Frans Guyana

13 november 2009 - Saint-Laurent-du-Maroni, Frans-Guyana

Op maandag 9 november ben ik van Pointe-a-Pitre doorgevlogen naar Cayenne in de franse provincie frans Guyana.  Erg groot is Cayenne niet, wel lelijk en erg weinig te zien. Net als in het Verenigd Koninkrijk is 11 november Remembrance Day  , de  herdenking van WO1, een nationale feestdag. Het is wel apart zoiets mee te maken, een soort "4 mei" ervaring maar dan in een ander land.

Ik heb in de loop der tijd heb ik steeds minder interesse gekregen in musea. Oude potten en pannen, dingen die mensen aande muur hangen etc. etc., ik vind het vaak wel best. Maar in Kourou, zo'n 60 kilometer ten westen Cayenne van is gesitueerd het:  Musée de l´Espace . Zoiets vind ik wel uitermate interessant. En als Je van te voren reserveerde kreeg Je een ruim 3 uur durende rondleiding over het lanceerterrein. De rondleiding was geheel in het frans, dus ik heb er bijna geen woord van verstaan, maar evengoed waanzinnig gaaf cool. Zo'n lanceerinrichting is niet een voetbalveldje met wat houten schuurtjes, maar een 700 vierkante kilometer(!!!) militair zwaar bewaakt terrein. Ik heb onder andere gezien de voormalige lanceerinstellingen van de Ariane 1,2,3,4, ik ben op het lanceerplatform geweest van de Ariane 5 (laatste lancering 29-10-2009, volgende 9-12-2009).  Ik ben in 2 controle centra geweest van de Ariane 5, en tevens de loodsen gezien waar ze de laatste voorbereidingen (bouwen raketten) treffen voor de lanceringen. De Ariane 5 is in staat een sateliet in een baan om de aarde te brengen van ongeveer 10 ton in gewicht. (kosten van lancering ongeveer €120.000.000,--: dit is niet eens kostendekkend, het strategisch economisch, nog afgezien van militair belang voor Frankrijk en de Europese Unie is hier niet in meegenomen.) Binnenkort worden op dezelfde locatie ook lanceerinstallaties actief voor de Soyuz en de Vega, deze gaan satellieten in een baan om de aarde brengen van respectievelijk 1,5 en 3 ton in gewicht. De locatie in Frans Guyana is zo gunstig omdat daar de aarde daar relatief harder draait (dicht bij de evenaar) zodat raketten een hogere beginsnelheid hebben en daarom is  het veel goedkoper.

Aan de grens met Frans Guyana en Suriname, in het plaatsje Saint Laurent du Maroni (4 uur rijden vanaf Cayenne, en uren wachten voordat er genoeg mensen zijn, voordat busje gaat rijden tegen woekerprijzen ) heb ik nog een bezoek gebracht aan het gebouw dat dienst heeft gedaan als Franse gevangenis in den vreemden tussen 1858 en 1953. Dit is de gevangenis waar "Papillon" uit is ontsnapt, en waar de gelijknamige film "Papillon" op is gebaseerd ( Er bestaat twijfel over de juistheid van zijn verhaal!). De gevangenis was en is deprimerend, om misselijk van te worden, maar dat is de gemiddelde gevangenis in de Verenigde Staten, Quantanamo Bay of Zuid Amerika, Afrika Azië of waar dan ook heden ten dagen ook, op een andere manier. Maar het dorp Saint Laurent du Maroni, Cayenne en elke plaats waar ik doorheen gereden ben zijn ook deprimerend. Het is ronduit foeilelijk, verschrikkelijk duur (voorál taxis), maar een dienstverlening van niets. Vanaf 's ochtends lopen velen al met blikjes bier op straat; het is geen gezicht. Als je tussen 15.00 en ongeveer 19.30 iets wil eten heb Je pech, "Frankrijk is gesloten", evenals zon- en feestdagen: zorg dat Je eten in huis hebt! Het is jammer dat ik weinig of geen frans spreek, ik heb mijn best gedaan, maar het franse volk staat totáál niet open voor het concept dat er naast frans andere talen bestaan. Het is voor mij een vreugde het franse grondgebied te verlaten; op naar Suriname.

Fotoos in het mapje: Frans Guyana

1. liesbeth:
    16 november 2009
    Ha, die Paul,

Wat een ontzettend leuk verhaal!! Fijn dat je van het ruimtemuseum hebt genoten!! Ik kan mij voorstellen dat jij dit ' gaaf cool' vindt!
    En onderschat jezelf vooral NIET als het om het schrijven van een stukje gaat. Ik weet dat je daar lange tijd mee bezig bent, maar het is gewoon ERG GOED!!

liefs van liesbeth.