Panama City

17 juni 2009 - Panamá, Panama

Zaterdag 13 juni ben ik met vliegtuig vanuit David aangekomen in Panama City. Wat een stad! Afgelopen zondag heb ik in een deel van Panama City (het oude stadsdeel) gelopen wat zich ook had kunnen bevinden in Havana Cuba. Maar als Je naar de skyline kijkt, zou Je denken dat Je in een grote amerikaanse stad bent: Panana wordt ook wel ¨Miami of the South¨ genoemd, ik kan daar niet over oordelen daar ik (nog) nooit in Miami ben geweest.

Maandag  heb ik met verbazing gekeken naar hoe schepen door de sluizen van het Panama Kanaal worden geloosd!  In twee stapjes worden de schepen een aantal meters naar boven danwel naar beneden gestuwd door het waterpeil in  de sluizen naar boven  naar beneden te laten gaan. (Er zijn  sluizen op 3 locaties, ik heb slechts de sluizen gezien dichtbij Panama City.) Het Panama kanaal heeft een lengte van 80 kilometer, dus in 1 dag ben Je van de de Pacific oceaan in de Atlantische oceaan, (of andersom) en dat is heel handig, anders moet Je rond heel Zuid Amerika varen. De kosten van het varen door het Panama kanaal hangt af van de lading, het varieert van $30.000 tot $200.000 per schip (zo´n 14.000 schepen per jaar!). Het laagste bedrag ooit geheven is $0.36, voor een amerikaan die in 1928 door het kanaal is gezwommen. Op dit moment is men bezig het Panama kanaal uit te breiden, zodat grotere schepen ook doorgang kunnen vinden. De bedoeling is dat in 2014 deze werkzaamheden klaar zijn, dan bestaat het Panama kanaal 100 jaar. Van de ongeveer 75.000 mensen die in het begin van deze eeuw gewerkt hebben aan dit kanaal zijn zo´n 22.000 mensen omgekomen aan malaria en gele koorts.

Ik kan niets anders zeggen dan dat Panama City een fascinerende stads is, waar Je ook loopt, af en toe stap ik in een willekeurige stadsbus om zoveel mogelijk te ontdekken aan gebouwen; er is zoveel te zien! Het was zelfs mogelijk langs de residentie van de president te lopen (na de gebruikelijke veiligheidscontroles); in dit paleis worden een aantal ooievaarsachtige vogels gehouden!

Een aantal fotoos heb ik geplaatst in het album: Panama: Kanaal + Stadsbeeld     (het is wel behelpen met mijn telefooncamera)

1. marjolein:
    17 juni 2009
    hoi Paul, koop een nieuwe camera..het zijn zulke mooie foto's..verdient een goede camera.
    Fascinerend die vogels in het paleis.
    zijn ze zindelijk?