Mendoza + omgeving

10 juli 2010 - Mendoza, Argentinië

Dinsdag  6 juli vertrok ik aan het eind van de middag naar Mendoza, 1450 kilometer noordelijk van Bariloche. Terwijl de oranjesmurfen wonnen van de voetbalsmurfen van Uruguay (hetgeen ze in de bus niet leuk vonden: laatste kans op Zuid-Amerikaans succes verkeken) raakte we verzeild in hevige sneeuwval. We moesten verder in een bus op sneeuwkettingen met een snelheid van ongeveer 20 a 30 kilometer per uur. Gelukkig konden ze er na een uur of 5 af. Al met al een bustochtje van  ongeveer 24 uur, en hoe comfortabel de bus ook was, het blijft erg vermoeiend. Voor de voetbalfans: Mendoza is de plaats waar de oranjesmurfen van 1978 de eerste ronde speelde, en zich kwalificeerden. Dezelfde stad werd in 1861 met de grond gelijkgemaakt door een aardbeving. Daarna werd de stad opnieuw ingericht met laagbouw, brede straten, veel plazas en bomen, als schaduw voor de zon in deze droge (enigszins woestijnachtige) omgeving. Mendoza is de hoofdstad van de gelijknamige provincie, en telt ongeveer 150.000 inwoners. Om snel iets van de omgeving te zien ben ik eerst op stadstour geweest, waar we onder andere het moment cerro de gloria bezochten, een nogal pompeus steen/brons schepsel hetgeen herinnerd aan de strijd van (o.a.) San Martin voor onafhankelijkheid van het koninkrijk spanje, bereikt op 9 juli (een feestdag alhier uiteraard) 1816.

Naast de petrochemische industrie, is de economie hier voor een groot deel afhankelijk van het verbouwen van druiven voor het maken van wijn. Ongeveer 70% van de totale produktie van wijn in Argentinië komt uit deze streek. Ik ben op twee wijnboerderijen geweest, een erg arbeidsintensief proces, erg interessant. We hebben hier ook een olijvenboerderij bezocht, deze bomen groeien erg goed in een droge omgeving. Nooit geweten dat een olijfboom 500 jaar oud kan worden!

Mijn verblijf in deze stad zit er alweer bijna op, en ik heb wederom een hele lange busrit richtting noorden voor de boeg. Het is erg lastig reizen nu, want even als vorige keer dat ik in Argentinië was, zijn hier vakanties, en dat maakt het vinden van betaalbare hotels lastig, evenals het boeken van busritten en vluchten (de laatste zijn onbetaalbaar, en onhandig: bijna alle binnenlandse vluchten gaan via Buenos Aires). Ik had me niet gerealiseerd dat Argentinië bijna net zo groot is als India!

Enkele (wat matige) fotoos in het mapje Mendoza + omgeving.

1. Marianne:
    10 juli 2010
    Ha Paul, hier vallen de mussen van het dak en dan ook nog dat verd.... voetbal. Morgen zit ik met twee kleinwurmen* en het geluid van de TV uit, met een half oog te kijken. Wel maf hoe jij e.e.a. op verre afstand meebeleeft al of niet met gekrenkte Zuid Amerikanen. Je bent me wel afstanden aan het reizen, zeg!! Hoop dat het goed met je gaat!! Zo goed als jij kan.
    Liefs, Marianne
    * kleinzonen
  2. Marianne:
    10 juli 2010
    Ha Peul,Had verdrie een leuke reactie geschreven: foetsie. Voor het geval die alsnog geplaatst wordt, ga ik hem niet herhalen, behalve mijn laatste zin: ik hoop dat het goed met je gaat, zo goed als jij kan.
    Liefs,
    Marianne
  3. tirza:
    11 juli 2010
    Hy Paul,vanavond op een verlaten strand in Ijmuiden geweest. Wat geweldig! Dat komt niet vaak voor, een warme zomeravond en dan het strand voor je alleen.En die stilte....
    OOk ik hoop dat het goed met je gaat, nu even mijn wurm : ) troosten,

xtirza
  4. Marina:
    12 juli 2010
    hi Paul, zit je laatste mailtjes te lezen met je prachtige foto's erbij, kan me niet voorstellen dat jij in de sneeuw zit, terwijl wij hier in een hittegolf zitten. Maar geweldige mooie foto's vooral die met die paarden. Ik ben weer helemaal bij nu. Nou Paul het gaat je goed en doe het rustig aan. veeele groetjes Marina