Taipei, Republic of China

28 april 2012 - Taipei, Taiwan

Tijdens mijn verblijf in Bagan (Myanmar) heb ik een halve dag  doorgebracht met een jonge vrouw uit China. De eerste kennismaking was stroef; ik  maakte de blunder uit  interesse te vragen of ze uit “Big China” of “Little China” kwam, waarop ze communistisch vuurrood aanliep en met stemverheffing antwoordde: THERE IS ONLY !!! 1 ONE CHINA!!!  Little China, ofwel Taiwan (officieel Republic of China: ROC) is in mijn beleving China nummer 4 dat ik heb bezocht. Door mainland China wordt het gebied beschouwd als een afvallige provincie, en de relaties tussen beide landen zijn erg moeizaam, al gaat het er de laatste paar jaren iets gemoedelijker aan toe, meer pragmatisch. De geschiedenis van China in al haar facetten is complex (geïnteresseerden: zie deze link in WIKI NL).

De hoofdstad van Taiwan is Taipei met zo’n 2.5 miljoen inwoners, en komt niet voor in de top 500 van mooiste steden ter wereld. Maar verder lijkt mij de stad, en het land erg goed leefbaar, en je ontmoet er de alleraardigste mensen denkbaar.  De stad beschikt (nog niet zo lang) over een uiterst efficiënt metrosysteem.

Vervelen is er niet bij in Taipei; bezienswaardigheden genoeg. Zo kon ik weer eens een presidentieel paleis bezoeken met rondleiding.  Monumenten, o.a; Martyrs' Shrine , Chiang Kai-shek Memorial Hall en Sun Yat-sen Memorial Hall. Laatste 3 plaatsen zijn uiterst pompeus, en elk uur wordt er een wisseling van de wacht gehouden, met soldaten in strakke pakken en uitgestreken gezichten met tot in perfectie  ingestudeerd  bewegingen met glimmende geweren met bajonetten. De Chinezen vinden het prachtig, gezien de geschiedenis weet ik niet wat ik er van denken moet, Chiang Kai-shek   is niet een figuur waar je een gezellige Walt Disney verfilming van maakt. Pas in 1987 vormde zich de democratie in Taiwan, daarvoor was het niet mogelijk je uit te spreken.

Met openbaar vervoer zit je zo buiten de stad, vlak bij de Taipeh Zoo  is een kabelbaansysteem waarmee je in zo’n 20 minuten midden in de theeplantages zit, met prachtige wandelpaden.

Iets buiten de stad is een fort waar het Koninkrijk der Nederlanden, al gauw bewust van de strategische ligging, ook nog een tijdje de scepter  gezwaaid heeft.

En je kunt er niet omheen, in Taipei staat gebouw 101, geopend in 2004, en is met 508 meter 5 jaar het hoogste gebouw ter wereld geweest. (Er zijn zover ik weet nu 3 gebouwen hoger; de televisie toren in Guanzhou, de Tokio Skytree  en natuurlijk de Burj Khalifa in Dubai) Het gebouw is fraai vormgegeven, en het uitzicht van de 88ste verdieping (met een lift die 1010 meter/minuut gaat; 37 seconden) is schitterend. Een verdieping lager is een enorme souvenirshop met memorabilia tot wel US $ 10.000.000,--.  De eerste 5 verdiepingen van het 101 gebouw zijn gevuld met winkels waar extravagantie het kenmerk is. In geval van aardbevingen en typhonen, boven in het gebouw hangt een "damper (filmpje U-tube)" een bol met een doorsnede van  5.5 meter en een gewicht van 660 ton, ongeveer 132 volwassen olifanten.

Het eten in Taipei is spotgoedkoop (zeker na Tokio en Seoul). Hier is de kwaliteit van de supermarktketen 7-11  het beste van alle andere landen waar ik deze winkels ben tegengekomen.

Voor diegenen  die nog niet beslist hebben over hun vakantiebestemming, en iets anders willen dan Spanje of Frankrijk, Taiwan is een prachtige bestemming. Bergen, stranden, interessante plekken, goed vervoerssysteem (ook hoge snelheidslijn), aardige mensen. Vliegen hoeft volgens mij niet duur te zijn, en er is vast wel een stop over te regelen in Hong Kong, of een stad in China (bedenk wel dat een  Chinees visum een hoop gedoe is, daar staat tegenover dat een willekeurige stad in China een belevenis op zich is).

Enkele foto’s in het mapje Taipei, Republic of Taiwan.

Tot mijn volgende bericht, ondertussen vanuit een verstikkend heet Manila.

1. Marianne:
    4 mei 2012
    'zij liep communistisch vuurrood aan'
    Paul, er is een komisch schrijver aan je verloren gegaan!
    Hoop dat je inmiddels niet bent gesmolten.
    groet uit miezerig Haarlem