Singapore

26 juni 2012 - Singapore, Singapore

Singapore is vrij bijzondere  stad (staat) in de regio met ongeveer 4,5 miljoen inwoners. Het is welvarend, schoon, een  erg gestuurde samenleving, goed openbaar vervoer, erg leefbaar (bijvoorbeeld invalide voorzieningen), behalve dan dat het klimatologisch op de verkeerde plek ligt.  De allereerste Minister President van Singapore (1959-1990), Lee Kuan Yew, is (was) enigszins omstreden vanwege zijn autoritaire regeringswijze, al zijn geloof ik heden ten dage vriend en vijand het eens zijn dat zijn rol, zijn bestuur  geleid heeft tot  een welvaart die ongekend is in de regio, opmerkelijk, en vergelijk baar met veel westerse landen.

Een voorbeeld van sturing is het ontmoediging van autobezit (1. hoge prijs vergunning,  2. hoge import belasting) en autogebruik (3. ERP, Electronic Road Pricing: daar waar het druk is moet je tol betalen). Singapore is daardoor relatief verschoond van verkeersopstoppingen en luchtvervuiling. Een ander voorbeeld van sturing is de extreem hoge prijs van sigaretten, en relatief hoge prijzen van alcohol houdende dranken.

Singapore is qua accommodatie vrij duur, maar als het om eten gaat evenals Maleisië een paradijs (ondanks dat prijzen ongeveer het dubbele zijn vergeleken met Maleisië), en daar Singapore 24 uurs  economie is ,  betekent het dat je midden in de nacht wel ergens je favoriete maaltijd kunt vinden .

Singapore houdt niet van misdaad, in een opsporing verzocht achtig programma, werd uitgelegd dat de straf voor het stelen van iemands portemonnee maximaal  7 jaar is, aangevuld met hoge boete en stokslagen. Zelfde straf voor fraude met iemands mobile telefoon. Afpersing: 10 jaar, hoge boete én stokslagen. Drugsmokkel; doodstraf.

Om in korte tijd zoveel mogelijk te zien heb  ik maar weer eens gebruik gemaakt van Hop on hop of (HOHO) bus (2½ dag), inclusief boot HOHO vervoer.

Als het om winkelen gaat zit je goed in Singapore; één van de meest exclusieve winkelstraten is Orchard Road, en als je daar tussen 18.00 - 20.30 (en daarna) loopt wordt je geconfronteerd met uitzinnige lichtreclames, een oorverdovend orkest van fluitende vogels, hippe jeugd, en oproep tot gebed uit de verte van een moskee,  al met al een beetje een surrealistische ervaring. En zo’n straat als Orchard Road is dusdanig exclusief, zoiets kennen wij niet in Nederland.

Een andere plek om aangenaam te vertoeven is langs de rivier in het centrum, wandelend, in een boot of in één van de vele bars en restaurants langs de kade. De skyline van Singapore is mooi, gebouwen zijn subtiel (een bijzonder fraai gebouw is The Esplanade  in de vorm van een durian. Een durian is een verschrikkelijk stinkende fruitsoort, waar Aziaten verzot op zijn) , niet hoger dan 280 meter (voorschrift ivm luchtvaart).

En de skyline is sinds kort drastisch gewijzigd met het Marina Bay Sands Resort: hotel, conferentiehallen, exclusieve winkels én casino.  Het is een gebouw van 3 pilaren met een skydeck in de vorm van een kromme surfplank. Vanaf die surfplank heb je een ongekend uitzicht over de stad en de haven. De bouw van het complex heeft US $ 5,7 miljard gekost. Het is zo groot en zo exexexclusief dat ik me afvraag wat verwarrender is: iemand van 65 uit Nederland die nog nooit in het buitenland is geweest “loslaten” in oud Delhi of dit complex; ik denk het laatste.

Het casino is ook een ervaring op zich; inwoners van Singapore moeten US $80,-  betalen om zich 24 uur in het casino te mogen bevinden. Ik schat dat de speelruimteoppervlakte  meer dan 100.000 vierkante meter is. Limieten die ik gezien heb (omgerekend in US $): roulette  $ 40.000-, Baccarat  $ 400.000,- , andere spelletjes soortgelijke limieten. Dan heb je nog de VIP ruimtes, en ik denk niet dat daar alleen thee gedronken wordt.

’s Avonds heb je op diverse licht- en lasershows. Nachtleven duurt tot vroeg in de ochtend. Duur of niet er wordt volop gerookt, gedronken, gegokt, en aan prostituees geen gebrek.

Singapore is ondanks alle sturing een plek waar mensen hun eigen levenswijze nastreven, verder leven alle bevolkingsgroepen (75% Chinees, 15% Malay, 8% Indiërs, 2% mix) vreedzaam naast elkaar.

Tot zover, enkele foto’s in het mapje Singapore

Ondertussen ben ik op 27 juni naar Jakarta in Indonesië gevlogen, alwaar ik mij nu bevind, en waarover volgende keer meer. Hartelijke groet, Paul

1. Ada.:
    1 juli 2012
    Hallo Paul.
    En nu ben je alweer een jaar weg,deze maand.Wat gaat de tijd snel.
    Ik heb je felicitatie voor Ton overgebracht hoor,hij vond het erg attent en leuk!Ik wens je nog veel reis plezier!
    Groetjes ADA.