Melaka (Maleisië)

20 juni 2012 - Melaka, Maleisië

Maleisië is zo’n land waar je van de ene verbazing in de andere valt. In Kuala Lumpur nam ik de bus vanaf een busstation dusdanig modern dat ik dacht: “ik kom uit een achterlijk land, maar 2 uur later aangekomen in Melaka was het weer  armoede troef. Maleisië heeft kenmerken van een zowel een hypermodern land als een ontwikkelingsland (edoch veel beter af dan meeste landen in de regio)

Melaka  (deze link verteld in het kort beter iets over deze stad dan ik dat kan doen)   staat evenals Penang op de werelderfgoed lijst (sinds 2008).

Als je rondwandelt  in deze stad valt iets op, Heerenstraat, Stadthuys  , VOC;  jawel van 1641 tot 1825 was dit een Nederlandse kolonie (vanwege strategische ligging in de regio). Nog niet zolang geleden hadden wij een Minister-President (Balkenende)  die uit het niets de VOC mentaliteit roemde.  Zoals ik het zie was en is zijn opmerking uiterst ongelukkig, en dan druk ik mij diplomatiek uit. Ik zou onze voormalige Minister-President het volgende willen vragen: “Meneer Balkenende; zou U een werkstuk willen schrijven over de VOC en onze koloniale geschiedenis? Enkele onderwerpen zouden kunnen zijn rooftochten, misdaden tegen de menselijkheid, slavenhandel, etc., dat soort zaken. Misschien kunt U ook een blik werpen op de rol van het Koningshuis in de koloniale geschiedenis, die duurde tot in het midden van de 20ste eeuw.  Misschien wilt u uw bevindingen een keer met ons  delen na het 20.00 journaal op Nederland 1.”

Melaka is een toeristische bestemming (vooral ook voor de regio, mede ook voor inwoners van Singapore), opgeleukt, met pretparken, rondvaarten, uitzichtpalen etc.. Evenals Penang en Kuala Lumpur, is de stad bezaaid met religieuze gebouwen, en lijkt een openlucht keuken. Absolute blikvanger is het Christ Church Melaka gebouw  en het plein (met kloktoren) eromheen.  Je kunt in deze stad dagen rondwandelen en nooit uitgekeken (en uitgegeten raken), en voor museumenthousiasten, er zijn er tientallen. Voordat Melaka op de werelderfgoed lijst kwam waren al een heleboel panden opgeknapt, maar NIET in oorspronkelijke staat. Sinds 2008 zijn er strenge eisen aan renoveren van panden in het centrum (de buitenkant van de panden moet hersteld worden in originele staat). Buiten het centrum is de stad vrij modern, en voor het oog redelijk welvarend.

Enkele foto’s in het mapje Melaka (Maleisië)

Ondertussen ben ik doorgereisd naar Singapore, waarover volgende keer meer.

Hartelijke groet, Paul

1. Gerard van Dijk:
    26 juni 2012
    Prachtige fotoos Paul.
    Je houdt ons goed op de hoogte van je mooie reis!
    Dank daarvoor !
    Hartelijke groeten van Gerard van Dijk.
    Daaag
  2. Marjo:
    27 juni 2012
    Jaaaren terug glazen gezandstraald die naar Melakka gingen vanwege de "zusterband" tussen beide steden. Citeer: In 1650 was het eerste, tevens het belangrijkste gebouw klaar: de gouveneurswoning. Het is een kopie van het toenmalige stadhuis van Hoorn, nu de zusterstad van Malakka, de stad waaruit het huidige Maleisië is ontstaan. Het bakstenen gebouw is later witgepleiserd en nu in zijn geheel knalrood geverfd. Niet alleen het Stadhuys is rood, maar ook de ernaast gelegen sobere protestante Christuskerk van 1753 en verder alle gebouwen uit de VOC-tijd.
    Wacht weer op je volgende verhaal!
  3. Reina Hoogland:
    29 juni 2012
    Hallo Paul, je bent al weer doorgereisd naar Singapore en wellicht nog verder. Dat verhaal over Balkenende vond ik geestig, die man kon zich zó ongelukkig uitdrukken, hij heeft vele blunders geslagen, zoals hij toch ook een keer naar de intervieuwster van de NOS zei, toen hij geen antwoord wilde geven: u kijkt zo lief......En de walchelijke manier waarop hij het "probleem" van Mabel en Friso toen heeft aangepakt voor hun huwelijk. Tenekrommend!!!! Die man had absoluut geen overwicht. Maar dat heeft lachebekje Rutte ook niet hoor. Het is droevig gesteld met de politiek in ons land en in Europa mag je wel zeggen. Ga je nog veel landen bezoeken? Er blijven niet zoveel meer over die je nog niet bezocht hebt denk ik? Ga je daar artikelen of boeken over schrijven? Je hebt zo'n schat aan ervaringen en avonturen! Hartelijke groet, Reina
  4. Koos Koedijk:
    Hallo Paul,

Vandaag ben ik wezen buurten bij de kapster Zohre.We hebben allebei je kaart ontvangen uit Brunei.Zohre grapte dat ze het vleigtuig zou nemen om jou, waar je nu bent, te knippen.Je moet de hartelijke groeten van ons beide hebben.Hier wordt het nu geleidelijk mooi weer.Italie is de verassing van het EK, maar misschien lees je daar af en toe ook over.Leuk je verslagen te lezen, met name over Maleisie.Het is leuk dat je je er ook cultureel en geschiedkundig in verdiept.Ik hoop dat je nog veel moois ziet onderweg, en wens je veel plezier. Groeten van Koos
  5. Koos Koedijk:
    Hallo Paul,