Macau (SAR) 2

23 juli 2012 - Macau, China

De route van mijn reis maakte dat ik op 22 juli ten tweede male Macau aandeed (bijna 4 uur vliegen vanaf Kuala Lumpur). Ik trof het niet met het weer; er was een tyfoon  waarschuwing, dus veel wind en nog meer regen, in 1 dag  meer dan ik de afgelopen maanden heb gezien. Ik ben blij dat ik 3 maanden geleden deze regio in relatieve koelte heb bezocht, het is hier nu niet te harden van de hitte (39 C bij aankomst).

Door het weer viel mijn plan een beetje in duigen, edoch toch nog wat aardige dingen gezien: markten en begraafplaatsen zijn altijd boeiende oorden om aan te doen. Verder nog wat plekken bekeken die ik al (meermalen) had gezien, maar  deze zijn juist in essentie  de gemeenplekken van deze zo bijzondere voormalige Portugese kolonie.

Als laatste mij weer verbaasd over gokgedrag in casino’s; ditmaal The Lisboa,  The Grand Lisboa, en niet te vergeten The Venetian. Ik was wederom verbijsterd te zien hoéveel geld in deze gokmetropool  omgaat. En ik kan maar niet wennen aan horloges en andere sieraden van (vele tientallen) miljoenen  US dollars. Heb ook vernomen dat er mobile telefoons van miljoenen dollars bestaan. Mij is ook verteld dat Macau een witwasparadijs is, en dat meer dan 90 % van alle bezoekers aan Macau woonachtig zijn in mainland China. Ik denk dat Mao zich zou omdraaien in zijn mausoleum als hij nog geleefd had.

Enkele foto’s in het mapje Macau (SAR) 2.

Ondertussen bevind ik mij in Hong Kong, en ik mag in mijn handjes knijpen dat ik daar vandaag gekomen ben; afgelopen nacht woede in Hong Kong en omgeving de zwaarste storm sinds 1999, met op enig moment tyfoon niveau 10 van 10. Een groot gedeelte van het openbare leven in Macau, Hong Kong en delen van mainland China lag een tijdje stil. Het weer verbeterde korte tijd, en waren er korte tijd ferry’s tussen Macau en Kowloon, en ondanks de wachtrijen belandde ik een boot. Ondertussen is het boot verkeer weer opgeschort. Op lokale TV alhier kan je zien welk een ravage deze tyfoon heeft aangericht; de kracht van moeder natuur.

Groetjes uit Hong Kong, vanwaar een volgende keer meer, Paul

1. Marianne: