Happy 2019!

31 december 2018 - Accra, Ghana

Graag zou ik nu schrijven: Hello World;  Happy New Year!!!Smurfs wishing Afrika happy new year

Ik ben nu twee maanden onderweg trekkend door de westkust van Afrika, en elke dag zie ik de schrijnende armoede en erbarmelijke omstandigheden waaronder velen mensen hier in deze regio gedwongen zijn te leven.

Slecht en instabiel bestuur in combinatie met corruptie, beroerde infrastructuur,  gezinnen die moeten leven van € 2,== per dag of minder, terwijl de kosten van levensonderhoud hier relatief hoog zijn.

In sommige van deze landen moet je betalen om naar school te gaan, dus kinderen werken, ergo een "verloren generatie" in wording.

Open riolen, velen huishoudens hebben geen toegang tot stromend water, weinig besef van hygiëne, slechte medische voorzieningen, continuïteit van elektriciteit is niet gegarandeerd.

Straten lijken soms vuilnisbelten, luchtvervuiling  o.a. door “antieke auto’s” (ik schat dat ~ 85% van alle gemotoriseerde voertuigen in deze regio in Nederland van de weg gehaald zouden worden)  en het gebruik van generatoren als de elektriciteit weer uitvalt…

Tegenover al deze armoede zijn er ook mensen die uitzonderlijk rijk en welvarend  zijn: de tegenstellingen zijn soms niet te bevatten. (De inkomens- en vermogensongelijkheid is in deze landen vele malen groter dan in de meeste Europese landen).

Het zijn slechts een aantal observaties…, ik heb wat statistieken bestudeerd, en in vergelijking met 30 jaar geleden zou er enorm veel verbeterd zijn, maar van alle continenten was, is en blijft Afrika het achtergebleven kindje, en ik vrees dat de obstakels voor vooruitgang voor  sommige van deze landen bijna onoverbrugbaar zijn…

Daarom zo ik juist tegen al deze arme mensen in Afrika, maar ook Latijns Amerika en Azië willen zeggen:

‘ik hoop dat er zich een wonder voltrekt, en  wens Jullie een betere toekomst…

Goed 2019!!

Paul, vanuit Accra, Ghana.

1. Pieter:
    31 december 2018
    Ja, daar word je niet vrolijk van. En dan een enorme bevolkingsexplosie, die de situatie nog slechter maakt. Ik wens je een mooi 2019 (niet cynisch bedoeld hoor!).
  2. Marianne:
    31 december 2018
    Hoi Paul, je moet het allemaal maar verwerken. Ik wens met jou dat er inderdaad een wonder geschiedt. Maar ook voor jou. Liefs, Marianne
  3. Ron de Graaff:
    1 januari 2019
    Hoi Paul
    Ja dit is ook een keerzijde die je eigenlijk niet wil weten maar toch bestaat anno 2019.
    ik wens jouw ook een fijn 2019.
    Ron
  4. Peter Don:
    1 januari 2019
    BestePaul,

Allereerst de allerbeste wensen voor jou voor 2019. Het klinkt inderdaad wat ambivalent in de context van de ervaringen, die je op zo n pakkende wijze weet te beschrijven. Mijn complimenten voor je schrijfstijl.
    Inderdaad is het triest om de geschiedenis van het continent te bestuderen en zeker ook de huidige situatie. Eerst de Europeanen, dan de Indiërs , nu de Chinezen en straks de klimaatverandering, die Afrika als geen ander continent zal treffen en waarbij de rijke landen bepaald niet in de rij staan om steun te geven. Ik denk dat het niet voor niks is dat ik in Afrika de spreuk tegenkwam: "the beauty of life is to like what you do, not do what you like". Want ondanks alle misère lijken ze veelal hun vrolijkheid, levenslust en passie voor muziek te behouden. Daar kunnen wij als west-Europeanen een voorbeeld aan nemen. Ik begrijp de beklemmendheid ,die je voelt bij het aanschouwen van alle ellende. Goed dat je dat zo met ons deelt. Blijf dat doen! Ik wens je een goede verdere reis toe.

Met vriendelijke groet,

Peter Don