Parijs - Haarlem

17 juli 2011 - Haarlem, Nederland

Nadat ik deze reis 18 landen heb aangedaan, kon ik op dinsdag 12 juli na zeven en een halve maand eindelijk beginnen aan waar ik al zo heel lang naar had uitgekeken: de terugreis. (Bijna gooide de vulkaan Puyehue wederom as in het eten; de zondag ervoor werd in de regio het vliegverkeer weer grotendeels stilgelegd.)

Woensdag kwam ik veilig aan in Haarlem na een tussenstop in Parijs.

Deze reis is niet helemaal geworden wat ik me ervan had voorgesteld, het ging moeizamer dan de voorgaande keren, maar daarin ligt misschien ook wel de les; het was dapper in 2008-2009 voor 8 maanden in Centraal Amerika van Mexico naar Panama te trekken, al doende wat spaans lerend, na 16 JAAR NIET IN HET BUITENLAND te zijn geweest.     Het was denk ik tevens moedig in 2009-2010 een rondje te draaien in Zuid Amerika alle landen doorkruisend, doorgaand spaans te leren.

En als je dan voor de derde keer deze regio bezoekt in korte tijd, bestaat natuurlijk het gevaar van verzadiging.  Al met al heb ik afgemaakt waar ik aan begonnen was; hoe groot de wens ook was eerder terug te gaan was ik bang dat het mijn zelfvertrouwen teveel zou schaden. Wat betreft het spaans: lezen en het volgen van documentaires gaat zeer redelijk, met spreken kom ik een heel eind.

Terugkomen betekent ook: weer heel erg wennen! Dit bericht komt enigszins verlaat i.v.m. lekkage in mijn woning bij thuiskomst.

Hartelijke groet, en hopelijk tot een volgend bericht ooit ergens uit een buitenland,

Paul

1. Marianne:
    17 juli 2011
    WELKOM THUIS reiziger! Neem de tijd om te ontreizen. Te landen. En weer lekker te gaan grommen op het Hollandse weer.
    Liefs,
    M.
  2. Pieter:
    17 juli 2011
    Beste Paul, Welkom, al ben je nu overal welkom.
    Respect: veel heb je verwezenlijkt waarvan anderen slechts dromen of zelfs dat niet.
    Maar je bent nu aangeland op een vreemd en toch vertrouwd plekje dat Haarlem heet.
  3. Ben:
    18 juli 2011
    Ook in Haarlem schijnt veel te bezichtigen te zijn, zie ik op wikipedia. Petje af voor je prestatie(s)! Ik zal je blogs missen.
  4. G. van Dijk:
    18 juli 2011
    Welkom thuis Paul;ik hoop dat je snel weer gewend bent !!
    Hartelijke groeten Gerard !!
    Daag
  5. Bram de Witte:
    Paul,

Welkom thuis, alhoewel de reis dus niet helemaal geworden is wat je verwachtte , vind ik het fijn je hier weer te ontmoeten in Haarlem. Je te zien en met je te praten. Eerst even op orde komen denk ik en daarna weer aan je contakten werken . Hoop je t.z.t. te zien,

H.groeten Bram
  6. jenny v d stad:
    Welkom thuis Paul.
    Knap gedaan allemaal je bent n rijk mens.
    Tot gauw
    groeten
    jenny en kees
  7. Chris:
    Hoi Paul!
    Goed dat je terug bent, heb enorme bewondering voor wat je gedaan hebt en ongetwijfeld hebben al die ervaringen je heel veel positiefs gebracht.
    Ga je zien!
    Chris
  8. Rietje:
    18 juli 2011
    HA Paul, Wen ze weer in Haarlem! Doe nog eens een blog over een paar weken, ben nl. benieuwd wat je zoal doet in Nederland... :-)
    groetjes,Riet
  9. Trudy:
    22 juli 2011
    hey paul..welkom weer in ons kikkerlandje..je weet ik ben niet zo'n internetter,,maar toevallig smste ik je vanmorgen of je,je andere mail adres las,omdat ik dan 'n foto kon sturen van de kleine bodhi,,en nu zit ik dus op je site te lezen,,dat je al weer thuis bent...als je wat bijgekomen bent,van de nattigheid en je trip..bel je me dan??kunnen we relax bijkletsen en kan ik je zo de foto's laten zien van bodhi,,lieve groet van trotse oma trudy
  10. André Beekman:
    25 juli 2011
    Hallo Paul,
    Welcome back! En nu kijk ik uit naar het bericht dat je nooit meer op reis gaat...... vast niet!
    Hoop binnenkort een recap te zien van je reis no.3
    Ben benieuwd hoeveel je hebt uitgegeven voor het geheel! Nu even een dolce far niente, ga maar gauw kijken: in de Hallen is een mooie tentoonstelling over het Hollandse Landschap.
    Groet, André
  11. Reina Hoogland:
    8 september 2011
    Hallo Paul, het heeft even geduurd voor ik reageer. Het is heel druk geweest met toeristen, veel werk en gidsen zoeken....Het is wonderlijk geen verslagen van je te ontvangen van je reizen. Hoe bevalt het in Haarlem? Dit vreselijke herfstweer wat we de hele zomer gehad hebben zal er niet aan bijdragen dat je het fijn vindt terug te zijn? Ben je al weer gewend? Ik hoop ook eens wat van je te horen nu je niet meer in exotische landen verblijft.....Hartelijke groet, hasta la próxima, saludos y suerte Reina