Vulkaanas - Uruguay

11 juni 2011 - Montevideo, Uruguay

Op 7 juni stond op het programma de vlucht Asunción -> Buenos Aires. Aangekomen op het vliegveld werd al snel duidelijk dat er weinig tot niet gevlogen zou worden, met heel veel onzekerheid. Kort daarna werd het vliegveld van Asunción, evenals alle vliegvelden in directe omgeving (Brazilië, Argentinië, Uruguay) gesloten, hetgeen leidde tot veel chaos en paniek (zeerzeker ook bij mij), vooral door de woorden: voor onbepaalde tijd. Ik kan niet anders zeggen dat de medewerker van GOL (vliegmaatschappij Brazilië) zijn uiterste best deed mij te helpen; naast reservering maken voor een  busticket, mij, met taxivervoer in  een 4****hotel stoppen op kosten van GOL  (op 10 hoog; dan zie je pas echt hoe lelijk dat Asuncón is! Ik wilde daar echt zo snel mogelijk weg)

De volgende dag 1492 km in de bus, 23 uur naar Montevideo, en je bent gebroken als je aankomt (ik kan niet slapen in een bus). De Uruguayos waren dolblij en apetrots dat ze de voetbalwedstrijd tegen Nederland hadden gewonnen.

Naast de dingen die ik vorig jaar heb bezichtigd, een wolkenkrabber bezocht (van het telecombedrijf Antel, 160 meter hoog; zeer fraai vorm gegeven); het uitzicht was mooi maar troebel; jawel, het glas zat onder het vulkaanas, en in de verte kon je de asnevel zien!

Ik was in de gelegenheid het  Palacio legislativo; het Uruguayo parlement te bezichtigen (2e kamer 99 leden, 1e kamer 30 leden). Van buiten pompeus, maar van binnen van zeldzame schoonheid, naast schitterende schilderijen, glas in lood, muurschilderingen en 52 kleuren marmer, en dit alles, materiaal en maken kunstwerken, van/met oorsprong Uruguay.

Verder heb ik nog een fort bezocht met zicht op de skyline van Montevideo.

Montevideo is echt een verademing, zeker na dat lelijke Asunción.

De situatie met vulkaanas duurt voort, hetgeen vele problemen genereert in de regio, dus ook voor mij. Nog steeds nauwelijks luchtverkeer, en in mijn geplande bestemming (Buenos Aires) zitten hotels stampvol, en er is een argentijnse vakantie op komst (propvolle bussen); dus eigenlijk weet ik niet wat ik moet doen. En ik liep al een beetje met handen in haar en ziel onder arm; in de ruim 6 maanden die ik weg ben begint eenzaamheid nu toch wel heel heel erg aan mij te knagen.

Enkele fotoos geplaatst in het mapje: Vulkaanas - Uruguay.

Hartelijke groet, en tot mijn volgende bericht, Paul

1. J.E.B.:
    12 juni 2011
    Paul, ik moest al aan je denken toen ik van die wolk hoorde. Je hebt er dus inderdaad flink last van. Ik hoop dat je wat je wilt allemaal nog goed op een rijtje kunt zetten. Wellicht gewoon "dom" het e.e.a. uitzitten en je niet te veel druk maken. Er zal toch wel een oplossing komen neem ik aan.
    We leven met je mee!!

hartelijke groeten van ons in Nwk
  2. Reina Hoogland:
    13 juni 2011
    Paul, wat een pech dat je daar "stuck"raakte en met zo'n gammele bus 24 uur moest husselen! Het zit je niet mee. Wat schrijf je, voel je je af en toe eenzaam? Dat verbaasd me niet, je ben zo'n globe-trotter en al maanden op pad,bent nooit lang op 1 plaats, dus kontakten maak je dan niet zo snel en je word met deze calamiteiten toch wel erg op jezelf teruggeworpen. Hier is het echter ook niet ideaal, foute groenten, EHEC bacterieen, agrariers die over de kop gaan, alles moeten doordraaien, droogte en een regering die alle kunst en cultuur de nek om wil draaien,zomaar miljarden subsidie intrekt, mensenmassa's ontslaat, minder- en -invaliden afknijpt: ik kan zo nog wel even doorgaan. Het is een barbaars en dor land aan het worden en in Den Haag likken ze hun vingers af bij dit verschrikkelijke beleid!!!! Verder weer een goede reis gewenst en ik hoop dat de stofwolk gauw optrekt mucha suerte, saludos de Reina.
  3. Pieter:
    14 juni 2011
    Beste Paul,
    Zie ik het goed? Is de regering van Urugay overgenomen door een vriendelijk klein blauw manneke?
    Misschien een goed idee voor hier...
    Goede reis bij alle ellende.
    Hartelijke groet Pieter
  4. Chris:
    15 juni 2011
    Hoi Paul!
    Dank je voor je verjaardagskaartje, geweldig dat je daaraan denkt zover weg. Reis in gedachten stukje met je mee dankzij je blog, dus helemaal alleen ben je zeker niet. Hoop dat je snel weer op gang komt!
    Groet! Chris