Quetzaltenago

16 december 2012 - Quetzaltenango, Guatemala

Na drie weken school is de energie voor leren wat opgeraakt. De tussenstand is dat lezen en volgen van het nieuws en kijken van documentaires in het spaans me heel goed afgaat, het schrijven gaat iets beter, spreken blijft mijn zwakste plek (voor een betaalbare school met prettige sfeer: escuela de español Miguel de Cervantes; ze verhuren ook goedkoop kamers voor verblijf).  In mijn vorige bericht heb ik me wat negatief uitgelaten over de stad Quetzaltenago,  en dat wil ik nu wel wat afzwakken. Na een tijdje begin je de stad te waarderen, zeker de mensen, die zijn zonder exceptie ongekend vriendelijk. Waar de stad verder niet uitblinkt in bezienswaardigheden, is de zetting prachtig, in een bergachtige vallei, met uitzicht op een puntige vulkaan.

In heel Latijns Amerika is 12 december een bijzonder dag, dan vindt namelijk plaats de viering   van   de Virgen de Guadeloupe.   In 2008 heb ik de aanloop en viering meegemaakt in San Cristóbal de Las Casas in Mexico. Dit jaar is mij verteld dat 6 miljoen Mexicanen naar de hoofdstad Mexico-DF zijn afgereisd in een pelgrimstocht voor dit evenement. Ook hier in Quetzaltenago wordt deze dag uitbundig gevierd met procesie, muziek, dans, vuurwerk, kermis en  een overdaad aan eetkraampjes.

Dat de cultuur en  het openbaar leven hier heel anders is, zal duidelijk zijn, maar soms zie je van die opmerkelijke dingen. Er zijn hier niet zoveel supermarkten als in Nederland, veel meer kleine winkeltjes. De supermarkt die ik af en toe aandoe verkoopt naast levensmiddelen ook AUTObanden, dit terwijl ik in de winkel geen pindakaas heb kunnen vinden. Het postkantoor verkoopt weer postzegels. En waar in Nederlands begraafplaatsen bijzonder somber zijn, is de situatie hier (en in de regio) er een van stemmigheid met  een opvallende mengeling van kleur.

Dan volg ik hier dagelijks het nieuws, en ben ik goed op de hoogte wat hier in de regio allemaal speelt. Naast alle triestigheden (waaronder drugs gerelateerd geweld) zijn er ook veel positieve dingen te bespeuren, groeiende regionale samenwerking tussen de landen hier, een aantal politieke leiders die het in ieder geval ogenschijnlijk goed met het land voorhebben, economische groei, meer aandacht voor armoede en herverdeling van landbouwgronden.

Momenteel verblijft Hugo Chávez wederom in Cuba en is daar voor de 4e keer geopereerd. Het opmerkelijke is dat de persoonlijkheid van Hugo Chávez hier bijna een mythische status krijgt, alsof hij een heilig is. Bijna zonder uitzondering hebben de staatshoofden (soms meermalen) in de regio hun steunbetuigingen getuigd, en er worden voor hem kerkdiensten gehouden in de gehele regio, tevens is de media aandacht op de diverse TV kanalen bijzonder uitgebreid. Tot de dag van vandaag denk ik dat de bedoelingen van Hugo Chávez goed zijn, en dat hij zonder twijfel veel heeft gedaan voor armen in Venezuela, maar ook daarbuiten in de regio. Het trieste is dat het land onderaan staat in de lijst van meest corrupte landen samen met Afghanistan en Somalië. Het land is grotendeels afhankelijk van import, er heerst hoge inflatie en  geweld- en misdaadcijfers zijn ongekend hoog. Ik hoop dat president Chávez spoedig herstelt, en dingen in zijn land zich ten goede keren.

Enkele foto’s in het mapje Quetzaltenago.

Twee korte filmpjes:  dans in Quetzaltenago     en     Mexicaanse dans.

Hartelijke groet, en tot mijn volgende bericht,

Paul Gebhard

1. Marianne:
    16 december 2012
    Hoi Paul, even een groet uit Haarlem!
  2. Jenny:
    16 december 2012
    Hallo Paul
    Wat n feest,dat maak jij toch allemaal mee,te gek.
    Hoop dat je geniet.
    En met je taal dat zal best wel goed gaan.
    Heel veel groetjes
    Jenny