Georgetown, Penang (Maleisië)

3 juni 2012 - Penang George Town, Maleisië

Op 30 mei kwam ik aan in Butterworth (Maleisië; wéér een nieuw hoofdstuk deze reis) na een treinreis van zo’n 24 uur met oorsprong Bangkok. Laatste is waarschijnlijk een van de dichtsbebouwde steden ter wereld, maar daarbuiten is veel leegte: eindeloos veel rijstvelden en groen. Na de grensovergang van Thailand met Maleisië viel me op de hoeveelheid infrastructurele (rails + wegen)- en huizenbouw projecten. In mijn herinnering was de tocht naar Butterworth (1988+1992) er één door de jungle; daar heb ik nu nog maar weinig van gezien.

Vanaf  Butterworth was het nog zo’n 20 minuten om met de ferry  de oversteek te maken naar het eiland Penang, met als hoofdstad Georgetown. Tot mijn, en ieders vreugde is er in de kern van het  oude stadsdeel niet heel veel veranderd. Sinds kort is het  Unesco World Heritage Site.  Wandelend in het oude stadsdeel geeft het gevoel alsof  je  in een groot openluchtmuseum bent, en in het geval van Georgetown een gigantisch openlucht restaurant (eten is hier erg goedkoop, en een sociale gebeurtenis die van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat doorgaat). Er zijn veel vervallen panden, maar er wordt ook veel gerestaureerd. Penang (en Maleisië) is zoals dat geloof ik zo mooi heet een smeltkroes van verschillende etniciteiten; Maleisiërs, Chinezen, Indiërs, die vreedzaam en in harmonie met elkaar samenleven. Het meest kleurrijk zijn de Indische wijken, met muziek, geur  van kruiden en levendigheid. Het aantal religieuze gebouwen (Moskeeën, Chinese en Indische tempels, kerken) is ontelbaar.

Een onmisbaar gebouw in Georgetown is de centraal gelegen Komtartower, een 65 verdiepingen tellend gebouw, shoppingcenter en kantoorgebouw. Van Penang Hill, ruim 800 meter hoog (bereikbaar met treintje steil tegen de heuvel op) met prachtige uitzichten en populair recreatiegebied voor zowel lokale bevolking als toeristen. Vlakbij, op een heuvel gebouwd is Kek Lok Si tempel  gesitueerd, een van de grootste boeddhistische tempels van Azië, eveneens met mooie uitzichten.

Voordat ik hier met de trein aankwam, was ik in Bangkok gearriveerd met de bus vanuit Siem Riep (Cambodja) op 24 mei. Ondertussen ben ik op 4 juni per bus aangekomen in Kuala Lumpur, alwaar ik me nu nog steeds bevind, en waarover volgende keer meer.

Enkele foto’s in het mapje Georgetown, Penang (Maleisië).

Hartelijke groet, Paul

1. Pieter:
    Beste Paul,

Ik heb er weer heel wat bijgeleerd. Wist niets van Penang en Georgetown!
    Groet,
    Pieter
  2. Anneriet:
    7 juni 2012
    Hoi Paul, leuk dat je weer wat laat horen en zien van je, ik volg je nog steeds, het ziet er allemaal zo mooi uit. Ik zou zoiets nooit durven, daarom geniet ik even met je mee op je avonturen, groetjes Anneriet en Trojka.
  3. Mark White:
    Hello Paul,

I have been following your blog posts and see that you have decided to go over to the other side of the world. How exciting this must all continue to be for you. I will tell Hayden where you are, he always loves to hear about your travels. Stay strong
    and may God continue to bless you with safe travels.

Love and light from all of us in Houston, Texas USA
  4. Ben:
    8 juni 2012
    Hi Paul,

Leuk stuk. IK word weer op mijn wenken bediend. Ik had laatst een een korte tussenstop op het vliegveld van Kuala Lumpur en was toen al erg benieuwd hoe de stad (en de rest van het land) eruit zou zien. Kijk uit naar je volgende stuk.