Delhi

10 november 2011 - Delhi, India

Op mijn 48ste verjaardag  vloog ik van Dubai naar Delhi; dat betekent niet alleen dat ik op twee exotische plekken jarig was, maar ook nog eens dat ik voor de tweede keer jarig was in India (de eerste keer was in 1987 in Srinagar-Kashmir); en dat is best vaak voor een niet Indiër.

Ik had verwacht dat India als opkomende economie de afgelopen 24 jaar voldoende tijd zou hebben gehad om alle armoede achter zich te laten, en hoopte ik  een keurige gestructureerde samenleving aan te treffen, netjes, schoon met allemaal hele blije welvarende  mensen.
De werkelijkheid is helaas anders, evenals in 1987 was ik gecultuurshocked; letterlijk van de kaart. Probeer je een chaos voor te stellen, en dan 100 keer erger. De prepaid taxi die mij naar mijn hotel bracht moet meer dan 60 jaar oud geweest; met ijzerdraad en touwtjes bij elkaar gehouden. De enige duidelijke verkeersregel hier is dat de bedoeling dat er links gereden wordt, verder gaat alles kris kras door elkaar, auto’s, bussen, rickshaws, fietstaxies, voertuigen getrokken door koeien, voetgangers, iedereen toeterend, scheldend en schreeuwend, zo luid dat je er gek en uiterst geïrriteerd van raakt. Straatnaambordjes zijn schaars en op een gegeven moment na lang zoeken wilde de taxichauffeur me gewoon maar ergens  droppen (maar niet betalen weerhield hem daarvan).    Ik was zo verbrouwereerd en geïntimideerd dat ik de volgende dag moed bij elkaar heb geschraapt om naar buiten te gaan (pas om 16:00).

De dagen erna werd duidelijk hoe triest de delen van Delhi die ik heb gezien er voorstaan. Herrie, stank, extreme armoede, vies, stront, modder, stank van urine, op momenten totale verkeersstilstand, zo erg dat je als voetganger nog niet vooruitkomt.

Iets wat helaas ook onveranderd is allerlei irritante (en soms vrij agressieve) lieden die je benaderen, die allemaal een vriend in Amsterdam hebben, en daarmee ook mijn vriend zijn en mij wel willen “helpen”, maar ondertussen  proberen je een oor aan te naaien middels me te divergeren naar een maatje die je al liegend trachten kaartjes voor trein, bus of wat dan ook aan te smeren. (Daardoor het  heeft me veel moeite gekost om uiteindelijk terecht te komen bij het daarvoor bedoelde kaartjesreserveringsbureau voor buitenlanders om me treinkaartjes te reserveren).

Om zoveel mogelijk van de stad te zien heb ik naast veel rondwandelen een tour gedaan via Delhi Tourism (DTTDC). De gids was best een vriendelijk mannetje, maar enorm gejaagd, dus liepen we steeds achter de man aan te rennen. In de middag ging de bus stuk. De motor werd keurig uit elkaar gesloopt, “gerepareerd” (iets wat ik in 1987 ook vele malen heb meegemaakt) en vervolgens weer in elkaar gezet. Door deze vertraging viel een deel van de tour in het water, en moesten we nog harder achter de gids aanrennen.

(Enkele bezienswaardigheden:
Gandhi monumenten,
Lakshmi Narayan tempel
Qutab Minar,
Bahai’s House of Worship; een “al religie kerk”,
Red Fort,
Raj ghat,
Humayun’s Tomb)

Delhi heeft heden ten dage ook een vrij uitgebreid metrosysteem, maar ik heb (nog) niet de moed gehad deze uit te proberen. Verder vind ik het ingewikkeld plekjes te vinden om te eten, dit in verband met hygiëne. De maaltijd begint wat mij betreft met de afwas, en wat ik dan zie is niet bemoedigend.

Enkele fotoos in het mapje Delhi.

NB: Ik heb op een andere reislogger website PaulInAzie87_88 een begin gemaakt met het invoeren van de route die ik ongeveer heb gevolgd in 1987-1988. (Vele data moet ik schatten) Ik zal deze in de komende tijd verder actualiseren. Data invoeren vóór 2000 was niet mogelijk, dus 1987=2001, 1988=2002.

Tot mijn volgende bericht, met hartelijke groet, Paul
===============

1. maaike:
    10 november 2011
    Paul, shame on me ik ben je verjaardag vergeten. bij deze alsnog van harte gefeliciteerd!!!! ik zal het nooit meer vergeten want je bent een dag na mijn moeder jarig.
    Ik vind je bijzonder dapper dat het allemaal lukt, het klinkt erg zwaar. je hebt weer een mooi verhaal geschreven, ik kijk uit naar de volgende.

Groetjes maaike
  2. Pieter:
    10 november 2011
    Beste Paul, Ook van mij een heel goed jaar gewenst. Ook ik moet me diep schamen. Ik zit in Smilde en dacht je mailadres bij me te hebben, maar dat staat niet in mijn laptop. Foei. Nu blijven er nog vele dagen over van je 48e.
    Ik blijf uitkijken naar je verhalen! hou vol.
  3. Judith:
    10 november 2011
    Paul, dappere reiziger, ik wil je van harte feliciteren met je verjaardag!!
    Pas goed op jezelf en heb een bijzonder tijd daar!
    Groetjes Judith
  4. Ellen:
    10 november 2011
    Hallo Paul!!! Ook ik heb niet op tijd aan je verjaardag gesmurfd. Stom van me want ik wist wel dat het in het verschiet lag. Alsnog van harte!!! Ik wens je een rustig en goed levensjaar toe! En voor nu mooie reiservaringen en - verhalen! Groetjes, Ellen
  5. Ada.:
    Hallo Paul.
    De eerste nieuwsbrief uit Dubai en de tweede uit Delhi,wat een verschil!We lezen het allemaal graag,wat een belevenissen.Het allerbeste toegewenst,van de hele zwemclub.Dag Paul,tot de volgende brief.
    Groetjes en succes met de verdere reis!Ada.
  6. SmurfLover:
    Hi Paul,

Where is my smurfin?

Bye
    Smurflover
  7. Liesbeth Bannenberg:
    12 november 2011
    Ha, die Paul, wat een verhaal over Delhi en de situatie daar. Aan het verkeer op de foto's te zien is er wel sprake van een ontzettende chaos en daardoor onrust. Probeer goed op jezelf te passen, ook wat betreft het eten! Houd je haaks, en blijf vooral mooie foto's maken! Want ze zijn steeds schitterend! Liefs van Liesbeth