Groussherzogtum Lëtzebuerg

14 mei 2014 - Luxemburg, Luxemburg

Groothertogdom Luxemburg, uiterst strategisch gesitueerd tussen Duitsland en Frankrijk, zodoende de afgelopen eeuwen onder de invloedssfeer geweest van o.a. Spanje, Frankrijk, Oostenrijk, Duitsland en het Nederlandse verenigde Koninkrijk.  De geografische situatie is zodanig dat de stad in het verleden een bijna onneembare vesting was, met  uiteindelijk tot 3 lagen uitgebreide vestingsmuren. Het is mogelijk een kijkje te nemen in gedeeltes (kazematten) van deze muren, wat een vrij claustrofobische ervaring is.  De uitzichten van bijna elke hoek van gelijkgenaamde stad en land (Luxemburg) zijn uitzonderlijk en fraai, met groene landschappen,  oude stads- of dorpsdelen en veel gefortificeerde muren  zoals bijvoorbeeld  in het dorpje Vianden, met een mooi gerestaureerd kasteel, en een overdaad aan andere toeristische attracties (stoeltjeslift, musea: w.o Stadsmuseum & -slaapverwekkend- Victor Hugo  museum, kerken, pretpark en de waterkracht energiecentrale SEO) met de daarbij horende gastronomische voorzieningen en herbergen van allerlei aard.

Waarschijnlijk is deze strategische ligging de reden geweest dat Luxemburg een katalysator is geweest in het  opgang brengen en houden van de vorming van een verenigd Europa. De in Luxemburg geboren Fransman Robert Schuman kwam met naar hem vernoemde Schumanplan; met de oorspronkelijke  gedachte de productie van  staal en kolen, beiden onontbeerlijk voor het voeren van oorlog, onder internationaal gezamenlijk beheer te brengen. Dit leidde in april 1951 tot de vorming van de EGKS: de  Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal, met als eerste 6 leden Luxemburg, Duitsland, Frankrijk, België, Italië en Nederland. Dit initiatief is uitgegroeid tot waar we nu gekomen zijn, een Europese Unie van 28 landen (570 miljoen burgers), sinds WO-II (nu bijna 70 jaar) zijn er geen oorlogen meer geweest tussen leden van deze Unie; dat is historisch ongeëvenaard. Tevens gebruiken we nu in 18 landen een gemeenschappelijke munt, die naast een hoop problemen heel veel positiefs heeft gebracht.

Luxemburg huisvest in een nieuw gedeelte van de hoofdstad  een groot aantal Europese instituties,  waaronder het Europese hof van Justitie,de Europese Rekenkamer en de Europese Investerings Bank. Er zijn ongeveer 13.000 Euroambtenaren werkzaam in deze kleine lidstaat van rond de 500 duizend inwoners, waarvan rond de 45 % van allochtone afkomst is .

Als je lang genoeg terug gaat in de geschiedenis komen de stambomen van het Hertogdom Luxemburg en de Oranjes samen. Tot 1970 was de belangrijkste peiler van de Luxemburgse economie de staalindustrie, sindsdien is dat de bankensector, ik geloof dat er zo'n 200 banken gevestigd zijn in het groothertogdom. Volgens sommige statistieken is het per capita inkomen van Luxemburg het hoogste van de EU (en de wereld), afhankelijk welke je gebruikt.

Het ministaatje is een vakantieparadijs, goede voorzieningen, een dagkaartje voor het openbaar vervoer kost  € 4,00; voor dat geld kun je de hele dag in bus en trein vertoeven. Prachtige landschappen, om te wandelen en fietsen,  schitterende hoogkwalitatieve  (goedkope) musea (waaronder het stadsmuseum: Musée d'Histoire de la Ville de Luxembourg, met o.a. een glazen lift met een capaciteit van 60 personen, waarbij je de binnenkant van het gebouw, waaronder oude muren, kunt zien, daarnaast kun je op straatniveau instappen en een paar verdiepingen lager aan de andere kant bij vestingwal naar buiten gaan. Talen die gesproken worden zijn Frans en Duits, en natuurlijk de nationale taal het  Lëtzebuergesch, waarvan  ik 99% niets van begreep.

Als aanvulling enkele foto's in het mapje Groussherzogtum Lëtzebuerg.

Met vriendelijke groet uit Bruxelles, Paul

1. Ben:
    15 mei 2014
    Tsjonge Paul, ik wist niet dat de crisis zo hard had toegeslagen dat ze voor al die arme bankiers een gratis fietsenplan in het leven hebben moeten roepen.....

Dank weer voor je mooie leerzame verhaal.
  2. Gerard van Dijk:
    16 mei 2014
    Hoi Paul ,

Bedankt voor je mooie mailtje en leuke fotoos !!
    Vandaag hou ik het kort en ik wens je veel plezier toe !!
    Je hebt in ieder geval mooi weer vandaag en de komende dagen en je zit nu gelukkig niet in Roemenië waar het momenteel noodweer is !! H.Gr. van Gerard van Dijk / daaag