Borobudur

12 juli 2012 - Borobudur, Indonesië

Uiteraard, in de buurt, stond  een  bezoek aan de Borobudur hoog op mijn agenda. Waar veel mensen (massatoerisme) dit kolossale bouwwerk in een dagtrip bezoeken vanuit Yogyakarta prefereerde ik een paar dagen in de buurt te verblijven van dit monument, welk ook staat op de werelderfgoedlijst (nr. 592) van UNESCO. (Ik ontdekte dat ik 20 jaar geleden in het zelfde guesthouse verbleef: Lotus 1, met uitzicht op de top van de Borobudur)

De Borobudur (zie link voor –geschiedenis- beschrijving)  is in mijn opinie een monument om van dichtbij te zien, van veraf is het één grote steenklomp; een taart van 118 bij 118 meter, 6 lagen vierkant, 4 lagen rond. Als je laag voor laag (kilometers!)  in de rondte loopt zie je prachtige sculpturen. Het loont een gids te huren, om nog iets (< 1  % ) van de symboliek te begrijpen.

Om iets van de omgeving te zien heb  ik een fiets gehuurd, en naast enkele tempels, kom je van alles tegen, muziekvoorstellingen, prachtige landschappen, mensen. Het wederzijds begrip van Engels en Indonesisch is uiterst beperkt, dus we lachen een tijdje naar elkaar; dat ik uit Belanda kom lukt me nog wel om uit te leggen, daarna vervolgen we onze paden.

Enkele foto’s in het mapje Borobudur.

Op 13 juli ben ik verder getrokken naar Yogyakarta, alwaar ik nu verblijf, en waarover een volgende keer meer. Hartelijke groet, Paul.