Muscat; Sultanaat Oman ( سلطنة عُمان )

17 maart 2015 - Muscat, Oman

---   steriel,   sereen,  esthetisch, harmonieus   ---

Bij aankomst op het vliegveld enigszins bevangen door de aangename geur, op weg naar het stadscentrum  zowat uit de taxi gevallen van verbazing de omgeving aanschouwend.

Wegen omringd door bomen, parkjes en bloemen, schoon, witte gebouwen met Arabische bouwkenmerken, er zo uitziend vanwege bouwvoorschriften. Tot voor kort was maximum bouwhoogte 7 verdiepingen; recentelijk 'verhoogd' naar 12.

Ik bevind mij in Muscat, de hoofdstad van het Sultanaat Oman.  In 1970 waren er vermeend 2 basisscholen, géén middelbare scholen, 2 ziekenhuizen en minder dan 8 kilometer verharde weg, tevens verkeerde  het land in burgeroorlog. In 1970 pleegde Z.K.H Sultan Qaboes bin Said Al Said (een link aanbevelingswaardig te lezen)   een coup waarbij hij zijn vader afzette en verbande naar Engeland.

Een fragment uit zijn inauguratiespeech:  "...Our country in the past was famous and strong.   If we work in unity and co-operation, we will regenerate that glorious past..."

De burgeroorlog kwam ten einde in 1975, sindsdien is Oman een vreedzaam en stabiel land.  En zoals ik dat kan zien heeft zich hier een wonder voltrokken.   Scholen en universiteiten; gratis, goede medische voorzieningen, een gedegen infrastructuur (wegen, internet, telefonie),   en een voor het oog prachtige stad,  hetgeen representatief zou zijn voor grote delen van Oman. Één en ander is des te opmerkelijker daar er pas laat in de jaren (19)60 olie gevonden werd en de opbrengsten daarvan relatief gering zijn in vergelijking met omringende landen.

Dus 40 jaar geleden was vervoer met ezel, paard en kameel, je wordt nu bijna overreden door een schijnbaar onuitputtelijke hoeveelheid  reguliere wagens, dure merkauto's  grote SUV's en een overvloed aan voortjakkerende  taxi's.  Mensen zijn erg vriendelijk en geïnteresseerd.

De hoofdstad is in al die tijd enorm gegroeid, en strekt zich nu zo'n 50 kilometer uit langs de kust, ingesloten door bergachtig onbegaanbaar rotsachtig gebied en de oceaan die ook hier blauw is.  In tegenstelling veel plekken in de omgeving (Koeweit, Bahrein, Dubai etc. etc) is gekozen voor een eigen identiteit, gebouwen zijn strak en wit, met veel bogen en koepels. Niet in de hoogte bouwen heeft tot gevolg dat constructies nogal in de breedte uitdijen, voorbeelden zijn o.a. the Royal Opera House en het nieuwe parlementsgebouw. Zelfs fabrieken en banken zijn vormgeven met oog voor detail.

De grote moskee, een gift van de sultan aan het volk  ter ere van zijn 30 jarig leiderschap  is bijzonder fraai gecomponeerd , 'eenvoudig' van buiten, wonderschoon en uitzinnig  exquisiet van binnen; marmer, geïmporteerd hout uit India, Swarovski kroonluchters waarvan de grootste 14 meter hoog, 1122 lichtbollen. Het tapijt is het  1 na grootste ter wereld (Abu Dhabi heeft nu de eer), ongeveer 60 bij 70 meter, gewicht 21 ton, 1.7 miljard knopen, waaraan 4 jaar is gewerkt door 600 vrouwen in Iran.  Ik  heb een aantal keren een lichte (onschuldige) druk gevoeld mij toch maar te bekeren.

Ik ben 6 nachten en 5 dagen in Muscat verbleven; ik had me handen vol aan alle bezienswaardigheden te aanschouwen, waaronder prachtige informatieve musea de souq's (markten),  maar bijvoorbeeld ook het Al Bustan Palace hotel, waar o.a ook ooit H.K.H. koningin Beatrix en later H.K.H. & Z.K.H. Maxima en Alexander verbleven; het zal hen aan niets tekort gekomen zijn.

Ik heb prachtige foto's gezien en verhalen gehoord van andere toeristen die ook plekken buiten Muscat  hebben aangedaan. Het land is rijk aan forten (ook in Muscat staan er diversen, naast honderden "uitkijktorens"), prachtige natuur en woestijnlandschappen, en heel bijzonder berggebied; rotsen die vroeger de bodem van de oceaan vormden.

Dit is echt een land wat hoge aanbevelingen verdient als toeristische bestemming, een hele bijzondere ervaring, en waar je later iets over te vertellen hebt. Oman is wel vrij duur, en lijkt me geen pretje hier te verblijven tussen zeg mei en oktober.

Enkele foto's in het mapje Muscat; Sultanaat Oman ( سلطنة عُمان ).

1. Marianne:
    17 maart 2015
    Eindelijk een land naar Pauls hart...;-))))))
    Benieuwd waar ik je de volgende keer tref.
  2. Gerard van Dijk:
    17 maart 2015
    Wat ziet dat er mooi uit Paul !
    Je zou er bijna gaan wonen !!
    Je hebt zo al heel veel gezien joh en wat er nog komen gaat !!!
    Ik groet je vanuit Haarlem en wens je een fijne tijd toe !!
    Bedankt voor je verhaal inclusief de mooie fotoos !!

Daaag !!
  3. Pieter:
    Beste Paul,

Weer lezenswaardig. Maar ik vraag me wel af, als de olie niet zo'n belangrijke bron van inkomsten is, waar het geld dan vandaan komt. Is het begrip "vericht despoot"van toepassing op deze vorst? Veel goede ervaringen toegewenst, Pieter
  4. Maria:
    24 maart 2015
    Hallo Paul, als ik dit zo lees is het een zeer westers aandoend land. De sultan heeft dit toentertijd goed aangepakt, en de bevolking heeft er blijkbaar allemaal evenveel profijt van. Zo kan het dus ook. Hartelijke groet uit op dit moment wat kouder Groningen, Maria