Kuala Lumpur (Maleisië)

9 juni 2012 - Kuala Lumpur, Maleisië

Kuala Lumpur bereikte  ik (vanuit Penang)  op 4 juni per bus over meerbaanssnelwegen.  De buschauffeur was in staat om met 120 km per uur tegelijkertijd te roken, te  eten , te  drinken en te sms-en. Ik zat voorin en hield veelal mijn ogen gesloten. Toen we (na 6 uur) uiteindelijk Kuala Lumpur,  de hoofdstad van Maleisië,  binnen sjeesden leek het even of we in de 22ste eeuw terechtkwamen:  monorails, lightrailsystemen, futuristische gebouwen. Ik kwam er al snel achter dat de realiteit iets anders was.

Allereerst ontdekte ik dat Kuala Lumpur niet ontworpen is om voetgangers te behagen, je moet goed kijken waar je loopt, anders breek je onoplettend  je nek. Daarnaast zou in theorie zou het openbaar van Kuala Lumpur (-KL-)  prachtig kunnen zijn, maar het sluit nét niet op elkaar aan, armetierige stations, zielig betalingssysteem etc: ik zou de burgemeester van KL aanraden een kijkje te nemen in Hong Kong of Seoul.

Maar het is zeker niet één en al kommer en kwel, KL (anderhalf miljoen inwoners; daardoor zijn afstanden relatief gering: relatief beloopbaar) is een bruisende stad, culinaire toplocatie, en de skyline is imponerend. Tevens zijn er relatief veel parken in de stad te vinden.

Eindelijk kreeg ik ze te zien, de Petronas Twin Towers. Ze behoren naar mijn mening tot de fraaiste gebouwen ter wereld  (tot 2004 de hoogste constructie, op dat moment opgevolgd door Taipeh 101; zie mijn verslag over Taipeh). Ik kan niet aanraden om ze van binnen te bezoeken; je staat uren in de rij, het is duur (ondertussen bijna US $30,- and rising), en je kunt gejaagd slechts een kwartiertje vertoeven op observatiedek (86ste verdieping van de 88 )  en de loopbrug tussen de beide torens (41ste verdieping). Ze zijn het beste te bewonderen van buiten. Aangrenzend ligt een groots park, conventiecenter, andere hoogbouw en extravagante  shoppingmalls.

Betere faciliteiten en om de skyline van KL te bewonderen is de KL Tower, gelegen in een stadspark.  Van hieruit  heb je een prachtig zicht (360⁰) op (o.a.) de Petronas  Towers. Het dient tevens als familie entertaining/ontmoetingsplaats.

Voor een stukje geschiedenis moet je zijn op het Merdeka Square; het onafhankelijkheidsplein (sinds 31 augustus 1957)   omringd door fraaie historische gebouwen van veelal islamitische architectuur.

Evenals in Penang is de stad bezaaid met religieuze gebouwen van diverse godsdienstige origine. Het meest indrukwekkend van alle die ik bezocht heb is zonder meer de  Masjid Negara (National Mosque; met een capaciteit voor 15.000 gelovigen ). Je kunt over het algemeen niet zomaar een moskee binnenwandelen. Je moet allereerst fatsoenlijk gekleed zijn (je kunt vaak terplekke bedekkende kleding lenen; vooral voor vrouwen), en gebedsruimtes kom je meestal niet in. Tijdens mijn bezoek werd ik voorgelicht door ontzettend vriendelijke moslim, die me wel heel subtiel een foldertje in mijn handen duwde “how to convert to islam”. Ik weet het nog niet, er zijn nogal wat consequenties aan verbonden, laat mij nog maar even ongelovig blijven.

Als het om eten gaat kom je niets tekort in KL: evenals Penang is KL één grote (openlucht)keuken, en zeker naar westerse maatstaven spotgoedkoop. Ik denk niet dat veel mensen hier thuis koken.

KL heeft 3 luchthavens, waarvan 2 internationaal: KLIA (Kuala Lumpur International Airport) en LCCT  (Low Cost Carrier Terminal) De eerste (KLIA) zal ongetwijfeld een prachtige efficiënte luchthaven zijn, maar mijn vlucht naar volgende bestemming vertrok van LCCT, dat is een soort WIBRA-achtige bushalte voor vliegtuigen; wat een puinhoop. Weet waar je aan begint als je met AirAsia (of andere lowcost carrier; CEBU Air -Filipijnen-  is helemaal een drama) in zee gaat. Gedwee ben ik van wachtrij naar wachtrij gegaan, in mijn omgeving mensen gezien die rood aanliepen van ergernis. Uiteindelijk, ditmaal slechts met een uur vertraging, ben ik aangekomen op  mijn volgende bestemming: Bandar Seri Begawan, hoofdstad van het oliestaatje Brunei Darussalam, waarover volgende keer meer.

Enkele foto’s geplaatst in het mapje Kuala Lumpur (Maleisië).

Hartelijke groet,

Paul

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ada.:
    14 juni 2012
    Hallo Paul.
    Wat een verhalen en wat een plezier om deze verhalen te lezen.
    Ontvang de hartelijke groeten van Ada.
    En natuurlijk van de hele zwemclub!
    Paul het allerbeste!
  2. Marjo:
    14 juni 2012
    He Paul,
    Alle reisboeken kunnen wel weg. Jouw verhalen zijn enthousiast genoeg. Ik krijg er helemaal zin in om ook "even" langs te komen. Overigens hebben wij in KL een oudere Amerikaanse man ontmoet die al-leen maar naar MacDonalds en Kentucky e.d. ging. Niet voor te stellen als je zo enthousiast over de eetmogelijkheden schrijft he?!
    Ben benieuwd naar je ervaringen in Brunei Darussalam!
    Groetjes Marjo enzo.
  3. Gerard van Dijk:
    16 juni 2012
    Hallo die Paul,
    Wat een mooie reis maak je toch !
    Ook leuk dat die fotoos erbijgevoegd worden;zo krijgt een belangstellende een zeer duidelijke indruk , temeer omdat je het ook nog eens zeer duidelijk omschrijft.
    Wel jongen , hou je haaks !!
    Hrt.Gr. Gerard van Dijk