Houston ->Cancún ->Mérida: aangekomen in Mexico

22 december 2010 - Mérida, Mexico

Na 3 bijna weken USA ben vanaf Houston doorgevlogen naar Cancún in Mexico, waar deel 2 van deze reis begint, Centraal Amerika. Ik was al eerder Cancún, een verschrikkelijke stad waar je niet wilt zijn als je niet van stranden. Daarom ben ik direct met de bus (4 uur in een overdreven luxe bus) doorgegaan naar Mérida; deze stad gesticht in 1542 wordt de culturele hoofdstad van deze omgeving en provincie (Yucatán) genoemd. Elk weekend worden er hier vele festiviteiten georganiseerd, daarnaast valt er in de omgeving voldoende te zien (vooral historische sites) om je weken bezig te houden.

De belangrijkste van deze sites: de ruines (de resten van Maya beschavingen, voordat het spaanse koninkrijk met hun veroveringen en plunderingen begonnen): Chichén Itzá en Uxmal, heb ik beiden bezocht, maar er zijn nog vele anderen. Ik was al eerder in Chichén Itzá, maar te kort voor deze indrukwekkende site. (In Mérida zelf werden dit soort constructies door de spanjaarden afgebroken om de stenen te gebruiken voor hun huizen en kathedralen)

Het is wel weer enorm wennen in deze Centaal Amerikaanse omgeving: chaos, hectiek, wanorde, de smalle straatjes van Mérida, en de herrie overal; een totaal andere leefomgeving.
Met de hitte valt het me tot nu toe mee.

Dan wil ik nog opmerken dat het me momenteel  bijzonder veel moeite kost deze stukjes te schrijven, daar ik niet weet hoe ik de overvloed en veelheid van prikkels die de afgelopen weken weer over me heen gevallen zijn kan vertalen in een duidelijk verhaal.

Ik wil iedereen nog een mooie goede kerst wensen!

Enkele fotoos heb ik geplaats in het mapje Mérida.

1. Rietje:
    22 december 2010
    Hoi Paul, jij ook heel fijne kerstdagen toegewenst!! Wij hebben misschien wel een witte kerst (er ligt nu al bijna een week sneeuw), dat zal bij jou niet het geval zijn denk ik. Geniet van je mooie reis! Tot wanneer blijf je weg?
    Groetjes,
    Riet
  2. J.E.B.:
    Ha die Paul,

Ik zou wel met je willen ruilen. Hier baggeren we al tijden door lagen sneeuw, fietsen is al een week niet mogelijk hier. Heb vandaag de auto onder een laag van meer dan 20 cm uitgeschept. Fijne dagen, geniet van de warmte en tot het volgende bericht.

Groeten Jan-Egbert
  3. jenny v d stad:
    Hallo Paul
    Wij wensen je ook n hele fijne Kerst toe,ga maar n
    beetje luieren met de Kers is goed voor je.
    We genieten weer van al je reiverslagen.
    Tot gauw
    Kees en Jenny
  4. tirza:
    Hee lieve Paul,

Een hoop indrukken zo te horen.Maak je niet druk om ons : )ik zou niet willen dat je je verplicht voelt te schrijven. Nog maar een keer het beste voor de kerst, ik denk aan je.

Tirza
  5. Richard Phillips:
    23 december 2010
    Hey Paul! I'm an old schoolmate of Jon Oxley (Houston,TX) If/when you come to the Eastern US, we have some folks here who have an interest in your trip. Specifically, I'm in Greensboro,NC and I have friends whose parents are of Dutch descent in Cincinnati, Ohio and Northern New Jersey (near New York). They have been "volunteered" on your behalf!! Send me an email when you have a chance...
  6. Aart:
    23 december 2010
    Hoi Paul, was weer een heel duidelijk verslag, ondanks alle prikkels. Hoop dat je kunt genieten van het alles. Hele fijne kerstdagen in het warme mexico!
    Aart
  7. Marianne:
    23 december 2010
    Je was goed te lezen hoor. En je bent ons niets verplicht natuurlijk alhoewel je een grote schare lezers aan het opbouwen bent. Neem de tijd!
    Ik wens je een kerst met leuke afleiding en een paar warme ontmoetingen.
  8. Bert Schipper:
    24 december 2010
    Dag Paul,

Lees met veel belangstelling je verslagen. Geweldig wat je allemaal meemaakt. Nog heel hartelijk bedankt voor je kerstkaart die ik weer mocht ontvangen. Je was de eerste.
    Ik hoop dat je goede kerstdagen zult hebben. Ook alvast een gelukkig 2011 toegewenst.

Hartelijke groeten uit Heemstede,

Bert en Andrea Schipper
  9. Jon Oxley:
    25 december 2010
    MERRY CHRISTMAS PAUL, We hope to see you again soon. I wish to do just as you are doing someday,so I'll be asking you for suggestions. Stay Blessed,
    Jon
  10. Robert vodegel:
    26 december 2010
    hallo paul,

geniet van je reis, en we wensen je vanuit vogelenzang een goede kerst en een gelukkig nieuwjaar. robert en mieke.
  11. Reina Hoogland:
    28 december 2010
    Hola Paul, ik hoop dat je prettige Kerstdagen hebt doorgebracht. Voel je je niet alleen op zulk soort dagen? Of heb je daar geen last van? En wellicht heb je daar ook bekenden? Ik wens je nog een heel interessante reis en wens je alle goeds voor 2011 en blijf genieten. Uit een winters Nederland, saludos de Reina.