Luang Prabang, Laos

27 februari 2012 - Luang Prabang, Laos

Luang Prabang, gesitueerd aan de oevers van de Mekong en Nam Khan rivieren, in heuvelachtig schemerig landschap, is een schattig dorpje met ongeveer 50.000 inwoners. Midden in het dorp reist Mount Phu Si ongeveer 100 meter boven het dorp uit, met op de top een kleine tempel,  vanwaar prachtige uitzichten over de omgeving, en tevens een mooie plek (één van de velen) om de zonsondergang te aanschouwen. In de straten zie je her en der mensen Jeu de Boules (dit was ooit frans gebied) spelen, en er lopen veel vooral jonge monniken rond. Huisjes, hoe eenvoudig of gammel ook, overal zie je sateliettelevisieschotels. Verder zijn hier de gebruikelijke dingen, alles is heel gemoedelijk, veel tempels, een tot museum ongevormd koninklijk paleis en een overvloed aan toerisme gerelateerde bedrijfjes. Je kunt hier fietsen huren om de landelijke omgeving te verkennen, waaronder watervallen, of een boottochtje maken over de Mekong rivier.

Al maanden hoor ik mensen zeggen: Luang Prabang, daar MOET je naartoe, met een strekking alsof je doodongelukkig zou worden als je deze plek overslaat. En toch viel het mij een beetje tegen (een beetje boel!). Ik had me voorgenomen hier naartoe te vliegen, maar ik wilde iets van de landelijke omgeving zien, dus ben ik met de bus gegaan. De reis was niet ideaal, de bus onderscheidde zich van een gewone bus doordat er VIP op de voorruit was geschilderd, maar de tocht van zo’n 380 km werd een hele lange (12 uur), halverwege “scheurde de bus” aan de binnenkant, waardoor er 4 stoelen sneuvelden, waaronder de mijne. Het zien van de contreien maakte veel goed.

En op de Nederlandse vraag wat kost dat nu, ben je nog niet failliet, voor mijn hotelkamer betaal ik ongeveer € 11,-- (eigen badkamer, warm water, kabel tv, aircon, WIFI). Mijn ontbijt, een gigantische kom noodlesoup, fried rice en een fruit shake kost me al gauw €2,50. Mijn avondeten gebruik ik op de avond markt, waar één kolossaal buffetbord me €0,99 armer maakt, dan nuttig daarbij ook nog een fles BeerLao (640ml; bijzonder smakelijk) wat me ook nog eens €0,99 kost. Twee dagen geleden liet ik mijn was doen, ook dat kostte mij dat €0,99. (NB: normaal gesproken “denk en reken” in dollars)

Enkele foto’s in het mapje Luang Prabang.

Tot mijn volgende bericht, groetjes,

Paul

1. Ada.:
    28 februari 2012
    Hallo Paul.
    Inmiddels heb ik weer 4 reisverhalen verzameld,en gaan ze in het rond in de zwemclub.Ook hebben wij een grote kartonnen koker met grote letters Paul erop,daar gaan jou prachtige reisverhalen in.Wat maak jij weer veel mee teveel om op te noemen.De bus ziet er inderdaad Vip achtig uit.Veel succes maar weer in dat verre Laos!Groetjes van de gehele zwemclub!Ada.