Antofagasta-Superrubberbanden-La Portada

30 juni 2011 - Antofagasta, Chili

Als je van Iquique met de bus naar Antofagasta (voor de guerra del pacifico behorend aan Bolivia!) reist is het beeld 420 kilometer lang aan de linkerkant een zanderige heuvelrug en aan de rechterkant de pacific ocean met zand en rotsen volgescheten door vogels. Voordat de salitre mijnen begonnen te produceren werd deze vogelpoep (guano) gebruikt voor bemesting van landbouwgrond. In het gidsboek wordt Antofagasta ongeveer omschreven als een plaats die je net zo goed kan overslaan, maar daar ben ik het niet mee eens.

Om de stad te leren kennen raad ik een ieder aan in contact te treden met Señor Eugenio Guillermo Parra Rementeria, van reisburo WWW.PASSEAR.CL, een van de beste tours die ik in 3 jaar heb mogen meemaken. Zo kwam ik onder andere te weten dat bij het eerste centenareo (1910; 100 jarig onafhankelijkheid van Chili) het Britse koninkrijk een replica op volle grootte van de Big Ben kado wilde doen aan deze Chileense stad, maar het vaticaan maakte bezwaar tegen een gebouw hoger dan de kerk, zodat er slechts een kabouterbigben werd geconstrueerd, en het restant van het materiaal werd gebruikt voor een ander groot gebouw.

Antofagasta is een van de motoren van de Chileense economie, o.a. door kopermijnen hier in de buurt. Chili is de grootste exporteur van koper te wereld. Ondanks dat Chili met regelmaat geconfronteerd word met natuurrampen zoals aardbevingen, tsunamis, vulkaanuitbarstingen etc.; groeit de economie op jaarbasis met zo'n 6%. Er zijn enkele winkelcentra van een formaat dat ik er in verdwaalde. Ik kan verder nog melden dat ik veel straatartiesten tegenkwam, en dat er hier toch al gauw 6 MILLImeter neerslag valt (in de vorm van dauw); het regent hier (bijna) nooit. Verder wordt er hier, net zo als in de rest van Chili door scholieren en studenten van middelbare scholen en universiteiten gestaakt voor gratis onderwijs en betere beloning van leraren en professoren; mijn inziens nog niet zo'n gek idee (probeer dit voor te stellen in Nederlandse verhoudingen!

Mensen van alle uiteinden van de wereld komen naar Antofagasta om met eigen ogen La Portada te zien, een door natuur gevormde poort voor de kust van Antofagaste. Het ziet er op foto niet groot uit, maar de rotsstructuur heeft een hoogte van een gebouw van 15 verdiepingen (45 meter) en breedte van 70 meter. Tevens woont hier een kolonie van zo'n 400 Humboldtpinguïns, die zich overdag niet laten zien.

In een superbouwmarkt kwam ik één van de MOOISTE dingen tegen die ik deze reis heb gezien: RUBBERBANDEN met een doorsnede van 4 (vier) meter met een dusdanig duizelingwekkend gewicht dat ik het vergeten ben (voor grote trucks voor mijnindustrie) met een prijskaartje van $65.000,-- PER STUK!!!! Als ik ooit de staatsloterij win koop ik een huis in Heemstede of Bloemendaal van één verdieping, alwaar ik in mijn te grote tuin aan straatzijde zo'n band plaats.

Enkele fotoos in het mapje: Antofagasta.

Hartelijke groet, en tot mijn volgende bericht,  Paul

1. Marianne:
    3 juli 2011
    Op naar dat huis in Bloemendaal!!!!
  2. G. van Dijk:
    3 juli 2011
    Mooie fotoos Paul,

Ik hoop dat het je goed gaat en zou het leuk vinden je weer eens in Nederland tegen het lijf te lopen!!
    H.Gr. : Gerard van Dijk
  3. Reina Hoogland:
    5 juli 2011
    Hola buenos dias Pablo,nou je krijgt er dus niet genoeg van, maar je beleefd wel erg interessante avonturen. Niet gek, een huis in Bloemendaal of Heemstede, maar zo'n band in je tuin????? Om er een zwembad in te maken? Ha, ha. Ik prefereer dan toch maar viooltjes of tulpen in mijn tuin (die ik niet heb) alleen een balkon. Blijf genieten, hasta la próxima, qué te lo pases muy bien, saludos de Reina.