La Paz -->(Arica)--> Tacna

5 mei 2011 - Tacna, Peru

Op 3 mei ben ik verder getrokken met de bus van La Paz via de hoogvlakte, met her en der sneeuwbedekte bergen, geleidelijk dalend (door droog woestijnachtig gebied, een hoogte verschil overbrugd van ongeveer 4500 meter) naar Arica in Chili, en van daaruit door naar Tacna in Peru. Aan het eind van de dag had ik geen flauw benul hoe laat het was (In Chili is het 1 uur later, of vroeger dan in Bolivia, en in Peru is het 2 uur vroeger, of later dan in Chili), en liep ik met 5 valuta op zak (Peruaanse soles, Boliviaanse bolivianos en Chileense pesos, naast $s + €s).

Ik heb mij laten rondleiden door een vriendelijke gids, in een stadswandeling, waarin o.a. te bewonderen waren een kathedraal (met oorspronkelijk ontwerp door Eiffel, maar later zijn de bouwontwerpen zoekgeraakt), een "triomfboog", een spoorwegmuseum, diverse prachtige huizen en musea. Vervolgens, (met  vervoer) zo'n 10 Km verwijderd van Tacna, midden in woestijnlandschap naar een monument "Campo de la Alianza". Hier wordt de periode van oorlog herdacht (1880-1929) tussen Chili en bondgenoten Peru en Bolivia. In deze oorlog verloren Peru en Bolivia veel terrein (Bolivia de toegang tot de oceaan). Tacna is in 1929 teruggegeven aan Peru na een volksraadpleging. Wat ik begrepen heb is dat deze oorlog nog voor velen (in Peru en Chili) erg gevoelig ligt.

Heden ten dage is Tacna een toevluchtsoort voor welvarende Chilenen, alhier opzoek naar goedkope medische voorzieningen (zo stikt het hier van de tandartsen), en vertier, zoals casino's en dergelijke. Mede hierdoor is Tacna een van de welvarendste steden in Peru.
Ikzelf ondervind mijn verblijf alhier redelijk aangenaam.

Enkele fotoos heb ik geplaatst in het mapje La Paz --> Tacna.

Ik wil iedereen bedanken voor reakties, want dat helpt mij zeer om op de been te blijven
Tot mijn volgende bericht, met hartelijke groet, Paul

1. Mark White:
    5 mei 2011
    Hello Paul,

I am so happy to hear from you and read about your travels in South America. All is well in Texas and we are eager for you to visit again. please stay in touch and we will all pray for Gods continued blessings to you and your journey

Peace and many blessings,
    Mark
  2. Marianne:
    5 mei 2011
    Ik reis nog steeds met veel plezier met je mee!
    Fijn dat je op een goede plek bent. Maar als je dit leest, ben je misschien alweer heel ergens anders.
    Heel veel zonnige groeten terug uit Haarlem
  3. Ellen:
    8 mei 2011
    Prachtig alemaal weer, paul. en zo leuk die smurf die steeds op de foto staat:) Hou vol! Groetjes van Ellen