Bologna - Rimini - San Marino

20 april 2015 - Rimini, Italië

Arco d' Augusto in RiminiHad er tot voor kort nooit van gehoord maar het bestaat, het badstadje Rimini, gesticht in 268 B.C. Er zijn nog enkele Romeinse overblijfselen te zien, her en der verspreid over de stad.

Het Museo della città di Rimini  geeft een uitvoerige omschrijving van de Romeinse tijd, bovendien exhibitioneert het museum een zeer uitgebreide kunstverzameling naast  tijdelijke tentoonstellingen. Het is een onverwachts erg groot museum, helaas is slechts de historische sectie Engels ondertiteld. In de dependance iets verderop, La Domus del Chirurgo zijn enkele mozaïeken te bewonderen.

Ponte di Tiberio in Rimini; a bridge originating from 30 AD still in useHet opmerkelijkste bouwsel in de stad is hoogstwaarschijnlijk de brug van Tiberio, geconstrueerd in 30 A.D. en nog steeds functioneel, er rijden nu auto's overheen. Het stadje is tijdens de 2e wereldoorlog zwaar bezeerd geraakt, dien ten gevolge zijn meeste huizen en gebouwen naoorlogs, waaronder ruim 1.200 hotels. Rimini is een badplaats, ergens in een toeristenbrochure las ik dat de stad een "verzamelplaats is voor hele mooie  mensen"; ik heb in  het kantoor informazione turistica della città di Rimini voor de zekerheid even nagevraagd of ik wel mocht blijven, maar na een wat onnozele blik werd dat toegestaan, misschien werkte mijn recente bezoek aan een kapper in Caïro in mijn voordeel.

Vermeldenswaardig is verder dat Rimini de geboorteplaats is van Federico Fellini, schepper van rolprenten  van het genre waar ik na 5 minuten moet  afhaken, simpel als ik ben op een heldere dag net in staat het plot van een James Bond film te vatten.

Smurf walking through San MarinoRimini is ook een vertrekpunt om San Marino (~700 meter boven zeeniveau met fraaie vergezichten)  te bezoeken. Deze staat met rond de 30.000 inwoners is een republiek sinds 301 AD en daarmee de oudste. De geschiedenis van het landje is opmerkelijk en rustgevend saai. Qua bezienswaardigheden telt de Palazzo Pubblico (Govenment House) of San Marinonatie een paar forten, wat musea, een van buiten en binnen prachtig parlementsgebouw, schattige straatjes, een ontelbare hoeveelheid souvenirs shops en restaurantjes, ik geloof wel 12 grote parkeerplaatsen en een bus om weer weg te gaan; zoveel is er niet te zien.

San Marino voert wel prachtige € muntjes, zeer schaars dus erg duur. Het is me gelukt om wat € 0,50, € 1,-- en € 2,-- muntstukken par op de kop te tikken.

At the beach of RiminiRijst de vraag of het de moeite waard is om op 1 dag met een gedeelde taxi van Jeruzalem naar Tel Aviv te gaan, naar Istanboel te vliegen en vervolgens naar Bologna, weer verder met de bus en trein naar Rimini!?    Ik denk het wel. Ik kan me voorstellen dat Rimini een hele mooie badplaats is (als je daar van houdt) met zeer goede faciliteiten. Tevens is San Marino als dagtripje een erg leuke  bestemming.

Enkele foto's in het mapje Bologna - Rimini - San Marino.

1. Roy Schoorl:
    Hallo Paul,
    Weer een mooi verhaal van je, ga zo door.

Groeten Roy
  2. Marianne:
    20 april 2015
    Even in een rustig land. Ik haal opgelucht adem.
  3. Gerard van Dijk:
    Hoi Paul ,
    Wat leuk dat je weer wat dichter bij komt !!
    Je was zo ver weg !!
    Hoop dat je het fijn hebt met goed weer !
    Geniet van de bezienswaardigheden en bedankt voor het mooie reisverslag en de fotoos !!

Daaag , Gerard
  4. Maria:
    21 april 2015
    Hallo Paul, Ik ben ook opgelucht dat je weer in rustig gebied bent aanbeland. Het was de afgelopen maanden wel heel erg verschillend, veel contrasten. Je hoofd zal ondertussen wel tollen van dat alles.
    Wordt het dan dit keer eindelijk een kopje koffie in Haarlem?
    Mag ook in aardbevingsgebied Groningen. Je bent welkom.
    Groetjes, Maria