Praag

11 december 2013 - Praag, Tsjechië

De Moldau   van de Tsjechische componist   Bedřich Smetana  werd gespeeld in de trein toen deze het centraal station van Praag binnen reed. Of je nu van klassieke muziek houdt of niet, je hoort dat het muziekstuk een rivier vertolkt, de Tsjechische Vltava (Moldau)  die door Praag slingert voordat ze zich samenvoegt met de Elbe.

En als ik geweten had wat er allemaal te zien zou zijn hier in Praag had ik al mijn voorgaande bestemmingen wel kunnen overslaan. Zo is er het prachtige oude stadsplein, nu omgetoverd in een grote kerstmarkt, maar vanaf de stadstoren  (met prachtige astronomische klok die elk uur "een parade van apostelen laat zien") heb je een uitzicht door vogelsogen van veel  andere bezienswaardigheden. Op het plein is een monument ter nagedachtenis aan Jan Hus,  een reformist met het streven de katholieke kerk te versoberen en om die reden veroordeeld om in 1415 op de brandstapel gegooid te worden, hetgeen leidde tot de Hussitische oorlog.  En dat is het probleem met deze republiek Tsjechië en hoofdstad Praag; er komt geen  eind aan allerlei geschiedfeiten, zo heb je de heilige Wenceslas  zonder een voor mij duidelijke reden. De defenestratie  (het nieuwe scrabble woord van 2014 voor uit het raam gooien) van 2 katholieke regenten uit een toren van het Praagse kasteel leidde in 1618 tot de 30 jarige oorlog. En als je een participeert in rondleiding, bijvoorbeeld van het raadhuis van Praag wordt steen voor steen de totstandkoming van het gebouw uitgelegd, en als dat begint rond de wisseling van het eerste millennium dan ontdek je hoe vermoeiend Praag kan zijn. Zo denk ik ook de herkomst gevonden te hebben van het Duitse woord langweilig; Antonín Langweil  heeft begin 19e eeuw een model op schaal van Praag (wat een monnikenklus)  gemaakt, wat ook heden ten dagen nog lijkt, en waar recentelijk een 3D film van 6 minuten van is gemaakt waarover men jaren heeft gedaan met behulp van wiskundigen. Maquette en 3D film zijn te bezichtigen in het stadsmuseum van Praag.

Ëén van de mooiste bruggen ter wereld is zonder twijfel de Charles Bridge  (geflankeerd met prachtige beelden) en als je die van het centrum uit oversteekt loop je zo naar het kasteel van Praag  met op het terrein de immens grote Sint Vitus kathedraal. Het kasteel is sinds 1990 weer opengesteld voor publiek, en als je er 2 dagen heb rondgedoold heb je nog niets gezien, zo groot en vermoeiend; langweilig.  Ik was meer onder de indruk van het prachtige standbeeld van eerder genoemde toondichter Bedřich Smetana aan de oever van de Moldau voor de ingang  van een schattig  museum aan hem gewijd. En laten we niet die andere grote Tsjechische componist vergeten: Antonín Dvořák  die zulke prachtige werken heeft gecreëerd, zoals o.a het. Piano Concerto, Op. 33, zijn in de Verenigde Staten gecomponeerde 9e symfonie "From the New world opus 95"   en het ontroerende  Romance for piano and violin, Op.11. Ook hij heeft zijn eigen zielroerende museum. De grafzerken van beide componisten zijn te vinden bij het kasteel Vyšehrad , op de begraafplaats naast de Sint Peter en Paul Basiliek.

Theresienstadt, het klinkt heel"gemoedelijk en dat was precies wat de Nazi's voor ogen hadden met dit concentratiekamp  in het plaatsje Terezín (Theresienstadt in Duits een uur van Praag met bus), bestaande uit een tweedelig  fort. Het  grote fort was een propagandamachine, waarbij werd voorgedaan dat de daar gehuisveste Joodse mensen het geweldig naar het zin hadden, met prachtige winkeltjes, appartementen, sportvelden etc.. Het Rode Kruis stonk er destijds in. Er werd zelfs een propagandafilm gemaakt, waarvan in de jaren 1960 een gedeelte is teruggevonden (fragment op youtube). De werkelijke  terreur vond plaats in kleine fort, en ik heb nog steeds moeite deze tragedie te bevatten. De kille cijfers in het kort; ongeveer 160.000 mensen zijn dit kamp gepasseerd waarvan 90% is omgekomen hetzij ter plekke wegens ondervoeding, ziekte, marteling, dan wel op weg naar of in één  van de vernietigingskampen. In het museum Terezín zijn tekeningen van Joodse kinderen te aanschouwen daar destijds gemaakt, (verstopt door een lerares en later teruggevonden).  De de namen van ongeveer 7500 Joodse slachtoffertjes zijn in de museummuren gegraveerd.

Terug in Praag is een bezoek aan het Joodse museum  essentieel. De reden dat er in Praag nog synagoges te bezichtigen zijn  is omdat ze werden gebruikt als opslagplaats voor van Joodse mensen geconfisqueerde (geroofde) goederen, en de voornemens van Naziduitsland voor het oprichten van een museum van "het uitgeroeide ras". In de Pinkas synagoge  zijn in de muren de namen gegraveerd van 80.000 Joodse slachtoffers van de holocaust. De Joodse gemeenschap heeft dit 2 keer moeten doen, daar de communisten  de eerste versie hadden vernietigd. Het proces nam ruim 4 jaar in beslag. Voor meer informatie over de recente geschiedenis (1918-1990) van Tsjechië is het educatief het Museum of Communism  aan te doen.

Enkele foto's in het mapje Praag.

1. Gerard van Dijk:
    11 december 2013
    Het lijkt wel een openlucht museum! Mooi zeg dat Praag !!
    Hallo Paul ! Leuk om weer iets van je te vernemen jongen. Hoe gaat ie verder? Ik hoop dat alles daar op rolletjes loopt en dat je voldoende eet ! Heel belangrijk ! Verder wens ik je alvast een prettige Kerst toe en een voorspoedig 2014 in voortreffelijke gezondheid. Wacht het volgende bericht van jou vol belangstelling af ! Hartelijke groeten en wees voorzichtig . Daaag Gerard.
  2. Chris:
    11 december 2013
    Hee Paul, eindelijk ben je ergens op reis waar ik ook geweest ben en leuk dat je ook zo enthousiast bent als ik was bij mijn bezoek. En defenestratie, staat gelijk in m'n persoonlijke vocabulaire! Fijne dagen nog deze decembermaand. Groetjes Chris
  3. Romy:
    12 december 2013
    Beste Paul, ik lees jouw bericht over Praag en toevallig kwam vandaag ook je kaartje hier aan :-) Wat een leuke verrassing! Hartstikke bedankt! Praag is een van mijn favorite steden en misschien heb je nog de tijd en kom je ook nog langs Dresden - mijn Heimatstadt!! :-) Het is een echte aanrader! In ieder geval leuk om te zien dat je nog steeds of al weer de wereld rond gaat. Geniet er verder van. Groeten uit Amsterdam. Romy
  4. Coby mol:
    13 december 2013
    Beste Paul, bedankt voor je kaartje. Praag is inderdaad een schitterende stad vol met historie.Jij een hele fijne kerst en een voorspoedig nieuwjaar gewenst.
  5. Anneriet:
    13 december 2013
    Hoi Bedankt voor je supervrolijke kerst en nieuwjaarkaart, ik werd er blij van. Ik wens jou ook een heel goede kerst en nieuwjaar, want ik denk dat je tijdens deze kerst nog op reis bent. Ik ben even gestopt met trainen en begin in januari weer, heb ik meteen een goed voornemen! Groetjes, Anneriet
  6. André Beekman:
    Beste Paul,
    Dank voor je Praagse Oud en Nieuw kaart. Wherever you may be: een goede jaarwisseling en een heel goed en voorspoedig Nieuw Jaar en fijne Kerstdagen toegewenst. Blijf nog maar even in het oude Praag.... Wij waren even een weekje in Parijs waar E. een concert gaf in de Sorbonne, tijdens de repetities bezocht ik een heel aantal musea. schitterend. Groeten, sterkte in de kou! A
  7. Maria:
    13 december 2013
    Hallo Paul, Bedankt voor de mooie kaart met wensen.Het wordt steeds weer genieten van je reisblog. Ik wens je voor het nieuwe jaar een goede gezondheid, veel plezier in het reizen toe. Misschien in 2014 wel kans op de kopje koffie? Hartelijke groeten! Maria
  8. Fam. Van Ham:
    13 december 2013
    Dag Paul, wederom een pracht verhaal wat ik net heb gelezen, wat indrukwekkend allemaal, wat ´n schitterende gebouwen. Vandaag je kaartje ontvangen, waarvoor veel dank,

Paul, Prettige Kerstdagen en kijk uit naar de volgende reisverhaal.

Groetjes van de Fam. Van Ham
  9. Reina Hoogland:
    14 december 2013
    Hallo Paul, wát weer een prachtig reisverhaal heb je geschreven. Ik geniet van je verhalen. In Praag ben ik nog nooit geweest, staat wel op mijn lijstje van te bezoeken steden. Ook dank voor je kaart met goede wensen. Ik hoop inderdaad dat 2014 een beter jaar wordt dan dit afgelopen jaar met 2 gebroken enkels en een vreselijke inbraak in mijn huis. Ik wens jou ook goede Kerstdagen (wherever you are) en alle goeds voor het komende jaar met veel reisplezier. Kom je langzamerhand richting Haarlem of blijf je nog even weg? Hartelijke groet, Reina
  10. Willem brederode:
    26 december 2013
    2e kerstdag.Dag Paul,bedankt voor je prachtige kaart en hoop dat het goed met je gaat.De reist gaat naar Kiev begrijp ik,wens jou ook veel goeds en voorspoed toe,en aardige en lieve mensen op je reis.Hartelijke groet van willem brederode