San Salvador 2013

11 februari 2013 - San Salvador, El Salvador

Enigszins weemoedig verliet ik Guatemala op 7 februari; zo’n prachtig land, zulke  vriendelijke mensen, maar zoveel triestigheid, zoals eerder genoemde problemen met extreem geweld, armoede en  natuurongemakken. Voor de derde keer in kort tijd passeerde ik door Ciudad de Guatemala; de hoofdstad, en van de omgeving word je somber, ik kan niet anders dan concluderen dan dat het een “no go zone” is.

Heb nog enkele foto’s toegevoegd in het mapje Antigua-straatbeeld.   Door de bestrating (kinderhoofdjes)  gaat gemotoriseerd verkeer niet harder dan zo’n 15 km per uur; veilig en rustig.

Met de bus bereikte ik mijn volgende bestemming  San Salvador, hoofdstad van El Salvador, het kleinste land in de regio, en met ruim 6 miljoen inwoners het dichtstbevolkte. De geweldstatistieken van dit land zijn ook niet bemoedigend; laat ik het daar maar bij laten.

Desondanks is de hoofdstad overdag redelijk toegankelijk (doordat het op de meeste plaatsen erg druk op straat is). In tegenstelling tot voorgaande keren verbleef ik dit keer aan de rand van het “oude” stadsdeel, alwaar in een straal van 100 meter onder andere waren gesitueerd een busstation, restaurants, internetcafe’s, kerk, ziekenhuizen en een begrafenisonderneming (24/7),  .

Dit soort grote  steden wordt vaak gekenmerkt door brede boulevards met luxe winkelcentra en een ontelbare hoeveelheid fastfood restaurants  enerzijds, en een gebied rond pleinen en parkjes vol met markten, historische gebouwen (waaronder bijna altijd een kathedraal) , hectisch en druk anderzijds.

Van de vele kerken die je tegen komt valt er één op: Iglesia El Rosario. De buitenkant is een zeldzaam lelijke ronde betonnen constructie, in  de vorm van een hangar. Van binnen echter is de kerk bijzonder fraai door de lichtval door de verschillend gekleurde tinten glas. Tel daar bij op een stemmig edoch ietwat uitbundig muzikaal optreden en overvloedige aanloop op zondag en Paul bevind zich zomaar langer dan 15 minuten in een kerk.

Enkele foto’s in het mapje San Salvador 2013

Ondertussen bevind ik mij in Managua (Nicaragua), vanwaar groetjes en tot mijn volgende bericht,

Paul

1. Jessica:
    16 februari 2013
    Wat geweldig dat je naar el Rosario bent geweest, absoluut ook mijn favoriet! Veel plezier in Nicaragua, dat kan bijna niet anders!