København (Kongeriget Danmark)

10 mei 2014 - Copenhagen, Denemarken

Tivoli, een pretpark midden in het centrum van Kopenhagen, het  geeft gelijk een indicatie wat voor sfeer je kunt verwachten in het land van de Denen, met een bevolking van rond de 5,5 miljoen mensen. Daarnaast had ik nog nooit zo veel speelgoedwinkels zo dicht op elkaar gezien, waaronder die van Lego.  Volgens diverse statistieken staat Denemarken hoog in lijstjes van "meest blije landen".

Men was nog blijer vanwege het te organiseren Eurovision song contest,  zichtbaar  in bijna alle straathoeken, zo leerde Ik dat de tekst "Scuba duba dab dab didi daj" een fragment was van de Deense bijdrage. Het evenement werd gehouden in een van buiten foeilelijke oude scheepswerf. Songfestival is nooit mijn ding geweest, maar alles wat Europa op een positieve manier promoot is meegenomen. De dag voor de finale (9 mei) was de dag van Europa, maar daarvoor was helaas (in Denemarken) nauwelijks aandacht.

Weer veel geleerd, zo had ik nog nooit gehoord van Berlet Thorvaldsen, Deens meest beroemde beeldhouwer (en één van Europa's grootste),  en dat geeft wederom aan wat er mis is met onderwijs in Nederland en Europa, dat moet plaatsvinden in bussen en treinen, klassen met kinderen die van jongs af aan  trekken van land naar land, taalwijs worden,  leren dat het leven in elk land verschillend is maar kinderen hetzelfde, culturen verkennen, de noodzaak van een verenigd Europa van jongs af bijbrengen, en al het goede wat dat kan brengen, duurzame vrede, economische groei, en streven naar een gemeenschappelijk groen milieu beleid.

Denemarken is een constitutionele monarchie,  en ik heb onafgebroken   gehoord over de grootheid van koning Christiaan IV van Denemarken 1577 - 1648), en alles wat hij gedaan heeft voor Denemarken en haar hoofdstad. De wisseling van de  sierlijk geklede paleiswachten is stemmig, maar ik vond de legopaleiswacht leuker.

Hans Christian Andersen  is de bekendste Deense schrijver, en  toeristen drommen massaal samen om een klein subtiel beeldje te aanschouwen  ter ere van een van zijn boeken: De kleine zeemeermin. Ondertussen begrijp ik dat het Eurovisiesongfestival is gewonnen door een  Oostenrijkse wat harige zeemeermin.  's Lands beroemdste klassieke componist is Carl Nielsen.

Vrij initiatiefloos heb ik Kopenhagen gadegeslagen vanaf Hop on Hop of bussen en boten. Velen malen heb ik vergelijkingen gehoord met Amsterdam, klimaat, water, kanalen, architectuur.  Één van Kopenhagens meest markante oude gebouwen  is het voormalige beursgebouw,  met prachtige spiraalvormige toren.     Den Sorten Diamant is één van de meest in het oog springende nieuwe constructies, dienstdoend als Bibliotheek, congres- en concertzaal.  Wat moe van paleizen en musea heb ik nog een bezoekje gebracht aan Carlsberg breweries, behorend tot 's wereld grootste bierbrouwers.

Van de Scandinavische hoofdsteden vind ik Kopenhagen veruit het leukst en prettigst, vriendelijke mensen, loopbaar, veel te zien, goede voorzieningen, kleurrijkst.

Als aanvulling enkele foto's in het mapje København (Kongeriget Danmark).

(  Noot: Zaterdag 10 mei, de dag van de zangfestivalfinale werd helaas behoorlijk verziekt door hevige rellen in het centrum van Kopenhagen tussen demonstrerende rechtsextremisten en mensen die hen verachten, waar honderden  eenheden van de oproeppolitie tussen gevangen zaten, bekogeld met flessen en stenen.  )

Tot mijn volgende bericht, Paul

1. Jenny:
    11 mei 2014
    Paul weer genoten hoe jij alles beleefd en mee maakt
    Klasse hoor.De foto s zijn prachtig.
    Nog n hele fijne reis en vooral gezondheid toegewenst.
    Paul bedankt voor je kaart.
    groetjes Jenny
  2. Katinka:
    11 mei 2014
    Als ik alles wil bezoeken dat jij zo levendig beschrijft ,dan ben ik wel even zoet. Prachtig vertelt zoals voorgaande verhalen. Je bent wel dicht bij huis nu! Zorg goed voor je zelf en liefs, Katinka
  3. Fam. Van Ham:
    12 mei 2014
    Hoi Paul, wederom ´n fijn reisverhaal, e.e.a. komt ons bekend voor omdat wij ´n paar keer in Denemarken zijn geweest, leuk om jouw foto´s te zien.

Tot het volgende reisverhaal.

Groetjes van de fam. Van Ham
  4. Marianne:
    12 mei 2014
    groetjes uit regenachtig Nederland!