Ipiales y Las Lajas

11 maart 2013 - Ipiales, Colombia

Ineens was de staking met wegblokkades (die  bijna 2 weken duurde) van de koffieboeren voorbij, met wat ik me heb laten vertellen een goed resultaat voor de sector. De vakbond is zeldzaam effectief geweest met het lamleggen van het land, en ik bewonder de regering die het probleem met een DIALOOG heeft opgelost, zonder inzet van bijvoorbeeld het leger. Ik moet nog zien dat de Nederlandse overheid zou toelaten dat een vakbond met wegblokkades het hele land  zó lang  zou  laten plat  leggen!?

Zondag, 2 dagen later, kon ik dus weer verder met de bus. De tocht ging door prachtig groen vruchtbaar bergachtig landschap, met hoogteverschillen van soms wel een kilometer schat ik. Als je erover nadenkt is het een wonder dat er een weg is geconstrueerd door het gebied. Na 6 uur passeerde de bus door een extreem lelijke stad, Pasto genaamd. En soms  ga je  iets moois waarderen als je ergens weg bent of iets niet meer hebt, wat ik bedoel te zeggen is dat Popayan, waar ik door de situatie zolang verbleef een zeldzaam mooie stad is.

Mijn tocht eindigde die dag in Ipiales ,  een lelijk gat, vlakbij de grens met Ecuador op een hoogte van 2898 meter, en dat merk je, wandelen wordt zwaarder, gepaard gaand met kortademigheid en koppijn.

Vlakbij is gesitueerd  El Santuario de Las Lajas, en wordt aangedaan door pelgrims afkomstig uit heel Zuid Amerika, in de hoop voor een wonder, zoals bijvoorbeeld genezing van ernstig zieken (een soort Lourdes). Overal zie je bordjes (duizenden) waar men dank betuigd voor “mirakels” toegeschreven aan La  Señora de las Lajas. De setting van de basiliek is echt prachtig, een gotische kerk  in een vallei met een riviertje.

Daarmee eindigde mijn bezoek aan Colombia. Ik wil nog benadrukken dat  Colombianen ontzettend  vriendelijk en behulpzame mensen zijn. Dinsdag 12 maart trok ik verder naar Ecuador, eveneens door prachtige landschappen; die houden niet op bij de grens. Ik bevind mij nu in Quito (Ecuador), vanwaar mijn volgende bericht.

Enkele foto’s in het mapje Ipiales y Las Lajas

Hartelijke groet,  Paul Gebhard

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. JEB:
    13 maart 2013
    Hallo Paul,
    Het is een hele opluchting dat je nu weer verder kunt. Gelukkig maar! Sterkte.
  2. Ada.:
    13 maart 2013
    Hallo Paul.
    Wat fijn dat jij je reis weer kunt voortzetten. Ik hoop dat het verder goed met jou gaat.Bedankt voor je prachtige reisverslagen.Een hele kunst om alles zo goed op papier te zetten.De foto's zijn ook erg leuk om te zien.Wij reizen weer met je mee!Vriendelijke groeten van de gehele zwemclub! Namens allemaal heel veel groetjes uit een zeer koud Nederland. ADA.