Amsterdam -> Los Angeles, California

2 december 2010 - Los Angeles, California, Verenigde Staten

Eenmaal terug van Zuid Amerika kon ik thuis me draai niet echt vinden. Ik had me voorgenomen naar Afrika te gaan, maar dat dorst ik om diverse redenen niet aan. Zo werd het plan geboren voor de derde maal naar het Amerikaanse continent te gaan.

Na een enigszins stressvolle voorbereiding, ben ik op zondag 28 november met een boeing 747 (voor mij de eerste keer in dit toestel) naar Los Angeles gevlogen, alwaar aangekomen, ik van de co-piloot (dhr Blanke) een blik in de cockpit mocht werpen. Voor zo'n groot toestel (capaciteit meer dan 400 passagiers) vond ik de cockpit wat klein, maar met al die knopjes en metertjes facsinerend!

De eerste twee dagen heb ik de omgeving van Los Angeles verkend met hop on hop off bus (meerdere routes, waarbij je steeds in of uit kan stappen). Los Angeles is een stad, maar groot en uitgestrekt als een provincie. Zoals ook andere amerikaanse steden, zijn de tegenstellingen tussen rijk en arm groot, en wordt ook hier veel spaans gesproken. Het centrum van Los Angeles heeft een fraaie skyline. Van het Civic center (gemeentehuis'), heb je vanaf 26 verdiepingen een prachtig zicht op de omgeving. Het mooiste gebouw wat ik heb gezien is Disney Hall, het concertgebouw van Los Angeles in de vorm van "een roos van chroom?".

Als je aan Los Angeles denkt, denk je al heel gauw aan  Hollywood, en aan oscars en de "Hollywood walk of fame (prijs om zo'n ster te hebben, ongeveer $25.000,==)". Het kwam op mij nogal erg opgeklopt over, en het begon mij al gauw te vervelen, zeker na een tour door enkele dure wijken waar de rijken en "gefortuneerden" wonen, zoals in Beverly Hills. Volgens mijn reisgids bevindt zich hier ook de duurste winkelstraat ter wereld: Rodeo drive. Ik kwam hier een heren modewinkel tegen: Bijan, waar je van te voren een afspraak moet maken, en het goedkoopste pak slechts $15.000,== kost. Ze verkopen er ook auto's; buiten stond een Bugatti, en de aanblik van deze auto gaat mij motiveren alsnog mijn rijbewijs te halen. Venice beach is een strand waar Amsterdam conservatief bij aandoet: ik heb nog nooit zoveel hippies en cannabis verwante artikelen gezien.

Ik heb ook nog (een duur betaald) bezoek gebracht aan Universal studios (de grootste van de vele studios alhier);  interessant, maar meer een gezin met kinderen (pretpark) aangelegenheid.

Als iemand mij zou vragen: is het de moeite waard om naar Los Angeles te gaan, zou ik, denk ik, velen andere bestemmingen kunnen aanbevelen; Los Angeles is wat mij betreft een enigszins overgewaardeerd en ietwat dure bestemming.

Enkele fotoos in het mapje Los Angeles.

1. Ben:
    3 december 2010
    Hoi Paul, Leuk dat je weer op weg bent! En leuk dat ik weer met je mee mag reizen! Veel plezier!
  2. Marianne:
    3 december 2010
    Wederom de halve wereld over gevlogen. Je bent weer op pad. Ik zal je kleine Snoopy op mijn bureau van je avonturen vertellen.
  3. Ineke:
    3 december 2010
    Hi Paul, wat eer reislust. Jammer dat we elkaar niet even gezien hebben. Hoe lang denk je weg te blijven?
    Groetjes,
    Ineke
  4. Pieter:
    Dag Paul,
    Ik zie dat je je hand er niet voor omdraait om een 747 te vliegen. Dat is mij nou nog niet gelukt. Zie zien me waarschijnlijk als verre familie van Bin. Ik ben erg jaloers op je!Verheug je maar op Frisco. Ik vond het een fijne stad.
    Heel veel plezier en...take care.
  5. Reina Hoogland:
    3 december 2010
    Hallo Paul, nou ja zeg, ben je al weer op pad.... Ik had al een paar keer gedacht, als je op reis bent hebben we geregeld kontakt en nu je weer in Haarlem zit helemaal niets meer. Maar je bent al weer gevlogen, letterlijk. Beviel het je zo slecht in Nederland? Je mag nu wel blij zijn want het is hier hartje winter, veel sneeuw en heel koud. Hoe lang blijf je deze keer weg? Hartelijke groet, Reina.
  6. Ellen:
    Hallo reissmurf!
    Ik wens je veel nieuwe en mooie ervaringen op deze reis!! Wie weet komt "het genieten" zomaar onderweg voorbij.... ;) Groet, Ellen
  7. André Beekman:
    4 december 2010
    Potverdorie, daar is ie alweer op pad, jij hebt ook geen rust in je kont. Maar wel op het juiste moment onze sneeuw en ijs verlaten. Wat is nu je itinenary? Of laat je het er vanaf hangen? Ik verkies ook Miami boven LAX, maar daar kom je op de terugweg nog wel langs denk ik. Neem nu eens wat meer fotos van mensen!
    Groetjes,
    A
  8. Erik:
    4 december 2010
    Hi
    eigenlijk had ik wel een foto van die hop-on-hop-off bus verwacht! Met jou aan het stuur!
    Nu komt SF en dat zal je ongetwijfeld veeeel leuker vinden, GENIET!
  9. G. van Dijk:
    6 december 2010
    Bedankt voor je kaart , prettige feestdagen een een voorspoedig 2011 !!
    Doede reis !!

Hartelijke groeten Gerard ( bieb)
  10. Rietje:
    6 december 2010
    hoi Paul, bedankt voor je 'kerstkaart' met de melding dat je alweer weg bent. Hopelijk heb je het naar je zin in Amerika. Ik heb zelf vorige zomer langs de oostkust getoerd, vond het toch wel een mooi land, dat gekke amerika! Westkust schijnt ook prachtig te zijn. Hopelijk ga je nog wat parken bezoeken? Liefs Riet
  11. Chris:
    7 december 2010
    Hee Paul,
    Bedankt voor je kaartje met persoonlijke boodschap! Gelukkig gaat het nu echt beter en in m'n hart blijf ik altijd positief.
    LA is geen stad als in de normale zin van het woord, fascinerend wel zeker, vooral de autowegen de stranden en de ongelofelijke verscheidenheid van de mensen die er wonen. Zelf vond ik eigenlijk de Huntington Library http://www.huntington.org nog het mooist, maar zal wel europees nationalisme zijn.
    groetjes en have fun!