Lima -> Ayacucho

6 april 2011 - Ayacucho, Peru

Bij mijn vertrek vanuit Lima met de bus (vrij 1-4) schrok ik wederom van wat ik zag in de buitenwijken van Lima, ik zou er toch niet willen noch durven rondlopen. Onderweg naar mijn volgende bestemming, Aycucho, ging het eerste stuk langs strand/woestijnlandschap, om vervolgens de bergen in te gaan, waarna het landschap steeds mooier werd, zover er iets te zien was door de dichte mist en nevel.

Ayacucho is een stad met zo'n 150.000 inwoners, gesitueerd op een hoogte van 2748 meter (je merkt het; je bent sneller moe van het bewegen), wat het klimaat aangenaam maakt, overdag lekker, 's avonds koel (afgezien van de regen). Verder telt deze stad 33 kerken, en heeft, zoals vele steden in Peru een prachtig centraal plein. Hier  (evenals in andere steden in Peru) wordt zondags een ceremonie gehouden om de onafhankelijkheid te herdenken, waar met veel bombarie de vlag wordt gehesen, volkslied zingen en optochten. De stad komt écht tot leven in de periode rond pasen, met dagelijks (meerdere) processies, iets soortgelijks zoals ik dat gezien heb in Antigua Guatemala.

De stad doet erg authentiek aan, het leven is rauw, en de armoede erg zichtbaar. De centrale markt hier is erg levendig, met een zeldzaam doordringende lucht van de kaas die ze daar verkopen.

De omgeving is mooi, ben op dagtrip geweest naar een omgeving waar enkele resten van de Wari beschaving (tijdperk ongeveer 500 - 1400) te zien zijn, maar veel meer dan wat muurtjes waren het niet.

Tevens een bezoek gebracht aan het plaatsje Quinua, alwaar een 44 meter hoge obelisk staat ter nagedachtenis van de overwinning op het spaanse koninkrijk (9-12-1824) in de onafhankelijkheidsstrijd (Peru, Venezuela, Colombia, Ecuador, Bolivia) .

Zondag zijn hier verkiezingen, huizen en muren zijn beschilderd, en er is hele drukte omheen. Politici beloven dingen als "verandering" (waar heb ik dat eerder gehoord), en "het land vrijmaken van corruptie". Ik hoop het van harte voor dit arme land.

Het reizen valt me op dit moment nog steeds erg moeilijk, maar ik probeer de moed er in te houden. Ik heb tevens een nieuwe ervaring, ik ben slachtoffer geworden van skimming, op een of andere manier hebben criminelen mijn pasje gekopieerd ondanks alle voorzorgen die ik neem. Er is een flinke inbreuk op mijn rekening gemaakt, en ik ben er ontzettend van geschrokken.

Enkele fotoos heb ik geplaatst in het mapje Ayacucho.

Hartelijke groet, en tot mijn volgende bericht, Paul

1. Marianne:
    6 april 2011
    Ik loop even hijgend achter je aan tijdens je ries door Peru.
    Ben blij dat je de moed erin houdt, dat zal soms niet meevallen, zeker niet na zo'n k t-tegenslag dat je geskimd bent. Hoe krijgen ze het voor elkaar.
    Meer dan je voorzorgsmaatreglen nemen, kun je niet doen. Probeer het dus maar los te laten. Ja, ik weet het: de beste stuurlui staan nog altijd aan wal. In Nederland.
  2. Pieter:
    Dag Paul,

Wat vervelend dat je geld kwijt bent. Maar dat kan iedereen overkomen. Je hebt gedaan wat je kon doen. Hoop dat het niet je schema in de war stuurt.
    Hartelijke groet,
    Pieter
  3. Ellen:
    6 april 2011
    Hey Paul! Wat een schrik zeg! Ik kan me voorstellen dat het af en toe moeilijk is om door te gaan. Wanneer ik je geweldige schrijfsels lees, is het net alsof ik er zelf loop. Je schrijft zó beeldend, echt erg leuk om te lezen! Paul, het beste, carpe diem!!
    Lieve groet, Ellen
  4. Ada.:
    Hallo Paul.
    Ook ik ben geschrokken van jou skim verhaal.Wat erg voor je!Maar Paul,ondanks dat,moet ik toch nog even lachen,omdat jij mij een paar zingende lama's voor mijn verjaardag hebt gestuurd.Heel erg leuk!Bedankt!
    Vervolg je reis maar weer,zonder te veel zorgen.
    Groetjes ADA
  5. Bert Schipper:
    Dag Paul,

Volg met regelmaat je ervaringen zo ver weg van Nederland. Ik bewonder je zeer om je doorzettingsvermogen.
    Wat een vervelende ervaring dat er geld van je rekening is gehaald. Heb je ook aangifte gedaan? Dat raad ik je wel aan want dan kun je misschien voor een groot gedeelte je geld wel terugkrijgen van je bank in Nederland. Ik heb hier ervaring mee. De bank moet namelijk aantonen dat je onzorgvuldig hebt gehandeld.
    Desondanks veel succes met je verdere reis.

Groet,

Bert Schipper
  6. Ben:
    Hoi Paul,

Dank voor weer een mooie blog. Ik lees ze met veel plezier. Knap dat je zolang in je eentje kan reizen en ik kan me goed voorstellen dat dat niet altijd even makkelijk is. Tsjonge, je maakt weer van alles mee.Aangifte doen lijkt me geen goed idee. Desondanks, veel plezier en mooie ervaringen toegewenst.
    Groet
    Ben
  7. Reina Hoogland:
    8 april 2011
    Hallo Paul, wát een schrik zeg dat ze geld van je rekening hebben gehaald. Wel aangifte doen hoor, anders betaald de verzekering niets uit!!!!Ik hoop dat dit niet een terugslag betekent voor je reislust. Ik vraag me af en toe af hoe je dit alles verwerkt, zo in je eentje? Het reizen, de indrukken, nu weer die tegenslag van het skimmen, je kunt er daar met niemand over praten. Ik vind je een geweldige doorzetter, blijf genieten ondanks alle tegenslag, ik blijf je volgen, hartelijke groet, Reina