San Salvador en omgeving

4 mei 2009 - San Salvador, El Salvador

San Salvador, 4-5-2009

Tussen San Salvador en Santa Ana liggen 2 historische sites, die ik op zaterdag 2-5 bezocht heb:

1. Joya de Ceren: Dit is een plaatje dat zo'n 1400 jaar geleden na een vulkaanuitbarsting verlaten is door de bevolking, bedolven onder 4 a 8 meter vulkaanstof, ook wel het Pompeii van Amerika genoemd. Het was zeer interesant te zien hoe huisjes en andere objecten er in die tijd uitzagen.
  2. San Andres: Aardig om doorheen  te lopen, echter ik heb zoveel andere grotere en indrukwekkende ruines gezien dat het voor mij niet echt de moeite waard was. Misschien waren de ¨ruines op smurfengrootte¨ nog wel het hoogtepunt!

Zondag 3-5 met stadsbussen van hop naar her (N-O-Z-W) geweest in San Salvador, monumenten bekijken, kerken bezichtigen en door markten en wijken wandelen. Een aantal lessen zijn:

1. Allereerst een volle bus bestaat hier niet, er kunnen altijd nog wel wat mensen bij.
  2. Elke keer denk ik de grootste en drukste markt gezien te hebben, maar vandaag werd ik toch weer verrast. Fotoos nemen is makkelijk, maar ik kan moeilijk beschrijven wat een herrie het hier kan zijn, en hoe het hier kan stinken.
  3. Kerken zijn van buiten, maar zeker ook van binnen zeer fraai. Ik denk dat Je een dag in een kerk kunt rondkijken, en nog niet alles gezien hebben. Ik heb vandaag toch wel een aantal zeer bijzondere kerken gezien.

En vandaag, maandag 4 mei ben ik voor de afwisseling maar weer eens naar een vulkaan geweest, met stadsbussen, zo'n 20 kilometer verwijderd van San Salvador, met de naam El Boqueron,  voor het laatst aktief in 1917. Het hoogste punt is zo'n 1959 meter boven de zeespiegel. In de krater, op zo'n 1893 meter  is een minivulkaantje, met een perfect ronde krater. Het was prachtig om te zien, alleen helaas erg bewolkt daardoor geen uitzicht op de stad San Salvador en haar omgeving. Erg jammer, maar het regenseizoen is begonnen!

• Fotoos v-d laatste dagen in album: San Salvador: Stad, Omgeving, Vulkaan

1. Erik:
    4 mei 2009
    He Paul,

Hoe zat dat met dat Pompei van... Hebben ze dat in de loop van de jaren toch weer uitgegraven of zo? Hoe lang wil je in San S gaan blijven en voel je je daar wat veiliger?