Round the World (2017-2018)

15 december 2018 - Freetown, Sierra Leone

Bij terugkomst in Nederland in 2015, na mijn 9e lange reis in enkele landen in Noord Afrika, het Midden Oosten en Europa had ik mij voorgenomen nooit meer naar het buitenland te gaan.

Één jaar is mij dat gelukt, maar in 2017 vluchtte ik weer weg uit mijn veilige  'heimat', onder andere gedreven door een diepe onvrede met mijn thuissituatie.

Mijn uitdaging werd een "RTW" trip; in één reis de wereld rond, 5 continenten.

Nog nooit heb ik in één enkele trektocht zo’n variëteit aan culturen gezien; van veel Smurf walking in Minsksteden en landen had ik nog nooit gehoord;  Yerevan, Dushanbe, Bishkek, Malé, Turks- en Caicoseilanden, Anguilla, Saint Vincent en de Grenadines, Saint Kitts en Nevis, om er enkele te noemen.

Smurf at red squareHet avontuur begon in Minsk, in aanloop naar Moskou, een stad die ik uit toeristisch oogpunt interessanter vind dan Parijs. Vervolgens een reeks van voormalige Sovjetrepublieken (Armenië, Georgië, Azerbeidjaan, Tadzjikistan, Kirgizië en Kazachstan)Smurf walking in old city of Baku-550

Kort bevond ik mij in het Midden Oosten; een week in Teheran en een tussenstop in Sharjah.

In  Azië passeerde ik de Malediven, Sri Lanka en  Kuala Lumpur, om vervolgens een voor mij geheel nieuw continent aan te doen; Oceanië; Ports of Call slechts Sydney, Auckland en Nadi op de Fiji eilanden.

Via Los Angeles in de VS vervolgde ik mijn zwerftocht langs heel veel Caribische eilanden, alhoewel eenduidig toch elk met een eigen identiteit. Het was tegelijkertijd Smurfs on a beach in Anguillazeer leerzaam als wel uiterst verdrietig kennis te nemen van de tragische geschiedenis van mensen handel in deze regio; al weet je dat het heeft plaatsgevonden is het nauwelijks voorstelbaar dat mensen andere individuen zó hebben kunnen be(mis)handelen.

Voordat ik terugkeerde op eigen bodem bezocht ik twee landen in Afrika; Senegal en Gambia; beiden worden omschreven als “Afrika voor beginners”, maar de cultuurshock die ik ervoer was groot,  qua chaos en hygiëne deed het me en beetje danken aan India,   maar dan anders…

Ik kan niet omschrijven hoe hectisch, prikkelrijk, chaotisch, geurrijk, vervuild, kleurrijk en aantrekkijk deze omgeving is…

Ik keerde terug in Nederland na verblijf bij een vriend in Portugal, Madrid, Parijs en Brugge, en toen ik thuiskwam dacht ik; nóóit meer op reis…

…en de geschiedenis herhaalt zich; eind oktober 2018 vluchtte ik wederom weg uit mijn veilige  'heimat', gedreven door een diepe onvrede met mijn thuissituatie…

…en ik ben nu de uitdaging aangegaan die ik nooit durfde, een tocht door Afrika.  Tot nu toe is mijn route gegaan langs Kaap Verdië, Guinee-Bissau, Guinee, Dakar, Mauritanië en Sierra Leone.

In een volgend blog schrijfsel zal ik trachten meer inhoudelijk in te gaan op wat ik zoal zie en beleef.

Hartelijke groet vanuit Freetown, Sierra Leone,

Paul

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Maria:
    15 december 2018
    Hallo Paul,
    Wat ben ik blij weer wat van je te horen. Ik wist niet beter dan dat ik je niet via je reislogger kon volgen, klopte dat? Nu ga ik eerst je reis om de wereld lezen en er weer van genieten zoals de eerste keer. Ik wens jou weer een hele fijne reis toe, je laatste kerstwens blijft hangen (het hele jaar en hopelijk nog veeeele jaren) door. Liefs en goede reis en wees voorzichtig, Maria
  2. Marianne:
    15 december 2018
    Ha Smurf, ha Paul, daar gaan jullie weer. Ik lees weer graag met je mee en duim dat alles goed gaat. Liefs, Marianne
  3. Hester:
    16 december 2018
    Hoi Paul, heel veel mooie momenten toegewenst op je reis. De reden van vertrek is heel verdrietig. Hopelijk vind je zowel onderweg als ‘straks’ terug een fijn thuis. Liefs, Hester
  4. Peter Don:
    Beste Paul,

Wat fijn om van je te horen! Ik hoop dat de afgelopen momenten je veel waardevols hebben gebracht en dat deze niet te zeer zijn overschaduwd door de aanleiding om deze reis te maken. Ik wens je heel veel goede verdere reiservaringen toe en straks weer gezond thuis. Groet,Peter D
  5. Pieter:
    16 december 2018
    Wat een avonturen heb je weer beleefd. Het blijft bijzonder dat je thuisland zoveel angsten genereert, terwijl je reist op een manier die veel mensen niet durven.
    Je bent een dapper mens.
  6. Hely Roes:
    16 december 2018
    Dag Paul, ik heb je relaas met bewondering en ontroering gelezen; wat ben je toch ontzettend dapper! De reden van je vertrek vond ik naar, ik heb met je te doen. Ik hoop dat je tijdens je reizen daar wat afstand van kunt nemen. Op naar je volgende verslag, ik ben zeer benieuwd. lfs H
  7. Trudy:
    16 december 2018
    Hallo Paul ,,ik weet de reden niet,,en dat hoeft ook niet,,maar vind het super van je dat je toch weer het grote avontuur aan gaat..en natuurlijk met je vertrouwde reisgenoot tjes de smurf,,bedankt nog voor m'n verjaardagskaartje..hier gaat alles goed,ook met m'n (moeders) kleinkinderen,alweer 6 en 7 jaar..wat gaat de jaren hard he ,,laats heb ik rooie an een middagje mee genomen naar de molenplas ,,super gezellig,,en af en toe,belt Coby mol..effe bij kletsen..Mike leeft met z'n nieuwe gezinnetje,,en don is ook weer getrouwd,,dus dat gaat ook goed,,en Sylvia is na heel veel reisavonturen nu ook gesetteld met haar vriend,,helaas wel wat verder weg,,in Enschede ,,maarja. Gelukkig niet in Australië of zo,,zo nu ben je ook weer een beetje van dit thuis front op de hoogte,,ik wens je alvast een super reisavonturen ,,en een gezellige feestdagen,, groetjes van Sylvia ,,Bodhi ,,Indy en van mij ,,,trudy
  8. Gerard van Dijk:
    17 december 2018
    Beste Paul ,even een hartelijke groet van mij! Ik wens je een fijne maand december toe , een fijne en veilige reis en alle goeds voor 2019 !
    Dag, Gerard van Dijk
  9. Mimi Vroom-Mannaert:
    20 december 2018
    Hallo Paul wat fijn dat je mij mee laat reizen met je prachtige verhalen en mooie foto's. Een hele goede en fijne reis gewenst.Groetjes Mimi Vroom.