Arequipa -> Tacna -> Arica

24 april 2013 - Arica, Chili

Vanuit Arequipa trok ik per bus verder naar Tacna, dichtbij de grens van Chili. Ik heb me laten vertellen dat Tacna de meest patriottische stad van het land is, in 1929 teruggegeven aan Peru (na een referendum), na bijna 50 jaar bestuurd te zijn door Chili.

Zondag(middag) is geen goed moment de stad te bezoeken; veel winkels, restaurants en bezienswaardigheden zijn gesloten. Van de vorige keer dat ik Tacna bezocht herinner ik me dat er zondag in de ochtend een parade is rond “La Plaza Mayor”, zoals in vele andere plaatsen in Peru.

Voor diegenen die nog opzoek zijn naar een vakantiebestemming, of één land willen bezoeken  op het Zuid Amerikaanse continent; Peru is een goede keus. Het land heeft talloze toeristische attracties, IPerú, de VVV van Peru voorziet in een excellente dienstverlening, waaronder brochures, plattegronden, kennis en oeverloos veel geduld. Het vervoer in Peru is uitstekend, goede connecties met bus (al kan een rit zomaar een dag duren door de grootte van het land), daarnaast betaalbare binnenlandse vluchten. Er zijn hotels e.d. in alle prijsklassen. Toeristenpolitie bevordert de veiligheid in toeristische plekken. Het enige jammere is dat de afgelopen jaren de waarde van “de sol” (de valuta van Peru)   zo’n 30 a 40 % is gestegen t.o.v. de dollar en euro, echter ondanks dat blijft Peru een betaalbare toeristische bestemming.

Nog een kleine toevoeging, in dit grote land is heel erg veel “niets”, en wie zich afvraagt hoe dat er uitziet: dat kan zijn zand en woestijn, of veelkleurig rotsgebergte waar niets groeit, bedenk dat in grote delen van Peru (maar ook Chili) een droom werkelijkheid wordt van vele Nederlanders: het regent nooit! Daarnaast heb je nog het altiplano (het hooggebergte), alwaar je een mengsel aantreft van cactussen, en wat kleine groene planten, hoe hoger je komt des te minder er groeit, hetgeen een wat  trieste impressie geeft, en uiteindelijk zie je sneeuwtoppen op plaatsen waar je het in eerste instantie niet zou verwachten.

De volgende dag trok ik verder naar Arica in Chili, een rustig grensstadje met zeer aangenaam klimaat met voor de liefhebbers stranden. Her en der zijn een aantal mooie dan wel bijzondere gebouwen te bezichtigen, waaronder het oude douane gebouw en iglesia (kerk) de San Marcos, beiden geconstrueerd door Eiffel, de meneer van de gelijknamige toren in Parijs.  Bij toeval was ik getuige van een oefening voor een militaire parade. Op een heuvel (el Morro) zijn gesitueerd een merkwaardige verzameling van bouwsels, waaronder een oorlogsmuseum, een Christus beeld, een kerk, eeuwenoude kanonnen, monumenten en een overvloed aan Chileense vlaggen; vanzelfsprekend prachtige uitzichten op haven en stranden. De reden van mijn bezoek aan Arica was tweeledig; 1. een paar dagen “proeven” aan de Chileense samenleving, één van de meest welvarende en westerse van het continent en 2. Tussenstop op weg naar Bolivia, La Paz waar ik mij nu bevind.

Enkele foto’s genomen in Tacna  in het mapje Tacna 2013.

Enkele foto’s genomen in Arica  in het mapje Arica 2013.

Hartelijke groet uit La Paz, Bolivia, Paul

1. Pieter:
    27 april 2013
    Mijnheer Eiffel moet een bezig manneke zijn geweest. Bijna overal heeft hij bouwwerken nagelaten. Weer mooi verslag, Paul!
  2. Ben:
    27 april 2013
    Ha Paul,

Dank voor weer een mooi verhaal. Je doet de laatste tijd allemaal plaatsen aan waar ik ook ben geweest lang geleden op een Zuid Amerika trip. Leuk om het met jou zo her te beleven. Blij om te horen dat Arica nog steeds een mooi plaatsje is.
  3. Marjo:
    30 april 2013
    In NL. hebben we inmiddels een koning. Weer heel wat anders...
    andere wereld!