Cetinje (Former capital of Montenegro)

27 januari 2014 - Cetinje, Montenegro

Cetinje was de voormalige hoofdstad van  Montenegro, voordat deze zetel overging naar Podgorica.  Het dorpje, een klein uurtje met de bus verwijdert van  Podgorica,  is 10 keer kleiner dan voorgenoemde, maar velen malen aantrekkelijker om te verblijven, ingekneld door ontelbare bergen, waarvan de dubbeltoppige  Lovćen  de hoogste is met 1749  meter.  Een prachtig uitzicht heb je vanaf het mausoleum van Danilo II van Montenegro, op voorgenoemde berg, en het dorpje Cetinje.

Heden ten dage zijn vele ambassades en regeringsgebouwen gevestigd in Cetinje. Het dorpje heeft een hele gezellige voetgangersstraat, een aantal musea waaronder het paleis van de laatste koning van Montenegro, Koning Nicolaas. Ook de residentie van de huidige president  is hier ondergebracht in een prachtig lichtblauw gebouw.

Het dorpje heeft een actieve schaakclub, waar ik 2 vluggertjes (ieder 5 minuten) krap aan verloor tegen een kandidaat meester; misschien een slap excuus maar de routine ontbreekt me.

Enkele foto's in het mapje Cetinje (Former capital of Montenegro).

Tot mijn volgende bericht, met hartelijke groet, Paul