Beijing, China

2 april 2012 - Beijing, China

Vierentwintig jaar geleden zat ik in een hotel aan de rand van Beijing, een uur fietsen verwijderd  van Tiananmen Square, ofwel het “plein van de hemelse vrede”.  Iedereen ging toen met de fiets.   Nu zijn er nog wel fietspaden, maar het verkeer wordt nu hoofdzakelijk bepaald door gemotoriseerde voertuigen. Ik zat nu in een hotel in een buitenwijk, aan de rand van het centrum, in de naïeve veronderstelling dat ik wel naar bezienswaardigheden kon lopen; nee dus, de afstanden in Beijing zijn immens. Nergens ter wereld heb ik zoveel gebruik gemaakt van de metro als in Beijing, enigszins uit nood geboren. Er zijn ongeveer 10 lijnen, en de mensenmassa’s zijn onprettig. Kosten per rit, ongeacht afstand ~ €0.25.

Plein van de hemelse vrede, dat is pas een plein, en wat een bewaking, politie, people’s liberation army, (PLA) , politie in burger, en ik schat duizenden beveiligingcamera’s . Als je de metro ingaat, moet je tas door een scanner, als je het plein op wilt, moet je door een scanner, weet ik veel waar moet je door een scanner. Op het plein is van alles te doen, hier staat ook het mausoleum van Mao,  waar ik kameraad voorzitter  in ruste Mao  uiteraard evenals in 1988  mijn respect heb betuigd. Dan sta je wel even in de rij, en het mausoleum is, zoals bijna alle gebouwen in een grote straal van het plein nogal pompeus. ’s Ochtends en ’s avonds is er de vlagceremonie; en als ’s avonds de vlag door de PLA is gestreken in een korte maar indrukwekkende plechtigheid, wordt het plein “schoongeveegd”; je mag er niet meer zijn.

Het aantal bezienswaardigheden in Beijing is bijna onbegrensd; must see attracties zijn o.a. Forbidden City  , The Big Wall (die muur bewijst niet meer dan dat Chinezen goed waren in het stapelen van stenen, en dat zijn ze nog steeds, maar dan nu de hoogte in met wat geavanceerde materialen. De planeconomiestructuur van China maakt dat in de tijd dat we in Nederland 500 meter spoor hebben aangelegd er in China al weer een wolkenkrabber van die hoogte staat)   Summer Palace en  Tempel of heaven. Ik kan een ieder ook aanbevelen een bezoek te brengen aan het olympisch zwembad (the ice cube) en stadium (vogelnest). Voor een mooi uitzicht over de stad kun je de oerlelijke CCTV tv tower bezoeken. In aanbouw voor CCTV is een gebouw (bijgenaamd "de onderbroek") ontworpen door Rem Koolhaas. Persoonlijk vind ik het gebouw erg fraai.

Wie mij vraagt wat ik meest indrukwekkende vond van mijn bezoek aan Beijing dan zeg "the Great Hall of the People": het parlementsgebouw. In de grote zaal kunnen 10.000 volksvertegenwoordigers op het juiste moment klappen voor de leiding van de Communistische partij, en er is een eetzaal die ruimte biedt aan 5.000 gasten (die zaal is zo groot dat ik denk dat de Grote Markt van Haarlem er vier keer inpast). Het is een kolossaal gebouw (kroonluchters zo groot dat ze nietin mijnwoonkamer zouden passen). Opmerkelijk is dat even verderop een nieuw  gebouw staat in de vorm van een half ei (haaks op de strakke structuren rond Tiananmen Square): the NCPA, National Center of Performing Arts. Smaken verschillen maar  ik vind het gebouw van buiten en van binnen schitterend, en het aantal artiesten dat er sinds de opening in 2007 heeft opgetreden, en de stukken die zijn opgevoerd is indrukwekkend.

Ik was in Beijing van 24 maart tot 3 april. Enkele foto's in het mapje Beijing.

Tot mijn volgende bericht, ondertussen vanuit Tokyo, Paul

1. Pieter:
    14 april 2012
    Beste kameraad Paul,
    Ik zie dat je al een baan hebt als omroeper van de staatstelevisie.Dat is mooi! Maar de Chinezen zullen zeker van die reus schrikken. Persoonlijk vind ik zo'n stad gewoon teveel. Geen menselijke maat.
    Maar je verslag is weer mooi.
    Groet!
  2. G. van Dijk:
    14 april 2012
    Hallo Paul,

Leuk weer iets van je te vernemen !
    Goh joh , wat ben je weer ver van ons verwijderd;ik hoop je gauw weer eens de hand te mogen schudden ! Doe China de hartelijke groeten en een goede reis 1

Daag Paul. H.Gr. Gerard van Dijk
  3. Wim:
    17 april 2012
    Hallo Paul,
    weer een erg geestig verslag over een griezelig georganiseerde maatschappij. Ik hoop dat jij weet te genieten van datgene waar jij ons zo gul in laat delen.

Met vriendelijke groet, Wim
  4. Chris:
    19 april 2012
    Jeetje wat heb je weer veel gezien! Doe die 1,3 miljard Chinezen de groeten en dring erop aan dat ze vooral daar blijven.
    groetjes en goede reis verder!
    Chris