Abu Dhabi ( أبوظبي )

21 maart 2015 - Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten

... grootste,     duurste,    snelste...,

dat zijn denk ik de eerste  sleutelwoorden voor deze volgelegode zandbak.

In 1958 werd olie gevonden en dat heeft een enorme dynamiek gegeven aan de ontwikkeling van Abu Dhabi  en United Arab Emirates (UAE) in zijn geheel.

De stad Abu Dhabi is groot, brede straten met voornamelijk hoogbouw en diverse skylines, afhankelijk vanwaar je kijkt.   Terugkomend op mijn eerste woorden, dit is een stad en omgeving van superlatieven.  Zo zou hier vermeend het duurste hotel staan ooit gebouwd: Emirates  Palace.  Mij werd geen toegang verleend, tenzij ik een reservering zou maken voor een kopje thee,  maar de prijs, ruim € 70,-- vond ik prohibitief; dat is ongeveer mijn jaarbudget voor aardappelen, rijst en bruine bonen.

......  Het is wel jammer want ik heb nu niet het prachtige interieur gezien met goud, marmer, 1002 (duizend en twee) Swarovski kroonluchters, 114 (het aantal hoofdstukken in de koran!?) koepels en de ATM die goudstaven uitspuugt (volgens ingewijden al ruim een maand buitenwerking).

Cultureel staat Abu Dhabi nog op een heel erg laag pitje, maar daar gaat verandering in komen, er wordt hier een dependance van het Louvre gebouwd (opening december 2015), een branche van het Guggenheim,  een futuristisch gebouw dat elk voorstellingsvermogen te boven gaat, en als extra aanwinst voor de skyline en het culturele leven het National Museum of Abu Dhabi, gewijd aan het leven van  founding father of UAE : HH Zayed bin Sultan Al Nahyan.

De hoeveelheid bouwprojecten die in gang gezet zijn is duizelingwekkend, waaronder het immense nieuwe paleis van het huidige staatshoofd. Ik heb me laten vertalen dat hij tijdelijk in het Emirates Palace hotel resideert. Er is ook een apart vliegveld voor de koninklijke familie en andere VIPS: Presedential Flight, met als ik het goed begrijp een vloot van 10 vliegtuigen (waaronder 3 Boeings 747, 2 Boeings 777 en een Boeing Dreamliner).  Het "gewone vliegveld" ondergaat momenteel ook een kwali- en kwantitatieve expansie.  Ik heb me laten vertellen dat er ook tienduizenden villa's worden gebouwd gratis te vergeven aan de inwoners: de Emirati.   (? een suggestie voor de Nederlandse regering voor de Groningse bouwslachtoffers van de NLse gaswinning!?)

Als tijdverdrijf zijn hier velen mogelijkheden, allereerst de onvatbare hoeveelheid van koopparadijzen (shopping malls); ze blijven me verbazen, van het genre giga groot tot uitzinnig exclusief.  Tevens zijn er pretparken, waaronder een heel groot zwemparadijs: Yas Waterworld  met 43 attracties en het Ferrari World Abu Dhabi, met o.a. de snelste rollercoaster ter wereld; 240 km per uur.  En dan  is er nog het circuit van 5,55 km lengte (plaats voor 55.000 genodigden), hetgeen door het 5 sterren  Viceroy hotel  heen gaat; geloof het of niet.

Een bijzonder fraai gebouw, van buiten én binnen is  de Grote Moskee van Abu Dhabi: woorden schieten te kort. Weet niet meer de precieze getallen, maar van buiten geheel helder wit Italiaans marmer, ruim duizend pilaren, vier 107 meter hoge minaretten, 80 koepels.  Als je naar binnen gaat wordt je echt stil, een muur met de 99 namen van Allah gegraveerd in 5 bladerige bloemen, 3 kroonluchters waarvan de grootste 15 meter hoog, 10 meter breed, 15.500 ledlampjes, en zo'n 14 miljoen kristallen wegend zo'n 12.000 kilo.  En de eer overgenomen van Oman; het grootste tapijt ter wereld; 5400 m2, gefabriceerd uit 70% Nieuw Zeelands wol en 30% Iers schapenvacht. Twaalfhonderd vrouwen zijn 2 jaar bezig geweest dit tapijt van 35 duizend kilo in elkaar te weven. Ik heb wel een IKEA Abu Dhabi  gezien, maar geen Kwantum; dat is waar ik mijn vloerbedekking vandaan haal.

Het is aan te bevelen te gaan hop on-offen,  het is een  dure service, maar er zijn 2 routes, die elk zo'n 2 1/2 uur in beslag nemen, en het klimaat is dusdanig (van dat vochtige letterlijk "natte kloten" weer) dat  ik niet zou weten hoe anders zoveel mogelijk te zien, al is er hier een goed ontwikkeld openbaar vervoer systeem.

Achteraf ben ik blij dat ik (onwetend & onbedoeld) de route gevolgd heb zoals tot nu toe, als ik na Abu Dhabi Koeweit en Bahrein had moeten observeren had dat erg "kaal" geweest.   Abu Dhabi is zeker een bestemming om over een aantal jaren nogmaals te aanschouwen.

Qua stijl is Oman onevennaarbaar; ik kan me zo voorstellen dat "de buren" tandenknarsend toekijken hoe in dat land iets architectonisch coherents wordt gecreëerd.

Enkele foto's in het mapje  Abu Dhabi ( أبوظبي ).

1. Pieter:
    21 maart 2015
    Het is weer mooi. Zo kun je wel zien dat de wereld verder dan ooit is, van een wijs gebruik- en wijze verdeling van grondstoffen en mddelen. Ik hoop dat ik niemand kwets als ik zeg dat op de foto die moskee vooral lijkt op een verzameling zeepbellen en dat is misschien precies waar het om gaat.
    Take care en bedankt voor je mooie verhaal.
  2. Gerard van Dijk:
    Hallo Paul ,
    Wel weer een mooie ervaring rijker !!
    Hoop je gauw weer eens in Nederland te ontmoeten !
    Ik ga in juli met pensioen dus dan tref je me niet meer op mijn werk !!
    Ik ben dan 65 en drie maanden en dan stop ik er echt mee !
    Bedankt voor je mooie verslag en de fotoos !!!

Daag Gerard
  3. Ineke:
    21 maart 2015
    Wat een mooie ervaringen! Nooit moe?
  4. Ellen:
    22 maart 2015
    Prachtig verhaal; wat een belevenissen Paul!
  5. Fam. Van Ham:
    22 maart 2015
    Beste Paul,

Wat een verhaal, met grote interesse gelezen, ook je andere verhalen, zo bijzonder alles omschreven.

Goede reis verder.

Gr. Fam. van Ham
  6. Maria:
    24 maart 2015
    Hallo Paul, ja ik schoot natuurlijk in de lach bij je verwijzing van de gratis villa's voor Groningse slachtoffers van de gaswinning. Dat pakken ze daar wel even anders aan! Ik denk dat je soms wel even in je arm knijpt over zoveel "moois" na je overige reizen in wel heel andere woon omgevingen. Hoe "oneerlijk" is het verdeeld op deze wereld. Ben benieuwd naar je volgend verhaal, de overgang straks naar huis zal wel erg groot zijn. Hartelijk groet, Maria