Cañon de Colca - Chivay

15 april 2013 - Chivay, Peru

Een canyon had ik nooit gezien! Vanuit Arequipa (Perú)  begon een trip (in groepsverband) richting het dorp Chivay op de  altiplano (Andesgebergte).  Geleidelijk zie je boomgroei verdwijnen, en vanaf een hoogte van ongeveer 3.500 meter groeit er niet veel meer. In deze hoogvlaktes kom je een aantal dieren tegen lijkend op lama’s:  te weten  alpaca’s,  guanaco’s , lama’s en  vicuña’s. Laatste genoemde kan alleen in het wild leven en om uitsterven te voorkomen zijn er in de regio meerdere parken ter bescherming van deze diersoort. De hoeveelheid wol die dit dier jaarlijks produceert is ongeveer 300 gram, waardoor een truitje van dit beestje algauw $ 1.000,== kost.

Leven en bewegen gaat een stuk moeilijker op deze hoogte (minder zuurstof). De bevolking in de regio (Peru, Bolivia, Argentinië) kauwt op cocabladeren (of drinkt thee van)  om gevoel van onbehagen en koppijn te reduceren. Op weg naar Chivay passeerde we een uitkijkpunt op zo’n 4.900 meter met uitzicht op zo’n 10 vulkanen (met hoogtes tot 6.300 meter, sommigen met een sneeuwtop) , een enkele nog licht actief.

De nacht verbleven in het dorp Chivay (ongeveer 3.500 zielen), in een vallei midden in nergens. Tijdens de lunch ontdekte ik tot mijn schrik dat men hier en in omgeving ook  alpaca eet (voedzaam en laag in cholesterol), tot mijn schaamte   moet ik toegeven dat het nog lekker is ook. Op de plaatselijke markt  verkoopt men alpacahoofden; mijn legde mij uit dat caldo de cabeza de alpaca (bouillon van alpacakop) een lekkernij is. Vanaf een dollar of 3 kan je al in het bezit komen van een alpacahoofd. ’s Avonds werd ons tijdens het avondeten een Peruaanse dansvoorstelling vertoond, m.a.w. vrij toeristisch.

De volgende dag bezochten we een aantal kleine dorpjes, prachtige valleien (gelaagd, resulterend in diverse microklimaten, hetgeen het mogelijk maakt verschillende gewassen kleinschalig te verbouwen, in Peru kent men zo’n 3.000 aardappelsoorten). Uiteindelijk bereikte we het begin van de Colca Canyon  waar je een afgrond zag van zo’n 1200 meter hoogteverschil. Dit is ook de plek (Cruz del Condor) waar een groep Condors leeft. Deze beesten eten alleen dat wat al dood is, een volwassen condor heeft een spanwijdte van zo’n 3 meter 30. Het is indrukwekkend zo’n vogel in glijvlucht te zien.

Vanaf  dat punt keerde we terug naar Arequipa, grotendeels de zelfde route, hetgeen ons in de gelegenheid stelde alle prachtige landschappen, hoogvlaktes en vulkanen nogmaals te aanschouwen.

Enkele foto’s in het mapje Cañon de Colca – Chivay

Tot mijn volgende bericht, met hartelijke groet vanuit Arequipa,

Paul

1. Ada.:
    18 april 2013
    Hoi Paul.
    Vanuit Haarlem ontvang jij de hartelijke groeten van ons allemaal!
    Veel reisplezier!
    Zwemclub.