San Francisco

7 december 2010 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Het is een uurtje (± 600 Km) vliegen van Los Angeles naar San Francisco. Ook hier ben ik eerst op pad gegaan met hop on hop off bus. Het is een bijzonder interessante stad met uiteenlopende bezienswaardigheden. Met oorsprong de goudkoorts rond de jaren 1850 heeft de stad een grote  gemeenschap van chinese oorsprong. In openbare gebouwen bussen worden berichten dan ook in drie talen weergegeven; engels, spaans én chinees. Overduidelijk aanwezig in de skyline is het pyramide-achtige transamerica gebouw (1971). San Francisco is gebouwd op heuvelachtig landschap. Om met openbaar vervoer deze heuvels op te kunnen hebben ze hier een uniek kabelkar systeem, met schattige antieke karretjes. Daarnaast hebben ze hier elektrische trollybussen, trams (ook oud), gewone bussen, metro en een "snel"metro systeem.

Ik had de mazzel een bezoek te kunnen brengen aan het in 1963 gesloten gevangeniscomplex Alcatrez. Ik snap niet waarom ze het gesloten hebben ("het was te duur"), immers ik vind het wel een effectieve gevangenis. De sfeer is ijzig, de cellen zijn wat klein; 1 meter krap 50 bij 2 meter weinig. Ik had het voorrecht met een kleine groep de ziekenboeg te mogen aanschouwen. De gids kwam met een waterval aan wetenswaardigheden, zo vertelde hij dat de meest behandelde klacht in de ziekenboeg (naast waanzin) aambeien waren, met soms bloederige toestanden tot gevolg. (Toelichting: het beleid was erop gericht de gevangenen "vet te mesten", om de kans op ontsnappingen kleiner te maken. Het voedsel leidde tot constipatie, etc etc)
Ik had gehoopt en verwacht op Alcatrez vastgehouden te worden, levenslang, zodat ik nooit meer zou hoeven nadenken over wat ik elke dag weer zou moeten gaan doen, echter, ik werd gedwongen weer terug te gaan naar het vaste land.

Een absolute aanrader, zeker met kinderen, is het museum California academy of sciences: boeiend, leerzaam, onderhoudend. In dit prachtige instituut onder andere gehuisvest een aantal (Afrikaanse) pinguins, een aquarium, planetarium en een stukje regenwoud. Je kunt hier dagen rondlopen zonder je te vervelen.

Ook de moeite waard te bezoeken is het San Francisco aquarium of the bay, alhoewel niet zo groot als het aquarium in Atlanta.

Oja,  bijna vergeten, ik heb hier ook nog een bruggetje gezien; de Golden Gate Bridge.  En dan te bedenken dat hier nog een andere indrukwekkende brug is gesitueerd: Bay bridge.

Wat me hier de laatste dagen (ongeveer al sinds ik in de VS ben) vies de neus uit komt is de overdreven opgeklopte kerstsfeer; het is onvermijdelijk overal, op straat, in winkels en in media. Als ik tv wil kijken is er eigenlijk niets anders dan kerstfilms, dus stomvervelend.

Enkele fotoos in het mapje San Francisco.

1. Vliegwinkel:
    Beste Paul,

dank voor je Kerstkaart. Leuk om al je reisverhalen te lezen. We wensen je heel veel plezier en mooie momenten toe tijdens je reis.

Met vriendelijke groet,
    De dames van de vliegwinkel
  2. maaike:
    Hallo meneer Gebhard,

wat leuk om uw verhalen weer te lezen!
    bij deze wil ik u heel erg bedanken voor de kerstkaarten erg leuk. en ook voor u een fijne kerst en mooi 2011!!!

groeten,

Maaike, assistente tandarts sabelis
    en Dhr F.B. Sabelis
  3. J.E.B.:
    8 december 2010
    Beste Paul, hier alles goed. We hadden voor zover ik weet voor de eerste keer een echt witte Sint. Je kaart staat op de kast, dank je. Ondanks alle "stomvervelende" films hoop ik toch dat je fijne dagen beleeft.

J.E.
  4. G. van Dijk:
    8 december 2010
    Een prachtige belevenis Paul !
    Veel plezier en fijne dagen !
    Dag jongen.

H.Gr.Gerard van Dijk
  5. Manuela:
    10 december 2010
    Hey Paul!!

Hartelijk bedankt voor de mooie kerstkaart!!
    Dankzij jou kom ik toch ook een "beetje" in het buitenland. :) hihi
    Gaaf, helemaal in Amerika.
    Ik hoop dat je een geweldige kerst hebt en een spetterend 2011!!

Veel liefs,
    Manuela
  6. maartje:
    10 december 2010
    Dag Paul,
    Wat kennen we elkaar toch al ontzettend lang,30 jaar?
    Elk jaar weer blij met je goede wensen die je zo leuk verpakt op jouw eigen manier. Zorg goed voor jezelf en ik hoop dat je zult genieten van al het moois en dat je het lelijke maar mooi terzijde zal schuiven.Fijne kerst en een goed nieuw jaartje toegewenst door Maartje