Santiago - Chili

20 juni 2010 - Santiago, Chili

Van de ene kant van dit continent (Uruguay), ben ik over het met sneeuw bedekte Andesgebergte (erg fraai vanuit de lucht) naar Santiago in Chili gevlogen. Santiago heeft niets meer van doen met het Zuid Amerika dat ik in de loop der tijd heb leren kennen. Santiago, bijna geheel omringd door bergen, is een uiterst moderne stad, gestructureerd, netjes, schoon, met een heel goed openbaar vervoersysteem: metro en bussen. De stad kant prachtige oude gebouwen, maar ook moderne hoogbouw, onder andere in de vorm van een mobiele telefoon. Het centrum is relatief klein, ofwel goed beloopbaar, met een groot/breed uitgemeten winkelcentrum. Er is veel te bekijken. Voor het eerst heb ik een effectenbeurs van binnen gezien. Ik liep naar binnen, en vroeg op goed geluk of ik het gebouw mocht bezichtigen, en tot mijn stomme verbazing kon ik doorlopen. Het beeld was wel verbazend: een prachtige zaal,  maar geen mens te zien, alleen computers, en beursscherm, waar de koersen worden weergegeven.

Er zijn een aantal heuvels in de stad (ongeveer 600 a 800 meter hoog: o.a., cerro Santa Lucia en cerro San Cristobal, vanwaar je een mooi uitzicht hebt op de stad, en de bergen met sneeuw die de stad omringen. Voorwaarde is wel dat als weer meezit, en er niet te veel smog is. De straat waar mijn hotel is gelocalizeerd tref je allemaal witte tegeltjes aan, die verwijzen naar de verdwijningen onder het bewind van generaal Pinochet Deze man heeft nog steeds velen die met hem sympatiseren. Zondags zijn veel musea hier gratis te bezoeken. Ik heb niet veel met (moderne) kunst, maar vandaag ben ik in het Palacio de Belles Artes geweest, en was onder de indruk van het gebouw opzich, en de diverse tentoonstellingen (video, foto, en allerlei kunst) Verder is men druk bezig met het voorbereiden van de Chileense bicentenial in september van dit jaar. Dan kan ik ook nog melden dat naast CNN Espagnol, te ontvangen in de gehele Latijns-Amerikaanse regio, Chili zijn eigen CNN Chile heeft.

Ik ben hier wat langer dan gepland, daar ik geen beslissing kon nemen waar naar toe te gaan, noord (warmer) of zuid (kouder, en veel regen en wind). Het klimaat is hier in Santiago ook niet aangenaam. Ik moet nog steeds wennen dat het bij ons lente is, terwijl hier de winter in aantocht is.

In Nederland weet ik dat voetbal nu heel belangrijk is, maar in deze regio geldt dat ook. In Uruguay gingen tijdens een wedstrijd vele winkels en musea dicht, en ook hier in Chili is op dit moment niets belangrijker dan voetbal.

En de kogel is door de kerk, morgen, maandag 21-6 heb ik weer vier uur vliegen voor de boeg: naar het zuiden, daar waar het koud is,  met erg veel wind  en regen.

Enkele fotoos in het mapje Santiago.

1. Marianne:
    21 juni 2010
    Goed je weer te lezen. En!!! Dat je in het verre Zuid Amerika nog aan mijn verjaardag denkt. Fantastisch, bedankt!
    Trek je dikke trui aan en trotseer het weer. Benieuwd naar welke dingen je nu allemaal gaat zien. Liefs, Marianne
  2. Pieter:
    Beste Paul,
    Je smurft zo nog heel wat rond! Ik moest lachen om de gedraaide pootjes onder de computertafels. Beeld van 2 tijden.
    Nu op naar de sneeuw. Ga je he;emaal naar het zuidelijkste puntje? Goede reis verder. Ik denk aan je.
  3. Ellen:
    Hey Paul!

Spannend hoor, ben benieuwd wat je nu allemaal weer gaat beleven. De zomer is vandaag begonnen en er wordt zelfs een hittegolf verwacht a.s. weekend!
    Paul, heel veel succes, plezier en warmte toegewenst!
  4. tirza:
    23 juni 2010
    Hey paul,
    op naar de kou dus...zijn die mensen op de foto zo warm gekleed omdat ze koukleumen zijn, of is het echt (dwz naar onze normen : ) koud?
    Hier heerlijk zomertje. De kabinetsformatie wil nog niet lukken...

Tot later weer!
    liefs van Tirza
  5. jenny:
    23 juni 2010
    Hallo Paul
    Weer n mooi verslag,maar wel koud ben blij dat de zomer eraan komt,maar volgens mij hou jij niet zo van warmte.Dus zit je daar heel goed.En wij genieten
    van al je mooie foto s en belevenissen.
    Nog heel veel plezier en reis genot.
    Liefs Jenny