Podgorica, Montenegro (Crna Gora)

26 januari 2014 - Podgorica, Montenegro

Het is verbluffend en mooi te zien dat een stad  zó lelijk kan zijn, betondorp Podgorica (voorheen Titograd geheten), hoofdstad  van Montenegro, hetgeen zijn naam dankt aan een gelijknamige berg (Monte = berg, negro = zwart) elders in het land. Men had mij van te voren gewaarschuwd: "Paul, er is niets te zien in de hoofdstad", en inderdaad, dat is waar, maar ik wilde het zeker weten! Ik denk dat de Bijlmer een mooie creatie is vergeleken met dit gat. Het straatbeeld is verwaarloosd, ik heb me verbaasd over de hoeveelheid casino's, en de weinige musea die de stad telt waren/zijn dicht.  Wel kwam ik een artgallery tegen (Galerija Centar)  met werken van Krsto Andrijašević; en als deze toonaangevend zijn dan is dit land artistiek failliet.

Wat is er is er dan wel te bewonderen? Er zijn een paar parken, er is een mooie brug (Millennium bridge; geschonken door de voormalige burgemeester van Moskou), en er staat een prachtige kerk, de Cathedral of the Resurrection of Christ, in een troosteloze trieste omgeving. Het interieur van de kerk is prachtig, behorend tot de mooiere die ik heb bewonderd!

Dan nog wat algemeenheden, roken is in deze contreien gewoon, de chauffeur in de bus rookte, in de trein naar Sarajevo werd gerookt, en ook in bars en  restaurants is roken normaal.  Montenegro scheidde zich in 2006 af van Servië, en is sinds 2010 kandidaat lid van de EU. Als munteenheid gebruikt men hier de €uro. Het land telt ruim 620.000 Montenegrijnen.  Men gaat hier erg losjes om met het weggooien van afval, en ik vrees dat corruptie een erg groot probleem is. Het land is bijzonder bergachtig.

NB: laat U niet ontmoedigen door mijn opmerkingen over deze hoofdstad; het land is bezaaid met prachtige locaties, voor skivakanties, zonvakanties en natuurvakanties, en de route van Sarajevo naar Montenegro, bergachtig, langs meer en rivier en door "natuurlijke tunnels"   zou m.i. prachtig zijn om in de zomer te fietsen!

Enkele foto's in het mapje  Podgorica (Montenegro).

Tot mijn volgende bericht, mvg.  Paul.

1. Pieter:
    26 januari 2014
    Toch niet helemaal mijn vakantie bestemming, Paul. Maar wel weer met humor gebracht.
    Groet,
    Pieter
  2. Pieter:
    26 januari 2014
    Toch niet geheel mijn favoriete vakantiebestemming, Paul. Hoe denken mensen nu over Tito? Speelt die nog een rol, of is dat alleen geschiedenis? Gelukkig dat je je humor nog hebt.
    Groet,
    Pieter
  3. Gerard van Dijk:
    27 januari 2014
    Hallo Paul ,
    Leuk weer iets van je te vernemen!!
    Je maakt een geweldige mooie reis man!
    Hoe is het weer daar ?
    Is het niet erg koud ?
    Bedankt voor alweer erg mooie fotoos .
    De hartelijke groeten van Gerard van dijk
  4. Ellen:
    27 januari 2014
    Haha; die schilderijen zijn behoorlijk lelijk...;)
    Wat beschrijf je het toch allemaal weer leuk Paul!
    Groetjes!!!