Uruguay / smurf is er klaar voor!

9 juni 2010 - Colonia, Uruguay

Als je na een paar maanden rondhangen in Colombia, Ecuador, Peru etc, naar Uruquay vliegt, zou je mogelijk geraakt kunnen worden door een cultuurchock (en vice versa). Het is hier ordelijker, meer gestructureerd, westers, rijker. De hoofdstad, Montevideo, is prachtig, je waant je meer in een Europese stad, schitterende architectuur. En niet ver verwijderd hier vandaan ligt een klein dorpje: Colonia del Sacramento , waarvan een gedeelte net een klein openluchtmuseum is. Het is een in de 17e, 18e en 19e eeuw veelbevochten stukje terrein (o.a. spanjaarden, portugesen, engelsen), vanwege de strategische ligging aangaande de toegang tot Buenas Aires, en rivieren naar het binnenland van Zuid Amerika. Een aantal gebouwtjes en huisjes zijn gerestaureerd, zodat je een beetje ziet hoe het er vroeger uitzag, met een mix van spaanse en portugese architectuur. Het is jammer dat er her en der auto´s staan geparkeerd, of dat er een satelietschotel is geplaatst op een oud huisje.     Op weg naar deze plek (ruim 2 uur met de bus) deed het landschap erg Hollands aan, vlak grasland, koeien, bomen. Een verdwaalde palmboom her en der herinnerde mij eraan dat ik in Zuid Amerika ben.

In Montevideo ben ik voor het eerst sinds tijden naar een mausoleum geweest, van de onafhankelijkheidsstrijder Artigas. (Eerder ben ik geweest in de mausolea van Mao in Peking China, en Ho Chi Min in Hanoi Vietnam). Morgen zal ik terugkeren naar Montevideo, daar ik zondag naar een volgende bestemming vlieg, een heel eind hier vandaan.

Als laatste kan ik melden dat mijn smurf er klaar voor is! Hij heeft zijn voetbalkleertjes aangetrokken voor het belangrijkste evenement wat er bestaat: het wereldkampioenschap voetbal. Op afstand zal hij onze jongens steunen. De laatste landen die ik bezocht heb en bezoek doen allemaal mee aan dit tournooi: Paraguay, Brazilië, Argentinië, Uruguay en Chili. Voetbal leeft enorm in deze regio.

Enkele fotoos in het mapje  Uruguay.

1. Ada.:
    9 juni 2010
    Hallo Paul.

Je verslag weer uitgebreid gelezen.Ja hier zijn ook heel veel grote smurfen die er klaar voor zijn.Alles kleurd weer oranje,zelfs in het zwembad.Vandaag de dag van de verkiezingen,vanavond de uitslag.Mark Rutte staat er volgens Maurich de Hond goed voor.Lees jij de Hollandse krant?Verder gaat hier alles goed.Het weer kan beter,alweer een paar dagen regen,regen,regen.Over 14 dagen gaan wij naar Noordwijk lekker fietsen en logeren in hotel Oranje.Dag Paul het allerbeste maar weer!Ik kijk uit naar je volgende verslag.Groetjes ADA
  2. Marianne:
    9 juni 2010
    O nee, o nee, niet de smurf ook oranje. Helpppp. Nu kan ik nergens meer schuilen voor het oranje geweld.
    Maar goed, ik hoop dat jij en smurf er- op afstand- van genieten. Ben benieuwd waar je volgende bestemming is. houj e haaks. Liefs, Marianne
  3. ada van Arum:
    10 juni 2010
    medebewoonster van Bodaan, kamer 259 in Bentveld. Vroeg me voor haar contact met U te maken. Ze is momenteel niet hier, ik hoop dat U je juiste persoon bent. Zodra ik haar zie zal ik haar informeren. Groeten van Ada.
  4. Ada van Arum:
    11 juni 2010
    Je tante mevr.Nieuwenhuis, die net als ik in het Zorghuis De Bodaan woont, vroeg me je op de computer proberen te bereiken.Dit is nu hoop ik gelukt. Zodra ik haar zie zal
    zal ik haar verslag uitbrengen. Groeten van Ada.
  5. Chris:
    14 juni 2010
    Hoi Paul,
    Bedankt voor je kaart voor onze verjaardag, geweldig dat je daar aan denkt. Nederland net met 2-0 van Denemarken gewonnen dus het begin is goed. Misschien komt er nu een kabinet met Rutte en Wilders, ik kan me voorstellen dat je dan nog even weg wilt blijven ;)
    groetjes, Chris
  6. G.F.den Toom:
    16 juni 2010
    Dat je wat minder foto's laat zien vind ik niet zo erg, wel interessant die opmerking dat Uruguai veel meer aan Europa doet denken. Heb dat al meer gehoord, maar dat was dan van een Argentijn, dus ik dacht "Zal wel!?" Volgens onze Sabine staat het Spaans in Argentinië dichter bij het Spaans in Spanje. We denken dat het niet erg lang zal duren voor we je weer eens zien. Welkom in ieder geval. Fam. den Toom
  7. Bert Scholtens:
    20 juni 2010
    Hola Paul.
    Mooi verslag weer op je mooie site. Bedankt voor je kaart - knap dat je dat allemaal kunt bijhouden. Hier is het allemaal ok met gezin en dieren. Moi. Bert