Luxor (Egypte)

1 april 2015 - Luxor, Egypte

Smurf posing in front of Colossi of MemnonNa alle afgelopen bestemmingen was de cultuuromschakeling enorm; ik kwam 27 maart aan in Luxor in Egypte. Ik werd compleet verrast door de in het oog springende armoede en uitzichtloosheid; analfabetisme, werkloosheid, gebrek aan hygiënisch besef.   Zover ik heb begrepen  is toerisme ongeveer de belangrijkste inkomstenbron hier in het (toeristische) Luxor, maar ook voor Egypte in het geheel.

Na de aanslag in het Bardo  museum in Tunesië heb ik even overwogen "Egypte over te slaan"; als je de economie van Egypte wil raken zou een terroristische aanslag fataal zijn, uiteraard en vooral ook uit  menselijk oogpunt.

Maar ja, ik had alles al gepland.....

Fertile land of Westbank of Luxor with behind mountains with tombsAan bezienswaardigheden hier in Luxor geen gebrek, het probleem is een beetje alles in een historisch perspectief te plaatsen.   Achteraf kunnen we stellen dat al dat gedoe met mummificering onzin was en is. Neemt niet weg dat  het erg leuk is om die oude graven te bezichtigen, maar voor een leek als ik zien ze er allemaal eender uit. Foto's nemen is volstrekt verboden.

Smurf at Karnak templecomplexTempelcomplexen hebben hier een omvang nauwelijks voorstelbaar, waarvan de grootste Karnak, een oppervlakte van enkele vierkante kilometer beslaat.

Het giganteuse komt niet echt over op  foto's.    'S avonds  krijgt dit stadje extra sfeer doordat het gelegen is aan de rivier de Nijl. Heel veel toeristen maken hier een cruisetocht. Alle sites liggen erg verspreid, ik kon een goede fiets lenen van het Smurf during sunset along the river Nileguesthouse waar ik verbleef.

Voor individuele toeristen is de infrastructuur belabberd.  Echt leuk kan ik het hier ook niet vinden, armoede maakt dat lokale bevolking geen andere uitweg ziet dan waar mogelijk iets te verdienen/los te trochelen van toeristen, en dat 'gezeur' gaat gauw op een ieders zenuw

Pilar at Karnak temple, some colour left

en werken, hoe begrijpelijk het ook is. Qua weer was het hier niet te harden, toevallig net getroffen door een vroege hittegolf, temperaturen eleverend tot boven de 40 graden.

Tot zover een wat kort bericht, ik moet morgen weer op pad, daarnaast heb ik mijn handen vol aan planning van volgende bestemmingen (hoe kom ik waar, waar slaap ik etc. etc), hetgeen  steeds weer een tijdrovende uitzoekerij is.

Enkele foto's in het mapje  Luxor (Egypte).

1. Bert Scholtens:
    1 april 2015
    Houd het hoofd koel Paul. Ik geniet enorm van je nuchtere observaties.
  2. Fam. Van Ham:
    2 april 2015
    Hallo Paul,

Een kort maar mooi verhaal, kijk uit naar de volgende verhalen.

Groeten van ons, fam. Van Ham
  3. Maria:
    3 april 2015
    Hallo Paul, dat kan ik me wel voorstellen. Het schril contrast tussen arm en rijk, in extreme vormen. Succes met de planning, want dat lijkt me nu niet bepaald van een leien dakje te gaan. Niks voor mij, geef mij de Ns maar, al hebben die natuurlijk volgens media veel last van vertragingen enzo. Kijk er naar uit waar je de volgende keer weer zit. Hartelijke groeten uit een op dit moment toch wel koude Groningen ( ca. 2 graden). Maria