Principat d'Andorra

27 december 2014 - Andorra la Vella, Andorra

Dom naïef jongetje: op weg naar het Principat d'Andorra   dacht ik terecht te komen in een oase van prachtige landschappen, vertederende  huisjes, tal van  stallen, weides vol met kuddes koeien en schaapjes, wat hoopvolle geiten, een bevolking in klederdracht, kortom iets idyllisch en schattigs.

Wat trof ik dan wel  aan: één el al  ontelbaar veel (luxe) winkels, supermarkten waarin je daadwerkelijk verdwaalt, peperdure  juwelierswinkels, betaalbare & onbetaalbare mode, bontjassen, scherp geprijsde elektronicazaken mega tabaks- en drank winkels…. en ga zo maar door.  Benzine (~ € 1,==/liter) , sigaretten (~ € 21,== / slof) en sterke drank (bijv. 5 liter flessen wodka voor ongeveer €  30,==) zijn hier spotgoedkoop.

Andorra (landstaal Catalaans) met ~70.000 ingezeten wonend op een grondoppervlak van ongeveer 845 km2 ingeknepen  tussen  Frankrijk en Spanje. Bestuurlijk gezien snap ik de Andorrese situatie niet: het is een monarchie, waarbij de co-vorsten die dit ambt bekleden niemand minder  zijn dan de bisschop van Urgell  Zijne Excellentie Joan Enric Vives i Sicília   en de Franse president Zijne Excellentie François Gérard Georges Nicolas Hollande. Het land had een prachtig parlementsgebouw uit 1580, Casa de la Vall (zie foto links) hetgeen men heeft in 2011 heeft ingeruild  voor iets nietszeggend moderns.

Het landschap en de Pyreneeën  zijn  prachtig, en dat buit Andorra heel goed uit, de economie is voor 60 % afhankelijk van toerisme en handel. Op dit moment is het skiseizoen begonnen, en er zijn hier meer kabelbanen dan de 6 openbaar vervoerslijnen.    In de zomer is Andorra een wandelparadijs is mij verteld, en ik geloof het gerust.

Ik heb kerst al op heel wat plekken doorversleten; Zandvoort, Haarlem, Agra, Antigua, Quito, San Ignacio, Flores, Dhaka, Belize city, Punta Gorda, Boedapest en nu dus Andorra la Vella, zoals het hoofddorp van dit land heet. Alle plaatsen hebben ongeveer gemeenschappelijk dat met kerst alles dicht is, en zo ook hier.

Gelukkig reden de bussen nog wel, zodat ik op eerste kerstdag kon bezoeken het dorp El Canillo, dit aangeraden door het toeristenkantoor omdat er een magnifieke “Belén” is gecreëerd; een kerststal op menselijke grootte verspreid over het hele   dorp, in Andorrese verhoudingen ben je na 5 minuten wel uitgewandeld. Het was best aardig namaak herders, plastic schaapjes en zo te zien, maar ik had ’t in het echt verwacht!? Één van de karakters van deze Belén kon ik niet plaatsen (zie foto links) Aan diversen inheemsen heb ik om uitleg gevraagd, welke was dat het iets Catalaans was zonder verdere ondertiteling.  Daarna maar met de kabelbaan naar zo’n 2000 meter hoogte gegaan, om wat van de uitzichten te genieten, en zodat mijn smurfjes in ieder  geval een witte kerst hadden.

De volgende kerstdag naar een ander verlaten dorp:  Ordino, ook weer heel schattig, prachtige vergezichten maar na 5 minuten ken je het dorp en de dorpelingen mij, bij wijze van zeggen. Ben maar verder gehobbeld naar een iets groter dorp La Massana, alwaar ik geen beter plan kon verzinnen om mij  maar weer met de kabelbaan zo’n 600 meter te laten eleveren, en te zien hoe de betergestelden zich van de ontelbare skipistes naar beneden lieten glijden, en al gauw naderde het punt dat ik wel een beeld van de Pyreneeën had; prachtige uitzichten mooie witte toppen maar het dringende  gevoel dat het weer  tijd werd om verder te trekken.

Je komt er in Andorra niet onderuit, overal waar je loopt, kleine dorpjes incluis kom je veelal opmerkelijke kunstuitingen tegen, soms zelfs wel mooi, zoals “7 POETAS”   (zie foto links)  van de artiest Jaume  Plensa.      Het grappige is dat ik dezelfde werken ook al was tegengekomen in Nice; hoe klein kan de wereld zijn. Na een blik op zijn website kwam ik tot de conclusie dat het één van de weinige kunstenaars zal zijn wiens werken ik wel kan waarderen (naast bijvoorbeeld die van Fernando Botero).

Enkele foto’s in het mapje Principat d'Andorra.

1. Jenny:
    27 december 2014
    Hallo Paul ziet er weer heel mooi uit.
    Dat is genieten van al je mooie foto s.
    Ja de Kerst alweer voorbij op naar het nieuwe jaar.
    Tot de volgende keer.
    Heel veel groetjes
    Jenny
  2. Marianne:
    28 december 2014
    Kerst in de sneeuw, beetje zon erbij.... mmmm geef mij die vergezichten maar! Benieuwd waar we je in 2015 terugzien. X Marianne
  3. Ron de Graaff:
    Hoi Paul
    bedankt weer voor je verhaal
    jij hebt kerst vanaf grote hoogte meegemaakt zal een mooi uitzicht geweest zijn.
    fijne jaarwisseling
    tot volgend jaar
  4. Reina Hoogland:
    28 december 2014
    Hallo Paul, sorry een beetje laat reageer ik op jouw berichten. Ik dacht al ik hoor niets hij zal wel in Haarlem zijn. Maaaaaarrrrrr je bent al weer op pad, ditmaal in Zuid Europa. Moest wel lachen om je verhaal over Andorra. Toen ik nog in Spanje woonde en ten tijde dat ik gidste ging ik met een bus buitenlanders op een dagtrip naar Andorra. Vnl. voor de sigaretten en de drank. Dat moest dan gesmokkeld worden over de grens met Spanje.......spannende tijden.
    En lange dagen vanuit Calafell, een uur rijden ten zuiden van Barcelona.......Ik ben benieuwd wat je volgende stop is.
    Ik wens je een goede jaarwisseling en alle goeds en veel reisplezier in 2015, hartelijke groet, Reina
  5. Judith:
    30 december 2014
    Hallo Paul,
    Wat fijn om weer digitaal met je mee te mogen reizen.
    Je ziet weer veel en maakt een hoop mee. De verhalen van het gebied rondom Nice kon ik goed herkennen, ben daar ook geweest.
    Wens jou een goede jaarwisseling toe, feliz año nuevo!
    Hartelijke groet,
    Judith
  6. Ellen:
    31 december 2014
    Hallo Paul, wat een leuk verhaal lees ik weer van je...
    Ik wil je alvast een goede en smurfige jaarwisseling toewensen en een rustig en gezond jaar!! Hartelijke groet van Ellen
  7. Maria:
    4 januari 2015
    Hallo Paul, Een wel erg late reactie van mij, maar ik lees de reisverhalen niet altijd meteen als ze binnenkomen, sorry, niet uit desinteresse, maar gewoon omdat ik er even de tijd voor wil nemen. Dat van de kerstfiguur die je niet kon thuisbrengen kende ik. Ik heb in Haarlem in een gezin gewerkt waarvan hij Catalaan was. Met kerst werd er een heel landschap opgezet. Elk jaar kwam er wat bij en vol trots werd mij toen dit figuurtje ook getoond. Het hoort er gewoon bij in een Catalaans gezin. Heel apart en een vrolijke noot in hele kerstgebeuren, maar ook iets heel natuurlijks.
    tot volgende keer, Maria