Israelian & Palestinian Territories: Jerusalem, Bethlehem & Ramallah

16 april 2015 - Jerusalem, Israël

Start of a Good Friday Procession  at Church of the Holy SepulchreHet was (orthodox) paasweekend  bij aankomst in Jeruzalem;  en ik had geen flauw benul! Ik wist wel dat het de week van Pesach (Passover)  was, de herdenking van de uittocht uit Egypte (bijbel hoofdstuk Exodus) en destijds gevolgsgevoegelijk het einde van het juk der slavernij.

Drukker kan het in Jeruzalem niet zijn gedurende deze periode; de stad was overspoeld met pelgrims werkelijk uit elke uithoek van de aardbol, met logischerwijs een wel zeer grote vertegenwoordiging uit de voormalige Oostbloklanden, maar ook uit o.a. Ethiopië, Indonesië en India.

Place where Jesus supposedly was crucified in the Church of the Holy SepulchreVan het  Christian Information Centre (CiC)  kreeg ik bijna onuitputtelijk lijstje met de plechtigheden rond dezer dagen  van o.a. de Orthodox Armeense, Griekse, Koptische, Syrische, Ethiopische, Roemeense en Russische  kerkgemeenschappen. In diverse steden delen zij kerkgebouwen, waaronder de Heilige Grafkerk.  In het verleden  "knuppelden ze elkaar daar de kerk uit", hetgeen tot de situatie heeft geleid dat 2 moslimfamilies nu sleutelbewaarders zijn van deze, volgens velen "heiligste kerk ter wereld".

Garden of Gethsemane

Populair gezegd kun je hier (in Israël, waaronder Jeruzalem) een groot deel van de bijbel "nalopen". Enkele Bijbelse  locaties  die ik heb aangedaan zijn o.a. de vermeende plekken waar zijn gesitueerd het graf van Koning David, de geboorte plaats van Jezus (in de Geboortekerk  in Bethlehem), het laatste avondmaalVia Dolorosa, the last stage of the live of Jesus,  waar Jezus verraadden werd, Maria geboren,  in eeuwige slaap geraakte en begraven werd,  de tuin van Getsemane   en de  Via Doleroso; de lijdensweg van Jezus. Voor mij was het interessant, maar ik heb   diep emotionele taferelen gezien van pelgrims, overmand door religieuze gevoelens.

Israël en de Palestijnse gebieden zijn een uiterst complexe samenleving.  Het oude Al-Aqsa mosque; 3rd holiest in the worldstadsdeel van Jeruzalem is verdeeld in 4 leefgemeenschappen (Armeens, Joods, Christelijk en Moslim).  Het  meest sensitieve terrein (heilig voor zowel de Joodse  als de Moslim gemeenschap) is de 'Women part' of Western WallTempelberg   (waarop zich de Al-Aqsa moskee   en de  Rotskoepel bevinden) en vlak daaronder de West(klaag)muur. Voor meer uitleg en verdieping moet ik verwijzen naar bijgevoegde links.

Het oude stadsdeel van Jeruzalem wordt omringd door een imposante maar nu niets meer dan een symbolische muur ooit gebouwd door Süleyman de Grote   in de 16e eeuw. De muur die de Palestijnse gebieden scheidt Wall around old Jerusalem (around Jaffa Gate) build by Ottoman Sultan Suleiman the Magnificentvan Israëlisch grondgebied is een zeer wrange realiteit.

Mijn bezoek aan Israël heeft mijn begrip omtrent religies zowel verrijkt alsook verruimd. Vrijheid van Meningsuiting is groot een goed, het wijs ermee omgaan van een hogere orde. Helaas constateer ik vaker en vaker dat iedereen gedachtes uit zonder na te denken welke impact sommige woorden & opvattingen  hebben op de gevoels- en geloofsbeleving van anderen, met als gevolg  een steeds ruwere hardere samenleving, en ongewenste  polarisatie.

Na mijn omzwervingen vorig jaar door (Oost)Europa werd ik wederom geraakt door de WO-II en de holocaust, zoals uitvoerig uiteengezet in het Yad Vachem Museum Complex. Van de vele monumenten vond ik het Kindermonument erg aangrijpend. Gedurende de holocaust waren van de 6.000.000 (zes miljoen) Joodse gesneuvelden 1.500.000 (anderhalf miljoen) kinderen. In het Kindermonument; bijna totaal donker met een ogenschijnlijke oneindigheid aan kleine lichtjes, worden alle Nieuwenhuis-Schilpzand (JR): a very brave woman to receive Yad Vachem award posthumousnamen van de slachtoffertjes opgenoemd. Het duurde ---drie en een half jaar--- om dit op te nemen.   Persoonlijk geraakt werd ik door het Park der Rechtvaardigen onder de Volken (The Righteous Among The Nations), waar  op vele muren de namen zijn gegraveerd van mensen die gedurende de WO-II hun eigen leven waagde om anderen te redden. Één van deze dappere mensen kende ik: ze was mijn Oma.

Ik had wel honderd(en) foto's kunnen posten aangaande  deze omgeving maar heb het gelaten bij het mapje Israelian & Palestinian Territories: Jerusalem, Bethlehem & Ramallah.

1. Jenny:
    16 april 2015
    Je verhaal is weer boeiend ja sprak toevallig met n kennis
    dat ze allemaal vrij waren en er op uit gingen met familie.
    Het weer is prachtig 24 graden dus geniet Paul.
    gr.jenny
  2. Gerard van Dijk:
    17 april 2015
    Wat een mooie plaats om te zijn met al die geschiedenis in zich !! Ik zelf ga er ook zeker een keer naar toe om het met eigen ogen te aanschouwen ! Ik wens je daar een fijne tijd toe , maar wees voorzichtig !!
    Bedankt voor je mooie verslag en fotoos !
    Dag Paul
  3. JEB:
    17 april 2015
    Paul, weet je dat er in Israël ook bomen zijn geplant ter nagedachtenis van je grootmoeder?
  4. Fam. Van Ham:
    Dag Paul,

We hebben wederom genoten van je prachtige verhaal, met grote interesse gelezen.

Hartelijke groetjes van ons

Fam. Van Ham
  5. Maria:
    21 april 2015
    Hallo Paul, Na al de indrukken die je al had opgedaan i.v.m. WO II denk ik dat dit wel de meest emotionele is. Het zien van de naam van je oma, tussen al die namen. Indrukwekkend gewoon en geeft een andere dimensie aan deze oorlog. Je hebt gelijk met je "uitleg" van vrijheid van meningsuiting en er wijs mee omgaan. Ik deel je mening. We geven maar al te graag al onze mening over van alles en nog wat zonder meer informatie in te winnen.
    Tot een volgende keer, hartelijke groeten, Maria