Medellin

24 februari 2011 - Medellín, Colombia

In meerdere opzichten, en door vele indrukken ben ik overweldigd door mijn bezoek aan Medellin (Colombia, waar ik vanuit Panama per vliegtuig aankwam op 21 februari 2011).
Op het vliegveld, en de eerste 20 kilometer in de bus richting stad dacht ik: wat is alles georganiseerd en netjes, totdat ik in het centrum aankwam, waar ik schrok van het (gebruikelijk) chaotische stadsbeeld en armoede. De volgende dag met stadstour verder kennis gemaakt met Medellin (voorheen vooral bekend als drugscentrum).
Ik heb mij laten vertellen dat de laatste 15 jaar deze stad (met 2 miljoen inwoners op een hoogte van 1500 meter) een metamorfose heeft doorgemaakt. Er zijn hier architectonisch prachtige gebouwen geconstrueerd, thematische parken ingericht, kunst en cultuur is kernbeleid, ultramoderne bibliotheken (vooral ook gericht op kinderen en studenten), en dan vergeet ik bijna het onvoorstelbaar eficiënte metro aangevuld met 2 kabelcarsystemen dat buurten (en sloppenwijken) tegen de berghellingen toegankelijk maakt (en nog een extra verbinding met een intens groot natuurpark (Arví) zo'n 500 meter hoger). En dan zijn er nog een aantal extravagante winkelcentra. De tegenstellingen van rijkdom en armoede zijn hier heel erg groot.
Vele bewoners hier zijn trots op de verandering die de stad (en land) heeft doorgemaakt. De perceptie die in Europese landen en Amerika over Colombia als drugsparadijs overheerst is grotendeels achterhaald (daarvoor moet je heden ten dage in Mexico zijn). Colombia is mijn inziens niet gevaarlijker dan bijvoorbeeld Guatamala, San Salvador of Panama, al blijft het erg verstandig voorzichtig te zijn.

Enkele fotoos geplaatst in het mapje Medellin, waarin o.a. te zien zijn een aantal beelden van kunstenaar Fernando Botero (e.a), enkele gebouwen en parken, kabelkarsysteem.

Dan had ik mij weken lang ingesteld en voorbereid om naar Venezuela te gaan, maar ik heb het uiteindelijk verstandig gevonden dit land links te laten liggen om meerdere redenen: berichten over anarchie in de straten van Caracas, algehele onveiligheid, corrupte politie.
Verder komt het voor dat buitenlanders (lees Europeanen en Amerikanen) bij  aankomst lichamelijk worden "onderzocht" op drugs, en misschien nog wel als ergste en meest angstaanjagend, douanebeambtes die drugs in je bagage stoppen (uit op chantage en steekpenningen), en dan ben je goed zuur in Venezuela.
Het charisma van president Hugo Chavez is groot maar de werkelijkheid waarin het land verkeerd is triest, gegeven de  potentiële rijkdom die het land herbergt.

En, eigenlijk wil ik naar huis, maar vooralsnog denk ik dat ik daar al heel gauw spijt van ga krijgen, om die reden heb ik een week geleden al geregeld dat ik vanaf maandag 28 februari weer in de schoolbanken zit in Quito om mij daar voorlopig te wijden aan spaanse les.

Heel erg veel groetjes uit Medellin, en bedankt voor al jullie reacties!,

Paul

1. Liesbeth Bannenberg:
    Ha, die Paul,

wat een mooie foto's. heel indrukwekkend allemaal!Het is echt een hele andere wereld!

Tot mails!

Liefs van liesbeth
  2. jenny v d stad:
    Hallo Paul
    Heel verstandig wat je allemaal bedenkt en doet.
    De spaanse taal is ook zo mooi,veel leerplezier op school.
    De foto s zijn prachtig net als je verhaal.
    Heel veel sukses
    Kees en Jenny
  3. Mark White:
    24 februari 2011
    Thanks Paul for the update, enjoy your lessons, keep us informed on your travels,it sounds like you have a good perspective, keep it up

Mark
  4. Ellen:
    Hi Paul,
    Tjee, wat een mooie vertelsels heb je weer! Interessant. Verstandig ;) om toch maar weer even de schoolbanken in te gaan, het is hier toch ook maar ernstig koud... Groetjes van Ellen
  5. Reina Hoogland:
    25 februari 2011
    Hola Paul, wat fijn om een persoonlijk berichtje van je te ontvangen, heel leuk. Natuurlijk begrijp ik dat je niet op al die mails kunt reageren. Maar ik heb nogal wat vragen aan je, maar dat komt dan later wel een keer, bijv. als je weer terug bent in Haarlem. Maar als ik je laatste mail lees, zal dat er voorlopig niet van komen. Dus je gaat terug naar school om je spaans te verbeteren. Leuk, waar ga je naar school? Te deseo mucha suerte y que aprendes mucho de la lengua española. Ik weet nog niet of we alsnog een reis naar Egypte gaan maken of dat we een andere bestemming zoeken. Maar mijn (toeristen)-seizoen begint ook al weer gauw, als de bollen in bloei staan. Maar Pasen valt laat dit jaar. Bueno Pablo, hasta la próxima vez, feliz viaje, cuidate, saludos de Reina.
  6. Marijke Hartendorf:
    1 maart 2011
    Hoi Paul,
    fantastisch wat een belevenis en dat je daar naar school bent gegaan om spaans te leren je verhalen zijn indruk wekkend leuk om telezen,soms waan ik mezelf daar prachtige foto's.
    Ik heb een mail naar John gestuurd heb je wat gehoort? anders is dit zijn e-mail [email protected] de volgende keer gr.Marijke