Puerto Montt en omgeving

29 juni 2010 - Puerto Montt, Chili

De Chilenen waren buiten zinnen dat ze zich hadden gekwalificeerd voor de achste finales. Op 26 juni vloog ik naar Puerto Montt (ongeveer 1000 km ten zuiden van Santiago), een snelgroeiende stad met zo´n 250.000 inwoners. Economische aktiviteit bestaat uit industrie, visserij en toerisme. Er is hier zoveel te zien dat ik niet wist waar ik beginnen moest, dus ben ik hier twee keer in  tourverband op pad geweest.  De volgende opsomming is zodat ik later nog weet waar ik geweest ben.

Op 27 juni van Puerto Montt naar Pargua, om met de pont over te steken naar het eiland Chiloé. Aldaar een kort bezoek aan het dorpje Ancud, o.a. een bezichting van een oud spaans fort, en ik kon het helaas niet heel erg goed zien, maar op afstand een klein  eilandje met enkele achtergebleven pinguïns. Vervolgens door naar het plaatsje Castro, het hoofddorp van het eilandje. Hier wat rondgewandeld en rondgekeken, schattige huisjes van hout, aan het water op palen. Vervolgens door naar Dalcahue, nog meer houten huisjes, en evenals in Castro een prachtig houten kerkje. Daarna zo´n 4 uur terug in busje naar Puerto Montt.

Op 28 juni van Puerto Montt naar Puerto Varas, gelegen aan het meer Lago Llanquihue, langs het meer verder gereden naar Ensenada, alwaar een lunch wachtte. In deze omgeving wonen heel veel duitsers, hiernaartoe geëmigreerd rond 1850 en later. Vervolgens door om een glimps op te vangen van de met sneeuw bedekte vulkaan Osorno. Daarna door naar een watervalletje in de buurt van het dorpje Petrohue, en vandaar verder naar het meer Lago de todos los Santos, schitterend gesitueerd aan de voet van eerdergenoemde vulkaan, op dit meer een boottochtje gemaakt. (Op dit moment zijn de Chilenen in rouw geraakt, daar de Chileense voetbalsmurfen van de Braziliaanse hadden verloren met 3-0, zodat komende vrijdag 2 juli de Nederlandse smurfen tegen de Braziliaanse moeten.)

Zo´n tour is niet ideaal, maar als je dit op eigen houtje doet is ook een heel gedoe. Op deze manier wel in contact gekomen met een aantal Chileense families; alles helpt om iets van een land te leren. (Ze hadden een supergeweldige dag, terwijl ik dingen vaak al vele malen eerder heb gezien; ik ben een beetje boel verwend!). Chilenen zijn veel warmer dan wij europeanen. Na een dag met elkaar optrekken nemen deze mensen afscheid met omhelsingen alsof ze elkaar al jaren kennen, enkele met tranen in de ogen.

Hoe is het klimaat in deze omgeving: de weersverwachting is voor de komende 10 dagen een graad of 5, met wind, en regen, regen, regen, en dat gaat al weken zo.

Enkele fotoos in het mapje: Puerto Montt en omgeving.

1. jenny v d stad:
    Hallo Paul
    Mn naam en e mail adres blijven in het veld staan
    dus ga nu kijken of ik na dit berichtjes het oke krijg.
    Het is wel heel byzonder hoor wat je allemaal mee maakt,de foto s zijn prachtig en dan te bedenken dat wij hier liggen te zonnen.Ga morgen zwemmen en vertel
    weer het hoe of wat van jou.
    Heel veel lieve groetjes
    Jenny
  2. Irmine:
    29 juni 2010
    het weer werkt hier in nederland mee om je goed te voelen. je verhalen zijn fantastisch. ons kikkerlandje ook. dus als je terug keert ligt hier ook veel moois op je te wachten. en de smurfen zullen hun ogen uitkijken. liefs irmine
  3. Marianne:
    29 juni 2010
    Mag ik een beetje sneeuw van jou?
    Marianne bijna in een hittegolf
  4. Ada.:
    4 juli 2010
    Hallo Paul.Weer met veel plezier je reisverslag gelezen.Smurf kan zijn oranjeshirt nog aanhouden,goed he?Wij zijn net terug van een paar dagen Noordwijk.Het is hier prachtig weer 26 gr en een lekker windje.Op een megascherm hebben wij oranje bekeken.Heb jij de wedstrijd ook gezien?
    Dag Paul tot de volgende nieuwsbrief.Groetjes ADA