Las Vegas

12 december 2010 - Las Vegas, Nevada, Verenigde Staten

Dat ik vroeger op zondagschool werd onderricht over Sodom en Gomorra, zou het misschien wel geduid kunnen hebben op Las Vegas. Ik heb nog nooit zo'n bizarre omgeving meegemaakt. Gokken, drank, extravagantie, en nog veel meer; je kunt het zo raar niet verzinnen of je zult het hier vinden. Ik ben hier om meerdere redenen verzeild geraakt; ik wilde deze poel van verderf wel eens met eigen ogen aanschouwen, bovendien bespaart het me tijd en geld, daar ik in één klap een aantal steden tegelijk zie: "in enkele luttele uurtjes ben ik o.a. in New York, Egypte, Venetië en Parijs geweest". Het ene hotel is nog groter en luxieuzer dan het andere, met capaciteit voor duizenden gasten elk. Het hotel waar ik verblijf (Flamingo) is zo groot dat ik een hotelplattegrond nodig heb, en dan verdwaal ik er  nog. Maar feitelijk zijn ál deze hotels hetzelfde; zodra je binnenloopt, welke van de vele ingangen je ook gebruikt, je komt in een onvoorstelbare grote gokhal terecht. Je kunt het zo gek niet bedenken of er wordt op gewed. Ik heb op jonge leeftijd op harde wijze mijn les al geleerd: de enigen die wijzer worden van dat gokken zijn de uitbaters. Vele etablisementen zijn 24 uur per dag zeven dagen per week open, en bij avond of nacht  is er hier een overvloed aan licht.

Misschien wel het meest bizarre als het gaat om licht en energieverspilling is de "Fremont street experience"; ik schat  zo'n 500 meter straat OVERDEKT met neonverlichting, nogeens aangesterkt met 550.000 watt geluid, zo is mij verteld.     (YouTubefilmpje van freemont street experience).

Kwam ik hier in de buurt toevallig ook nog een dammetje tegen: Hooverdam, gebouwd in de jaren 1931-1935 tijdens de grote depressie. Het Hooverdam complex houdt op volle capaciteit 17 generatoren draaiende met een vermogen van 130 megawatt elk; zo'n 2200 megawatt in totaal, een enorme prestatie in die tijdsperiode. Ik ben er ook nog met een helicopter overeengevlogen, daarom interessant daar er dit jaar net een enorme brug over de dam voltooid is.

Het feit dat ik een paar dagen Las Vegas heb mogen ervaren maakt dat het de moeite waard is geweest, verder vind ik het een walgelijke plek gelukkig ver weg in de woestijn.

Enkele fotoos in het mapje Las Vegas.

1. Liesbeth Bannenberg:
    13 december 2010
    Ha, die Paul,

Wat een wereld, daar in Las Vegas! Heel leuk om zo een indruk hiervan te krijgen.Het is inderdaad heel belangrijk om hier sterk in je schoenen te staan. Maar daar hoef ik me bij jou geen zorgen over te maken!

Wat schrijf je trouwens goed. Het is absoluut niet nodig om je zorgen te maken over je stukjes!!

Houd je haaks!

Liefs van liesbeth
  2. Reina Hoogland:
    13 december 2010
    Hallo Paul, allereerst dank voor je Kerstkaart, die altijd als eerste aankomt! Zelfs nu je in de States bent. Ben je nog daar met Kerst? Ik wens je alle goeds toe, ook voor 2011. Blijf je voorlopig nog reizen? Ik kan me voorstellen dat je Vegas walchelijk vindt. Ik was een tijd geleden bij vrienden in Los Angeles, schatten van mensen. Zij gingen vroeger (ze zijn nu bejaard) geregeld naar Las Vegas en stelden mij voor daar ook naar toe te gaan. Daar had ik geen enkele belangstelling voor. Houd zowiezo niet van Casino's etc. Zij hebben me toen wel meegenomen naar Holywood en naar de studio's dat vond ik wel interessant. Hier sneeuwt het weer en ze voorspellen wwer vorst.....vaya invierno. Tot de volgende mail, hartelijke groet, Reina.
  3. marjolein:
    14 december 2010
    t zal wel sodom en chomorra zijn, dat zonnetje ziet er erg aantrekkelijk uit!