Kraków

3 december 2013 - Kraków, Polen

Wieliczka Kopalnia Soli; een zoutmijn van 700 jaar oud, zoiets had ik nog nooit eerder gezien. Ooit was zout letterlijk goud waard. Naast de interessante geschiedenis van de mijn is het hoogtepunt  The Chapel of St. Kinga, een ondergrondse kerk met de omvang van een kathedraal geheel gemaakt van en gehouwen uit zout. Je moet er wel 800 treden voor afdalen, een ondergrondse wandeling van 2 kilometer voor maken, en de lift terug is van het type claustrofobisch wat je liever vermijdt. De groeve is niet meer operationeel maar trekt wel meer dan een miljoen toeristen per jaar. De delfplaats ligt zo'n 10 kilometer verwijderd van Krakow, een prachtige stad ooit in een ver verleden de hoofdstad van wat toen Polen was. Het is ook de stad waar de de wortels liggen van Karol Józef Wojtyła, de latere Paus Johannes Paulus II.

Er is weer veel te zien, zodat ik geen idee had waar te beginnen. Af en toe is de hoeveelheid informatie die op mij afkomt overweldigend (en weet ook vaak niet hoe die te verwerken)!  Het centrum heeft 1 van de grootste pleinen van Europa (200m bij 200m), en is zo mooi om te zien. Her en der staan nog resten van stadsmuren, op bijna elke hoek van de straat staat een kerk, en dan is er ook nog een complex met een gerestaureerd paleis (Royal Wawel Castle) en kathedraal. Op culinair gebied is het  me gelukt een restaurantje te vinden met goulash aardappelpannenkoek voor złoty  6,50 ofwel € 1,50

Kraków is ook de stad waar zich het verhaal het  afspeelt van Oskar Schindler, zijn DEF (Deutsche Emaillewarenfabrik)  en de ongeveer 1200 Joodse mensen  die hij wist te redden; waarbij ik verwijs naar de film  Schindler's List.  Heden ten dage is op deze locatie (Lipowa straat 4)  een historisch museum gevestigd (www.mhk.pl) waar de geschiedenis van Krakow tijdens de Nazi bezetting 1939-45 in woord en beeld wordt uitgedragen. Tevens heb ik op een andere locatie van het museum (waar Nazi's en later de Russiche veiligheidsdienst politieke gevangen vasthielden en ondervraagden) de exhibitie People of Kraków in Times of Terror 1939-1945-1956 en bijbehorende gruwelijke en donkere cellen met ingekraste (laatste) boodschappen.   In samenhang met mijn bezoek aan Auschwitz ben ik wel geschrokken, wat zich hier, maar in het algemeen in WO II heeft afgespeeld. Nooit eerder heb ik me de donkerte van die periode zo intens dichtbij gevoeld.  Ik kan mij nog steeds niet voorstellen dat mensen zo wreed, gecalculeerd en moordzuchtig kunnen zijn, zonder enig gevoel van compassie; zich daarbij  laten meeslepen door ongefundeerde haat naar een ander geloof, ras  dan wel   ideologie.

Wat mij in dit verband grote zorgen baart is  opkomst van extreem rechtse partijen op Europees grondgebied.

Enkele foto's in het mapje Kraków.

1. Gerard van Dijk:
    3 december 2013
    Hallo Paul ,
    Soms weet ik niet wat ik moet terugschrijven !!Daar heb jij geen last van;je verslagen zijn uitstekend!!De fotoos zijn ook mooi!!
    Ja , die tweede wereldoorlog is een zware periode geweest , maar gelukkig is dat voorbij , alhoewel de wereld nog steeds zeer gevaarlijk blijft!! Voor nu een hele hartelijke groet en als je dit misschien zo leest nog een fijne avond ! Dag , Gerard van Dijk
  2. Fam. Van Ham:
    4 december 2013
    Dag Paul,

Wat schrijf je toch ´n prachtige interessante verhalen, heel indrukwekkend zijn de verhalen om te lezen.

Goede reis verder.

fam. Van Ham
  3. Mimi Vroom-Mannaert:
    4 december 2013
    Wat een prachtige foto's en schitterende verhalen, wat kan jij dat fantastisch vertellen. Ja als je dat in het echt ziet snap je niet wat mensen elkaar aandoen.Ikzelf ben in Teresienstad geweest als je daar loopt krijg je ook kippenvel.Nog een fijne reis verder.Met vriendelijke groet Ria Vroom.xx