Bandar Seri Begawan, Brunei Darussalam

14 juni 2012 - Bandar Seri Begawan, Brunei

Wie in de buurt is van Brunei Darassulam raad ik dringend aan dit kleine oliestaatje ingesloten door Maleisië te bezoeken. Ik zal uitleggen waarom, bovendien, het is niet zo duur als je zou verwachten.

We zouden van het bestaan van dit kleine landje niet weten ware het niet dat er daar in de grond heel erg veel olie zit. Het staatje telt zo’n 400.000 inwoners (inclusief alle buitenlandse contract werknemers), waarvan meer dan de helft woont in de hoofdstad Bandar Seri Begawan (BSB ) . Het centrum van BSB zal niet veel groter zijn dan dat van Urk, en er komt heel snel een moment dat je uitgewandeld bent. Gelukkig zijn er een aantal opmerkelijke bezienswaardigheden. Brunei is gezegend met een sultan: Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu'izzaddin Waddaulah ibni Al-Marhum Sultan Haji Omar Ali Saifuddien Sa'adul Khairi Waddien die het land sinds 1967 met strakke hand regeert. Hij woont in een paleis (Istana Nural Iman) aan de rivier, een optrekje (oppervlakte 200.000 vierkante meter)  met duizend zevenhonderd achtentachtig (1788 ) kamers,  7 verdiepingen, het grootste residentiële paleis ter wereld. Je kunt een glimp opvangen  met  een bootje  vanaf de rivier, maar het paleis is gesitueerd in een bomenrijke  omgeving, echter, 3 dagen per jaar, aan het einde van de ramadan is het opengesteld voor publiek. De broer van de sultan liet in zijn hoedanigheid als minister van financiën een ander optrekje bouwen voor gasten van de sultan; kosten ruim US $ 1 miljard. Dit drukte dusdanig op de staatsfinanciën dat het gebouw nu gebruikt wordt als luxe-resort, Empire Hotel met kamers van enkele honderden dollars tot US$ 20.000,--.

Mocht je in de gelegenheid zijn  ZKH de Sultan van Brunei te bezoeken, wat geef je zo’n man dan? Om de leek op weg te helpen staat in het centrum van BSB het Royal Regalia Museum,  het gebouw zelf is al een pronkstuk, maar binnen val je van verbazing in verbazing. De meest in het oog springende giften zijn die van afgezanten van Saoedi Arabië en andere oliestaatjes, dan moet je denken aan kadootjes van enkele miljoenen dollars. Ik heb gezocht naar een gift van onze koninklijke  familie maar heb niets kunnen vinden. Of ons koningshuis is nooit in Brunei op bezoek geweest, of HKH Juliana of Beatrix kwamen aan met een paar houten klompen!? (Dat zou echt niet kunnen)  Een ander deel (groot) van het museum schenkt ruim aandacht aan ZKH de Sultan, en het 25 jarig jubileum  van zijn sultanschap. Voor Bruneise begrippen moet het “de gebeurtenis” zijn van de 20ste eeuw.  ZKH liet zich rond rijden in een open draagkoets met airconditioning met 48 dragers in een uniform van goud (waar ruim een half jaar aan gewerkt was) met diamanten en andere edelstenen.  Als ik het goed begrepen heb is de sultan ook nog opperbevelhebber van de landmacht en de marine.

Brunei is een islamitische staat, als je iets alcoholisch wilt drinken zul je het zelf moeten brouwen, verkoop van alcoholhoudende dranken is ten strengste verboden. Ik heb twee moskeeën  bezocht,  in het centrum de witte Taman Omar Ali Saiffuddien Moskee, voor de moskee is een groot paradeveld voor als er iets te vieren is, bijvoorbeeld de verjaardag van de sultan. De meest in het oogspringende moskee, zo’n 3 kilometer verwijderd van het centum is de Jame’ Asr Hasssanil Bolkiah Moskee die plaats biedt aan zo’n 5.000 gelovigen. De moskee is gebouwd met materialen niet verkrijgbaar bij de Gamma, marmer, exclusief hout, kristal, handgewoven tapijten, goud etc.. Zover ik het begrepen heb is de moskee persoonlijk eigendom van ZKH, en is tijdens de constructie niet op een miljoentje gelet. Ik kan niet anders zeggen; het gebouw is zowel van binnen als buiten zeldzaam fraai.

Een bezoek aan Brunei Museum  is een zeer interessante tijdsbesteding. Er zijn zes galerijen, de eerste gewijd aan Islamitische kunst, en etaleert de persoonlijke kunstverzameling van, jawel ZKH de sultan. Ik was echt verbijsterd: ik denk dat ieder groot museum zou kwijlen om die verzameling  een maand in bruikleen ten toon te mogen stellen. Galerij 2 t/m 5 zijn tentoonstellingen gaande over oliewinning, flora en fauna, traditionele cultuur, geschiedenis. Galerij 6 beschrijft het onafhankelijkheidsproces van Brunei, en de grote rol groot uitgebeeld van de Sultan.

Dan nog wat ander zaken, een heleboel mensen wonen in huizen op houten palen in of aan de rivier, met scholen, ziekenhuizen etc., een stuk minder luxueus als de eerste burger. In Brunei zijn gezondheidszorg, scholing, en een hoop andere dingen gratis, rijst wordt bijvoorbeeld gesubsidieerd. Alles lijkt vrij gemoedelijk, ik heb wel opvallend veel opgeschoten “hangjongeren” gezien. Voor natuurliefhebbers: 78% van het land is ongerepte natuur, er zijn diverse nationale parken. Voor duikers is Brunei ook een interessante bestemming

Ik arriveerde in Brunei op 10 juni vanuit Kuala Lumpur, alwaar ik de 15e terugkeerde. Na 2 dagen KL ben ik de 17de met de bus naar Melaka gegaan, alwaar ik nu verblijf.

Enkele foto’s in het mapje Brunei Darussalam.

1. J.E.B.:
    18 juni 2012
    Paul, je hebt er flink de vaart in! Leuk verhaal van die sultan, voor ons "gewone" mensen niet te bevatten.
  2. Pieter:
    18 juni 2012
    Ik zie toch ook veel armoede. Hoe lang kan zoveel rijkdom goed gaan?
  3. Marianne:
    21 juni 2012
    Blij je nog steeds te kunnen volgen. Ben soms zelf even ondergedoken maar duik altijd weer op.
    Warme groet,
    Marianne