Houston

16 december 2010 - Houston, Texas, Verenigde Staten

Het was een opluchting Las Vegas te verlaten, al ben ik blij dit een keer te hebben gezien en ervaren. Mijn volgende reisbestemming was Houston, ongeveer 3 uur keer vliegen in oostelijke richting. Vaak heb je het geluk de meest vriendelijke mensen te ontmoeten, zo leerde ik nu Mark kennen, allereerst gaf hij mij, samen met een vriend, een lift naar mijn hotel, en vervolgens stelde hij voor dat zijn zwager, Jon, mij het een en ander zou laten zien van Houston en omgeving.

Jon en ik zijn 2 dagen met elkaar op getrokken, allereerst zijn we naar het Houston Space Center geweest, dit is waar alle ruimtemissies (een gigantisch terrein zo groot als een dorp) worden GECOÖRDINEERD van NASA. (Raketten en shuttles worden GELANCEERD vanaf Cape Canaveral in Florida) Van de vele dingen die we hebben gezien o.a. een Saturn 5, de raket die gebruikt werd voor Apollo missies, waaronder die naar de maan (Apollo 11) in de jaren 60. Ook zijn we op het terrein langsgeweest op de plek waar missies daadwerkelijk gedirigeerd worden, en een niet te beschrijven grote hangar waar o.a. space shuttle en ruimtestation ISS exact op ware grote zijn nagebouwd  (MOCKUP), zodat als zich tijdens een lancering (of in het ruimtestation) zich een probleem voordoet (Houston, we have a problem) ze daar kunnen zoeken naar een oplossing. Jon en ik vonden het echt geweldig om daar bij NASA rond te lopen, wat heb ik mij steeds KLEIN gevoeld omringd door al die geavanceerde ruimte objecten!

De volgende dag zijn Jon en ik o.a. naar San Jacinto geweest. Hier staat een obelisk met ster op top (daardoor net iets groter dan het Washington monument) ter herdenking aan de gewonnen onafhankelijkheidstrijd van Texas op 21 april 1836 van Mexico. Hierdoor werd een eerste/verdere basis gelegd voor wat nu het grondgebied is van de Verenigde Staten. Verder heeft Jon me nog het een en ander van downtown Houston laten zien, o.a. een een huis gedeeltelijk gebouwd van bierblikjes, een aantal gebieden waar kasten van huizen staan van de "beter bedeelden". (er staat daar zelfs een chalet dat iemand steen voor steen heeft laten afbreken in Frankrijk en naar Houston heeft laten verschepen).

Ik vind Houston een erg interessante stad om te bezoeken (ik ben Jon en Mark zeer erkentelijk voor hun assistentie daarbij en hun Texaanse gastvrijheid), het is niet een stad ontworpen voor voetgangers en fietsers en openbaar vervoer; de stad is één groot wegennet. De skyline van Houston is een indrukwekkende.

1. Marianne:
    16 december 2010
    Hoi Paul, ik loop alweer hijgend achter je aan terennen in the States. fijn dat je sympathieke mensen hebt ontmoet.
    Dank nog voor de kerstkaart. Dat je daar in alle voorbereidingen nog aan hebt gedacht.
    Ik spreek je vast nog voor de kerst. Hier bedoel ik, via deze reislogger.
    Liefs,
  2. Ada.:
    Hallo Paul.

Alle reisverslagen van jou zijn weer uitgeprint,en gaan in de zwemclub rouleren.Het is erg leuk om de verslagen te lezen.Wij reizen gezellig weer met je mee.Morgen zingen wij voor Rob,maar ook voor jou.Het is je toch weer gelukt om in dat verre America te komen!Geniet van alle mooie dingen die je weer tegen komt!Groetjes van ons allemaal!Dag Paul!ADA
  3. Petra Zijlstra:
    Hallo Paul,

Leuk dat je het naar je zin hebt. Bedankt voor de kerstkaart. Ik weet niet wanneer je thuis komt, maar daar ligt dan ook een kerstkaart op je te wachten ;-) Hele fijne dagen,

groet Petra
  4. Andre Gebhard:
    17 december 2010
    Hoi Paul, erg leuk dat de locals je een en ander van de omgeving hebben laten zien, zelf een soortgelijke ervaring gehad in Frankrijk, waar een restauranteigenaar ons veel heeft laten zien, met als afsluiting een heerlijk diner. Dergelijke dingen vergeet je nooit. Veel plezier, je mist weer 5 cm sneeuw in Haarlem. Groeten.
  5. herman:
    17 december 2010
    Hoi Paul leuk dat alles zo goed gaat daar in het verre land, hier mis je niets alleen ongeveer 10 centimeter sneeuw
    en nog bedankt voor je kaart.en hierbij voor jou ook het allerbeste in 2011.
    groetjes en hou het haaks.
    Herman
  6. Jon Oxley:
    17 december 2010
    Paul, I will never forget my new friend from Holland.Texas (the name)comes from the word 'tejas' meaning friend,so I guess that makes you a TEXAN! Let your heart lead your adventure (one most only dream of doing but are to scared to get off the couch)and may God keep you safe.See you soon,your friend in Texas, Jon.
  7. Marijke Hartendorf:
    hoi Paul
    bedankt voor je kerst kaart leuk dat je aan mij hebt gedacht,ik heb genoten van je rond leiding nog de beste wensen Marijke
  8. Liesbeth Bannenberg:
    20 december 2010
    Ha, die Paul,

Wat leuk, dat je in Houston contact had met Mark en Jon. Het is goed om ervaringen te delen en door mensen die bekend zijn, te worden rondgeleid! Je geeft het allemaal trouwens weer heel boeiend weer op papier!
    Verder heb je veel kerstkaarten ontvangen. Mensen vinden jouw kerstkaart mooi!

Hier is de wereld wel erg wit. En er is in de loop van deze week weer sneeuw voorspeld...

Hou je haaks en liefs van liesbeth