Paramaribo Suriname

19 november 2009 - Paramaribo, Suriname

Vanuit Saint-Laurent-du-Maroni ben ik met de ferry de rivier overgestoken naar Albina in Suriname, en van daaruit met gedeelde taxi als geplette sardientjes naar Paramaribo gereisd. Paramaribo is een verademing na Frans Guyana. Het is hier erg gemoedelijk, maar ook vreemd om hier aan de andere kant van de wereld Nederlands te spreken .

Ik heb ook nog nooit zoveel Nederlandse toeristen op een kluit gezien. Ik heb gelogeerd in guesthouse TwenTy4, ik moet zeggen dat er daar een zeer goede en gezellige sfeer hangt, en dat alle gastmensen van dit guesthouse hun uiterste best doen om het naar Je zin te maken. Hierbij geldt dat het hier geschonken, en in Suriname gebrouwen en gedronken Parbo bier erg smakelijk is en sfeerverhogend werkt. Normaal gesproken verblijf ik in kleine (goedkope) hotelletjes, maar in guesthouses als deze (het hier in guesthouse TwenTy4 bovendien erg schoon!) is dat Je heel veel mensen ontmoet, en de daarbij horende reistips.

Ik heb hier veel in de stad rondgewandeld, af en toe maak je koddige situaties tegen, of leuke dan wel vreemde gesprekken. Een van de beste restaurants waar ik in tijden heb gegeten: Joosje Rotishop. Ondertussen ben ik al in Georgetown in Guyana. Ik ben, zeker nu ik het achteraf bekijk, veel tekort gebleven in Suriname, het was een uitgelezen kans om even rustig aan te doen. Ik heb in Suriname veel te weinig gezien. Echter ik ben nogal gebrand om weer naar school te gaan om spaans te leren, ik wil snel in het spaans sprekende gedeelte van zuid amerika komen.

Enkele Fotoos in mapje Paramaribo.

Foto’s

4 Reacties

  1. Ada.:
    21 november 2009
    Hallo Paul.
    Wat een leuke verhalen!Ja dat lijkt mij inderdaad vreemd om weer nerderlands te spreken.
    Ik moet zo op de spaanse toer,want wij gaan sinterklaas in Spaarndam binnen halen.Geniet maar weer van alles wat je ziet!
    Tot mails!Groetjes ADA
  2. Bert Schipper:
    21 november 2009
    Dag Paul,

    Telkens als ik je leuk geschreven verhalen lees word ik een jaloers. Geweldig wat je allemaal mee maakt! Nu je in Suriname bent ben ik extra nieuwsgierig want zoals ik je al verteld heb gaat mijn jongste dochter van 7 januari tot en met 27 april stage lopen in Suriname. Eerst verblijft ze een week in Paramaribo en daarna gaat ze naar Nieuw Nickerie. Mijn oudste dochter gaat op 27 februari haar voor 14 dagen bezoeken. Jouw guesthouse TwenTy4 heb ik al aan haar doorgegeven als mogelijk verblijf in Paramaribo.
    Ik blijf je reis met veel belangstelling volgen. Geniet er van!

    Groet,

    Je oude wiskundedocent
  3. Marina:
    22 november 2009
    hai Paul,
    Inderdaad wat zonde dat je zo kort in suriname bent
    geweest, dat was een goed rustpuntje geweest voor je.
    je ziet er ook lekker releaxt uit aan dat barretje.
    gr.marina
  4. Nicolien:
    2 december 2009
    Hallo Paul,
    Dat was gezellig he, in guesthouse Twent4! Het was leuk je te ontmoeten en veel plezier nog op je reis!