Florianópolis - Porto Alegre

16 juni 2013 - Porto Alegre, Brazilië

In mijn voorlopige reisdoel Montevideo deed  ik Florianópolis (5 uur bus vanaf Curitiba) aan; de hoofdstad van de staat Santa Caterina. Ik niet anders zeggen dan dat de stad met 400.000 zielen een zeer gemoedelijk sfeer ademt, gezellig centrum, een plein met een boom zó groot dat de taken ondersteund moeten worden, stranden, fietspaden. Ik had de mazzel een Braziliaanse jonge vrouw te ontmoeten die mij in het Duits een rondleiding gaf. Duits spreken gaat moeizaam, de taal  verstaan is voor mij geen probleem. Omgekeerd is voor haar Spaanse spreken lastig, maar verstaan geen probleem gegeven de verwantschap met het Portugees. Dus dan krijg je een duits-spaanse conversatie!

Meest in het oog valt een sierlijke brug, alhoewel momenteel niet in gebruik wegens restauratie. En na ruim 7 maanden reizen mocht ik in het beroerdste en tot nu meest dure hotel verblijven $40,-- voor een varkenshok; van het kijken naar de muur werd je al vies. Reizen in Brazilië is een hele dure grap!

De volgende stop werd Porto Alegre, provinciehoofdstad van de staat Rio grande do Sul (1.600.000 inwoners). Op meeste plaatsen gruwelijk  lelijk, stadsontwerpers konden slecht met lego spelen; op enkele locaties zeldzaam mooi. En in de 2 gidsboeken die ik bij me draag wordt je niet bemoedigd de stad aan te doen en ik ben het er niet mee eens. Er is een toeristenbus die je meeneemt in een rondleiding van de stad. En er is veel te doen en te zien. Ik wist van te voren niet dat ik toegelaten zou worden in het gouverneurs gebouw van de staat met rondleiding, evenmin dat  ik zomaar toegelaten werd in het parlementsgebouw van de staat met 2 privé gidsen (helaas in Portugees; het ontging me totaal) . En dan heb je nog een reeks musea en culturele gebouwen (allemaal vrij toegankelijk) waar zoveel te zien is dat je hier weken  kunt rondhangen. Om er een paar te noemen; een pand van Banco Santander (voorheen Banco do Comercio) met werken van  diverse kunstenaars, munt museum, en een bistro in de voormalige kluis. Er is een museo militar; nooit geweten dat een Leopard  tank 45 ton woog. En één van de `vele culturele centra is een voormalige gasfabriek.

En nu merk ik echt dat ik de winter tegemoet ga; het is koud. En ik blijf me verbazen, of beter gezegd, het doet me verdriet te zien dat er in Brazilië zoveel mensen op straat leven.

En eerder heb ik me uitgelaten over hoé duur vervoer is; terwijl ik dit schrijf zie ik in CÑÑ en Español dat er in diverse steden in Brazilië heftige protesten zijn tegen hoge prijzen in openbaar vervoer;  ondertussen zit ik in Montevideo, 12 uur bus vanaf Porto Alegre, kosten; bijna  $ 100,--!!

Enkele foto’s aangaande Florianópolis in het mapje Florianópolis.

Enkele foto’s Porte Alegre in het mapje Porto Alegre.

Met hartelijke groet,

Paul Gebhard

1. Gerard van Dijk:
    Dag Paul ,

Wat heb je weer veel mooie fotoos verstuurd !
    Ik hoop dat alles goed met je gaat !!!
    Hier ook alles oke !
    Een hartelijke groet,

Gerard van Dijk
    Daaag Paul !!
  2. Marianne:
    19 juni 2013
    Praat me niet van OV...;-))))
    Warme groet. M.
  3. Jenny:
    19 juni 2013
    Weer mooie verslagen Paul.
    Zag op tv veel demonstraties vooral over de hoge prijzen van nhet
    ov.Hoop dat het helpt je zal er maar wonen.
    Hier is het heerlijk weer dus ook genieten.
    Heel veel plezier nog tot de volgende keer.
    gr.jenny
  4. Ellen:
    19 juni 2013
    Hallo Paul, he bah...dat viel niet mee in zo'n vieze hotelkamer. Wat een boeiende dingen schrijf je weer en wat een super mooie foto's! Heb je nog wat meegekregen van de protesten? Veel sterkte nog ;)